5 526 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Hyra ut i tredje hand till nyanlända?
Jag och min bekant har lite olika åsikter om uthyrning av en köpeslägenhet.
Hon vill investera i en tvåa och hyra ut via kommunen till nyanlända. Hon menar att föreningen får inte neka om avtalet skrivs med kommunen.
Jag menar att det kvittar. Att man måste ha giltiga skäll ifall man vill göra det. Enligt mig prov på att leva tillsammans med någon eller studier.
Hon känner sig 100 att just kommunen är ett undantag.
Står verkligen kommunen över bostadsrättsföreningens stadgarna?
Hon vill investera i en tvåa och hyra ut via kommunen till nyanlända. Hon menar att föreningen får inte neka om avtalet skrivs med kommunen.
Jag menar att det kvittar. Att man måste ha giltiga skäll ifall man vill göra det. Enligt mig prov på att leva tillsammans med någon eller studier.
Hon känner sig 100 att just kommunen är ett undantag.
Står verkligen kommunen över bostadsrättsföreningens stadgarna?
Har för mig att kommunen har vissa rättigheter gentemot bostadsrättsföreningen som andra juridiska personer inte har om de vill köpa en bostadsrätt där. Men i det här fallet är det ju din bekanta som har medlemskap i bostadsrättsföreningen och jag antar att hon enligt stadgarna inte får hyra ut hur hon vill...
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Nej, all andrahandsuthyrning måste godkännas av föreningen/fastighetsägaren. och det är inte hyresgästen som bedöms (det har föreningen inte rätt att bedöma), utan medlemmens skäl för uthyrning.
Det finns föreningar som har en väldigt liberal syn på andrahandsuthyrning, där i princip ingen medlem bor i sin bostadsrätt. Köper hon i en sådan förening så är det säkert inga problem.
Det finns ju även ägarlägenheter, köper man en sådan så är det nog inga problem med uthyrning.
Det finns föreningar som har en väldigt liberal syn på andrahandsuthyrning, där i princip ingen medlem bor i sin bostadsrätt. Köper hon i en sådan förening så är det säkert inga problem.
Det finns ju även ägarlägenheter, köper man en sådan så är det nog inga problem med uthyrning.
Om kommunen köper en br så. Kan inte föreningen inte leka medlemskap samt att kommunen har rätt att hyra ett lgh utan att fråga styrelsen.
Så har jag förstått det hela. Men för en vanlig medlem gäller som sagt vanliga regler oavsett vem man hyr ut till
Så har jag förstått det hela. Men för en vanlig medlem gäller som sagt vanliga regler oavsett vem man hyr ut till
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Grundprincipen som jag tror är lagstadgad är att man har inte rätt att hyra ut i andra hand såvida man inte tillfälligt inte själv har behov av bostaden.Atom skrev:
Den regeln/lagen har sedan tolkats i olika rättsfall, som att det gäller att om medlemmen tillfälligt studerar på annan ort, så har man rätt att hyra ut. Om man vill provsambo med någon i max. ett år, så får man hyra ut. Om man har tillfälligt arbete på annan ort så får man hyra ut. Arbetet måste då vara tidsbegränsat som ex. en projektanställning, typexemplet som togs upp på styrelsekursen var ambassadörer, de arbetar på ett 4 års (??) förordnande, men är annars tillsvidareanställda vid UD. Så att du vill prova lyckan i Silicon Valley, och sticker dit och arbetar ett tag berättigar inte till rätt att hyra ut.
I samband med en lagändring för några år sedan vet jag att man ville vidga uthyrningsrätten lite, jag vet inte exakt hur det formulerades, men det var bla. meningen att man skulle få hyra ut, till nära anhöriga. Jag kan alltså köpa en lägenhet som sedan min son eller dotter bor i. Detta tilläts i praktiken av många föreningar även tidigare.
Problemet uppstår då däremot om sonen/dottern tillfälligt vill hyra ut, ex. vid studier utomlands. Det är då förälderns behov av att hyra ut som prövas.
I en bostadsrättsförening brukar det finnas en grundläggande klausul i stadgarna, ändamåslklausulen. Den brukar vara fomeulerad något i stil med "föreningens ändamål är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar". Den säger egentligen allt.
Om föreningen då godkänner att lägenheter används för annat ändamål än att en medlem bor i lägenheten, så bryter det mot ändamålsparagrafen. På samma sätt kan föreningen inte godkänna att en juridisk person (aktiebolag osv) köper en bostadsrätt, för aktiebolaget kan inte bo i lägenheten. Detsamma gäller en privatperson som köper utan avsikt att bosätta sig, men där är bevisbördan väldigt svår.
Renovering behövs väl i alla bostäder på sikt.
Men det som verkar vara lite vanligare när nyanlända själva köper, eller blir "placerade", i hus eller lägenheter, är att det flyttar in många personer, och blir trångt och mer slitage. Det är förstås inte hudfärgen som sliter, utan det faktum att fler personer samsas på en liten yta.
Grannen sålde sitt hus och där var det på gång uppåt 20 pers, släktingar som gått ihop. Nu slutade det med att han sålde till en "liten" familj på 4 pers, ej nyanlända.
Skrivs ju faktiskt ibland om trångboddhet, att syskon av olika kön tvingas dela rum, 7 pers sover i vardagsrummet, etc.
Det är nog så här samhällsutvecklingen är, förr var det stora tomter, relativt stora hus med rätt så få boende, men nu är tomterna avstyckade både en och två gånger, och man får utnyttja varenda kvadratcentimeter inomhus.
Men det som verkar vara lite vanligare när nyanlända själva köper, eller blir "placerade", i hus eller lägenheter, är att det flyttar in många personer, och blir trångt och mer slitage. Det är förstås inte hudfärgen som sliter, utan det faktum att fler personer samsas på en liten yta.
Grannen sålde sitt hus och där var det på gång uppåt 20 pers, släktingar som gått ihop. Nu slutade det med att han sålde till en "liten" familj på 4 pers, ej nyanlända.
Skrivs ju faktiskt ibland om trångboddhet, att syskon av olika kön tvingas dela rum, 7 pers sover i vardagsrummet, etc.
Det är nog så här samhällsutvecklingen är, förr var det stora tomter, relativt stora hus med rätt så få boende, men nu är tomterna avstyckade både en och två gånger, och man får utnyttja varenda kvadratcentimeter inomhus.
Redigerat:
För att ge ett kort svar på frågan: Brf kan inte neka kommun eller landsting medlemskap, dvs kommun eller landsting (juridisk person) kan köpa även om föreningen i sina stadgar anger att juridisk person ej kan vara medlem.
Däremot har kommun eller landsting ingen särställning som hyresgäst i fallet upplåtelse. Det är som sagts ovan endast bostadsrättsinnehavarna skäl som bedöms, ej hyresgästens karaktär.
Däremot har kommun eller landsting ingen särställning som hyresgäst i fallet upplåtelse. Det är som sagts ovan endast bostadsrättsinnehavarna skäl som bedöms, ej hyresgästens karaktär.
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic.
Jag skulle vara försiktig med att hyra ut min lgh till kommunen. Sedan kan man fundera på hur styrelsen skulle ställa sig till det hela, men det är en annan sak. Om kommunen hyr din lgh så gäller vanliga regler. De annorlunda reglerna gäller då kommunen köper en lgh.
Jag skulle inte hyra ut min lgh till kommunen. Du vet inte vad som kommer att bo där... Dock är det stor risk att det inte kommer att tas väl hand om lgh. Jag misstänker nämligen att de som oftast får hyra är såna som inte längre får hyra en egen lgh. Sen är det just nu stor chans eller risk att det blir invandrare som får bo där. Jag är inte alls säker på att de skulle slita mer än någon annan på lgh, men om det är väldigt många som flyttar in så sliter det naturligtvis mer än om det bara skulle vara en eller två.
En lgh slits inte mer bara för att människan inte pratar svenska eller har en annan hudfärg.
Jag skulle inte hyra ut min lgh till kommunen. Du vet inte vad som kommer att bo där... Dock är det stor risk att det inte kommer att tas väl hand om lgh. Jag misstänker nämligen att de som oftast får hyra är såna som inte längre får hyra en egen lgh. Sen är det just nu stor chans eller risk att det blir invandrare som får bo där. Jag är inte alls säker på att de skulle slita mer än någon annan på lgh, men om det är väldigt många som flyttar in så sliter det naturligtvis mer än om det bara skulle vara en eller två.
En lgh slits inte mer bara för att människan inte pratar svenska eller har en annan hudfärg.
Kolla noga upp vilka möjligheter det finns att säga upp hyresavtalet. Blir det problem med hyresgästen kan det vara svårt att vräka. Bor där en barnfamilj kan soc säga att de behöver lägenheten bättre än du. Vilket väl är sant iofs.
Om din bekant köper bostadsrätten med avsikt att hyra ut den i andra hand så kan styrelsen blank neka henne att hyra ut i andra hand. Skulle hon trots detta hyra ut den utan tillstånd finns risken att föreningen säger upp nyttjanderätten till lägenheten.
Jag finner det osannolikt att någon kommun skulle gå med på denna typ av uppgörelse om inte ägare dvs bostadsrättföreningen skriftligen gick med på det. Kommuner och Migrationsverket vill ha förstahandskontrakt. Vidare vill man hyra av juridiska personer, dvs företag och inte privatpersoner.
Just på Malmös sida står det inte i klartext, mer än att kommunen vill hyra ut i sin tur till andrahandskontrakt.
Enklast är att ringa till kommunen och fråga direkt istället för att spekulera här =)
"Lägenheter till nyanlända flyktingar
Malmö stad står inför en stor utmaning.
2016 kom 488 personer till Malmö där de enligt Bosättningslagen från i våras ska erbjudas boende. Vi söker därför lägenheter antingen enskilda avtal eller blockhyresavtal där Malmö stad står på avtalen och skriver sedan andrahandsavtal med den boende. Besittningsskydd kommer att skrivas bort.
2017 ska Malmö stad ta emot 738 personer och erbjuda dessa boende. Att bygga Malmö helt är en utmaning som vi behöver göra gemensamt. All hjälp vi kan få är välkommen även om ni endast har ett fåtal lägenheter kan det vara till stor hjälp.
Kontaktperson LiMa: Anette Ahlström"
Hälsningar cyb i Socialnämnden.
PS: Ökad förslitning vid flyktingboenden beror för det mesta på att det j***igt trångt eftersom enbart 5m2 per person inklusive sängplatsen behöver tillhandahållas. I min kommuns fall hade vi tre ensamkommande per rum som var byggt för en svensk.
Just på Malmös sida står det inte i klartext, mer än att kommunen vill hyra ut i sin tur till andrahandskontrakt.
Enklast är att ringa till kommunen och fråga direkt istället för att spekulera här =)
"Lägenheter till nyanlända flyktingar
Malmö stad står inför en stor utmaning.
2016 kom 488 personer till Malmö där de enligt Bosättningslagen från i våras ska erbjudas boende. Vi söker därför lägenheter antingen enskilda avtal eller blockhyresavtal där Malmö stad står på avtalen och skriver sedan andrahandsavtal med den boende. Besittningsskydd kommer att skrivas bort.
2017 ska Malmö stad ta emot 738 personer och erbjuda dessa boende. Att bygga Malmö helt är en utmaning som vi behöver göra gemensamt. All hjälp vi kan få är välkommen även om ni endast har ett fåtal lägenheter kan det vara till stor hjälp.
Kontaktperson LiMa: Anette Ahlström"
Hälsningar cyb i Socialnämnden.
PS: Ökad förslitning vid flyktingboenden beror för det mesta på att det j***igt trångt eftersom enbart 5m2 per person inklusive sängplatsen behöver tillhandahållas. I min kommuns fall hade vi tre ensamkommande per rum som var byggt för en svensk.
Redigerat:
Klicka här för att svara