Ligger telias kabel i röret så har telia med all säkerhet ledningsrätt på röret, det innebär i praktiken endast att om det bara ör din kabel i så är det ju bara till dig som ledningsrätten berör då de inte kan använda röret till någon annan om den bara går till dig.
Hade grannens kabel också gått i röret och det hade delat sig på din tomt och grannen hade fått problem med sin kabel så hade telia (skanova) kunnat använda sig av ledningsrätten och grävt en grop på din mark för att komma åt röret/kabeln, ska du dra fiberdukten/slangen själv så hade jag använt mig av röret och gått ur med dukten ur röret precis innan telias skåp, du behöver ingen metalltråd/söktråd om du lämnar kvar telekabeln. Den går utmärkt och bättre att söka på då du har fler kardeler i denna. Allt för att söka på /sätta ut tele finns hos uthyrningsbolag i form av "kabelsökare".
Hade grannens kabel också gått i röret och det hade delat sig på din tomt och grannen hade fått problem med sin kabel så hade telia (skanova) kunnat använda sig av ledningsrätten och grävt en grop på din mark för att komma åt röret/kabeln, ska du dra fiberdukten/slangen själv så hade jag använt mig av röret och gått ur med dukten ur röret precis innan telias skåp, du behöver ingen metalltråd/söktråd om du lämnar kvar telekabeln. Den går utmärkt och bättre att söka på då du har fler kardeler i denna. Allt för att söka på /sätta ut tele finns hos uthyrningsbolag i form av "kabelsökare".
Vi pratar nu om kanalisation på fastigheten som ska anslutas, på allmän mark är det en annan fråga.fusion skrev:Käppar man igenom och drar tillbaka dukt för fibern kan man lika väl dra med en järntråd för inmätning och få exakt läge. Det enda man kommer att sakna isf är märkbandet 10cm ovan dukt. De kommer ju nästan alltid och gps mäter in var fiber lagts ned och då får man ju ett säkert läge utan extra kostnad.
Frågan är om nätägaren godtar en lösning utan grönt märkband.
På vissa platser käppar man innan projektering då det är så dyrt att ta gropar och vill veta om den kan användas. Är det stopp kan man även välja annan anslutningspunkt och även bättre anslutning till byggnad.
Det är fortfarande inte självklart att man gör geodetisk mätning på kundens fastighet, men det det börjar bli vanligare.
Drar du i kundförlagd kanalisation drar man i en mättråd, elly, tråd från märkband, etc.
När det t.ex. gäller märkband för villafiber är det ok att använda orangefärgband märkband till t.ex. Skanovas nät.
Ok, det gäller bara din egen fastighet och kanalisation med enbart din koppar. Då är det garanterat inga problem att använda den för ingen kommer i framtiden att efterfråga kopparförbindelsen.
Det är så mycket problem med gammal men även ny kanalisation på privata fastigheter att vi utgår från att den inte kan användas., om det går är det bara ett plus.
Det är så mycket problem med gammal men även ny kanalisation på privata fastigheter att vi utgår från att den inte kan användas., om det går är det bara ett plus.
Kollade med Skanova. Dom gör inget anspråk på en kabel som inte används på landet. Den går ju bara över min tomt dessutom. Det är förmodligen plats att dra i röret för fiber i det andra röret, så jag testar det först. Det vore ju skönt att slippa gräva så långt.
Klicka här för att svara