Prova att spela och titta över till grannarna för att lyssna. Det kanske inte är så att det låter jobbigt direkt, men efter någon timme med musik som man kanske inte riktigt hör detaljerna i kommer det nog att kännas som ljudförorening. Som någon skrev innan fungerar nog ert hus som en baslåda och förstärker lågfrekvent ljud.

Ni borde kunna hitta en lösning där ni inte blåser på fullt inne i huset. Bärbara bluetooth-högtalare eller kanske ett utomhus ljudsystem.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
Man behöver inte bry sig om grannarna. Man får ändå bo kvar. Det finns inte mycket där att göra för grannarna juridiskt.

Däremot så ska man visa hänsyn och klagar grannarna och klagomålet är vettigt så skulle jag tänka mig för nästa gång.
Jag förespråkar helt klart vägen med hänsyn. Det vinner man garanterat på i längden. För ingen vet vad en sur och förbannad granne kan göra oavsett lag och regler.
I TS fall så finns det absolut enkla sätt att undvika att störa grannarna med musik.
Det första är att spela bättre musik :p Sen skaffa blåtand högtalare eller liknande.Fördelen med att ta med sig musiken är att man kommer höra den mycket bättre!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
knipo skrev:
Spelade du Håkan Hellström?
Det finns ingen som sjunger lika skevt och falskt som denne. Min Blaupunkt får alltid kortslutning.

Har man aldrig hört om god uppförandekod? Har man inte blivit uppfostrat, och om man hamnar i verkliga livet då frågar man efter lagar och bestämmelser?
Det finns ju också oskrivna lagar som vi förväntas följa, det är den sociala koden i Sverige. Och till detta hör bl a hänsyn bland grannar.
Spelar du störande hög musik nån gång är det väl bra att bjuda in grannar att delta, eller efteråt om förlåtelse.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Låt grannen spela sin musik i din anläggning via delad spellista och sänk sedan ljudet till den nivå du tolerar.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag blir förvånad att jag verkar vara den enda som är på din sida Zicka Persson.
Jag har också alltid på musik i vardagsrummet och öppnar upp alla altandörrar för att kunna lyssna på den utomhus när jag jobbar. Ibland högre ibland lägre, ibland pop ibland rock.

Jag MÅSTE ha musik när jag är ute, jag riktigt myser av kombinationen av musik och utomhusarbete.

Har även hört någon annan granne spela ibland när jag suttit på utsidan och jag tycker bara det är mysigt. Stör mig inte alls!

Och änsålänge har jag inte fått klagomål, men det kanske är en tidsfråga!

Kanske ska nämna att vi bor inte mer än 30-40m mellan varandra! :)

• Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Nu bor vi på landet med långt till närmsta granne, men innan bodde vi i tättbebyggt villaområde och där hände det titt som tätt på sommaren att grannar hade poolparty etc till minst 12-01 på natten om vädret var fint. Satt man ute på vår altan hörde man ju musiken och det var inte hip-hop eller annan skit utan trevlig musik. Problemet var när man gick in och skulle sova då var det bara *bom* *bom* *bom* från basen, vilket vi upplevde som jättejobbigt då det inte går ens med öronproppar att stänga ute.

Gräsklippare, röjsågar, barnskrik i studsmatta/pool får man helt enkelt stå ut med om man bor i ett villaområde, alla grannar gillar inte att visa hänsyn eller säga till sina barn att sluta skrika eller sluta klippa gräset kl 8 en söndagsmorgon, och det enda man kan göra är att säga till dem snällt, men om det inte biter är det bara att flytta till ett ställe utan grannar, vilket är precis vad vi gjorde då vi hade asjobbiga grannar som inte var det minsta samarbetsvilliga eller hänsynstagande och inte kände att vi ville ägna flera år av våra liv åt att gå runt och störa oss på att de gjorde tillvaron jobbig för oss :).

Sen med musik utomhus, skaffa en bluetoothhögtalare av bra kvalitet t.ex. https://www.libratone.com/se/ det körde vi med, var mycket bättre än ha en monsteranläggning på full rulle i huset.

/Herr HLH

Jag personligen irriterar mig oftast inte på musik från andra tomter. Men jag vet många som blir väldigt upprörda. Sedan blir ju då frågan hur man skall balansera hänsyn mot sin egen rätt.

Jag kan tänka mig många som skulle bli avsevärt mer irriterade om grannen kör dansbandsmusik hela sköna sommaren, eller eller någon "konstig" folkmusik från inre mongoliet.

D09
Gräv ner högtalarsladdar och placera lite högtalare över tomten.

När ni inte lyssnar på musik kan ni köra fågelkvitter etc

Ang grannen så kan det vara att just det tillfället så önskades det tysthet.

Du lär se hur det utvecklar sig men närmaste regelverk jag kan tänka mig är Naturvårdsverkets riktlinjer för buller etc och dit din granne kan tänkas vända sig är miljöförvaltningen om det ska anmälas.

Såvida det inte är en psykopat, då kanske du vaknar upp med en stor plantering med parkslide på gräsmattan nästa år

Instämmer i att musik man hör utomhus på avstånd är mycket mer störande än en veteranbilspark på fullgas, grannen som kör med kapsåg eller högtryckstvätt, en modern bilpark på fullgas, barn som leker, hundskall eller en motorcykelpark på fullgas. Detta eftersom musiken liksom låter hela tiden och tar aldrig slut, med kass ljud och antagligen inte heller min musiksmak.

Lösningen som redan föreslagits är en byggradio, bluetoothhögtalare till mobilen etc.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.