9 029 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Musik eller inte?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag och min sambo har nu bott i vårt nybyggda hus i lite mer än ett halvår. Sommaren är mer eller mindre här och vi är ute och jobbar för att få våran drömträdgård. Vi som många andra uppskattar musik när vi arbetar, städar, lagar mat osv. Det blir lite som ett trevligt sällskap och man blir på gott humör. Vi bor på landet, vi har dock en del hus runt om oss men närmsta ligger kanske ca 100-150 meter bort. Vår tomt är 2500 kvm stor och huset ligger mitt på tomten. Och som sagt, nu är det dags att göra i ordning trädgården, så gräs och plantera. Vi har haft större maskiner på tomten, men då har ingen klagat, vi har kört med gräsklippare men då har ingen klagat. Men igår spelade vi musik, helt vanlig popmusik som går på radion. Vi spelade musiken från vardagsrummet och öppnade upp altandörr och ett fönster för att få ut musiken på tomten. Inomhus var det ju självklart ganska högt, men inte så pass att man inte kunde vistas i det men ute hördes det lite lagom. När vi sen kommer in ser sambon att han har ett missat samtal men även ett sms från vår närmsta granne - Sänk musiken önskar din grannar.
Visst, det var ju inte inget otrevligt sms på något sätt, men vart går gränsen för att jag inte ska få lyssna på lite musik? Hans ungar springer omkring och tjoar och leker, ska jag klaga på det då jag faktiskt inte är så förtjust i barn? Nä det tänker jag inte göra, för jag bor mitt ibland flera andra hus och respekterar mina grannar och deras aktiviteter. Så hur hemskt är det musik en fin sommardag? Om vi inte får ha musik på ute på sommaren så kommer vi skrumpna ihop och dö...typ!
Jag har sökt runt och försökt hitta lagar och regler men får inget grepp om det, så snälla hjälp mig? Vad får jag höra och inte göra på min 2500 kvm stora tomt på landet?
Jag och min sambo har nu bott i vårt nybyggda hus i lite mer än ett halvår. Sommaren är mer eller mindre här och vi är ute och jobbar för att få våran drömträdgård. Vi som många andra uppskattar musik när vi arbetar, städar, lagar mat osv. Det blir lite som ett trevligt sällskap och man blir på gott humör. Vi bor på landet, vi har dock en del hus runt om oss men närmsta ligger kanske ca 100-150 meter bort. Vår tomt är 2500 kvm stor och huset ligger mitt på tomten. Och som sagt, nu är det dags att göra i ordning trädgården, så gräs och plantera. Vi har haft större maskiner på tomten, men då har ingen klagat, vi har kört med gräsklippare men då har ingen klagat. Men igår spelade vi musik, helt vanlig popmusik som går på radion. Vi spelade musiken från vardagsrummet och öppnade upp altandörr och ett fönster för att få ut musiken på tomten. Inomhus var det ju självklart ganska högt, men inte så pass att man inte kunde vistas i det men ute hördes det lite lagom. När vi sen kommer in ser sambon att han har ett missat samtal men även ett sms från vår närmsta granne - Sänk musiken önskar din grannar.
Visst, det var ju inte inget otrevligt sms på något sätt, men vart går gränsen för att jag inte ska få lyssna på lite musik? Hans ungar springer omkring och tjoar och leker, ska jag klaga på det då jag faktiskt inte är så förtjust i barn? Nä det tänker jag inte göra, för jag bor mitt ibland flera andra hus och respekterar mina grannar och deras aktiviteter. Så hur hemskt är det musik en fin sommardag? Om vi inte får ha musik på ute på sommaren så kommer vi skrumpna ihop och dö...typ!
Jag har sökt runt och försökt hitta lagar och regler men får inget grepp om det, så snälla hjälp mig? Vad får jag höra och inte göra på min 2500 kvm stora tomt på landet?
Haha! Nej för f*n, inge Håkan i mitt hus. Först spelade vi topplistan på Spotify, sedan lite lugnare musik som Coldplay, U2 och annat smått och gott.
Detta är helt utan referenser till lagrum om vad som är tillåtet eller inte, men jag tycker att det är ett oskick med musik utomhus. Musik låter dessutom sällan bra på avstånd. Jag har lite svårt att förstå trenden med utomhushögtalare. Lekande barn, maskiner etc tycker jag är en annan sak. Men mina barn, och deras kompisar, får inte lov att springa runt och skrika otillsagda hos oss. De får lära sig att visa hänsyn till grannarna. Men lite stoj och stim får man stå ut med precis som gräsklippare, och andra maskiner. Men musik som står på utomhus, ibland hela dagarna: Nej tack!
Notera att detta är mina personliga åsikter och inte vad som står i lagen om vad man får eller inte får göra.
Notera att detta är mina personliga åsikter och inte vad som står i lagen om vad man får eller inte får göra.
Ta ut radion där ni är och jobbar är mitt tips. Då kan ni rikta högtalaren mot er och behöver inte ha så hög volym.
Om grannen bor 100-150 meter bort får man ändå anta att ni spelat ganska högt med högtalaren mot deras hus. Själv kör jag peltorlurar med bluetooth, det stör ingen men är klart tråkigt om man är flera som jobbar tillsammans.
Om grannen bor 100-150 meter bort får man ändå anta att ni spelat ganska högt med högtalaren mot deras hus. Själv kör jag peltorlurar med bluetooth, det stör ingen men är klart tråkigt om man är flera som jobbar tillsammans.
Se till att spela musiken från mindre högtalare som är närmare dig, t.ex en mindre "bergsprängare". Med samma ljudstyrka i dina öron kommer då grannarna höra betydligt mindre eller inget alls. Använd inte onödigt mycket bas, för basljudet hörs mest på avstånd.
Provlyssna själv de olika alternativen på lämpligt "grannavstånd".
Provlyssna själv de olika alternativen på lämpligt "grannavstånd".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag skulle gå över till grannen och provlyssna, och höra med dem vad det var de inte gillade, volym, bas, musikval, tidpunkt. Ni kan säkert hitta en lösning tillsammans. Jag tror inte du hittar någon hållbar lösning här på forumet eller i lagboken.
Håller med tidigare talare. Skaffa en liten bluetoothhögtalare eller liknande och använd. Då behöver ni inte vrida upp så mycket. Om det är så att grannen bor 100 m bort så lär ni ha spelat hyfsat högt och i just den riktningen på något sätt (pekar er altandörr åt det hållet?) för att det ska höras.
Och gå över till grannen och lyssna. Om ni visar att ni försöker jobba med dem så kanske de kan tolerera lite musik också.
Och gå över till grannen och lyssna. Om ni visar att ni försöker jobba med dem så kanske de kan tolerera lite musik också.
Ja det är nog bara att prata med dem, jag är bara rädd för att det här bara är början. Snart kommer nästa klagomål och sen nästa och nästa. Tack för snabba svar.
Nej, så illa tror jag inte att det är. Att spela musik högt inomhus för att man vill lyssna på musik utomhus är en mycket dålig idé om man har grannar. Jag har själv upplevt det som granne några gånger, och inte ens om man gillar musiken blir det ett njutbart ljud.Zicka Persson skrev:
Nä man jag njuter ju inte direkt av hundkenneln runt hörnet, eller ungarna runt omkring som skriker som om dem mördade varandra. Men jag har valt att bo här. Så jag accepterar deras ljud så länge jag slipper höra det dagarna i ända och på sena kvällar/nätter. Och för att vara tydlig så spelade vi inte så högt, grejen var ju att jag och min sambo knappt hörde musiken när vi var långt ut på tomten, så grannen kan precis ha hört det. Jag ser bara inte problemet med musik utomhus? Varför inte? Jag förstår att musik är en smaksak, men hur kan det vara skillnad på det och barnskrik, hundskall, getter och kor som bråkar?! Vi bor ju på landet!
Tar ofta med mig bergsprängaren (vilket ord egentligen!) när jag är ute i trädgården. Bor i ett vanligt villakvarter och än så länge har ingen haft synpunkter. Tror också det kan uppfattas mer om man gör som ni gjorde, spelar inomhus för att lyssna utomhus.
Bor man på landet hör getter, kor och andra djur till livet.
Ibland hörs ljud annorlunda en bit bort än nära. Skaffa en bärbar högtalare så är problemet löst. Att djur låter kan man inte göra mycket åt men i detta fallet är lösningen enkel.
Ibland hörs ljud annorlunda en bit bort än nära. Skaffa en bärbar högtalare så är problemet löst. Att djur låter kan man inte göra mycket åt men i detta fallet är lösningen enkel.