1 360 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ansluta sig till annans vägservitut
Hej!
Jag har en fundering.
Längs med min fastighet går en väg som fastighet A och B har servitut på att använda, från fastighet C.
Om jag skulle vilja ha min utfart till denna väg, ska jag då kontakta ägare A och B och betala X% av skötselkostnader till dem, eller ska jag kontakta ägare C? Eller kanske allihopa?
Min utfart finns redan och har använts med muntligt godkännande från A och B tidigare, men i liten utsträckning då det inte varit permanentboende.
Nu skulle jag vilja använda utfarten permanent och ha den för slamsugarbil.
Det finns en annan utfart till GA som jag kan använda, men den är sämre placerad och resulterar i en lång extra framfartsväg för slamsugarbil på min tomt som jag helst skulle vilja slippa.
Hur bär jag mig åt för att få detta fixat, förutsatt att det är OK från alla berörda?
Tack på förhand!
Jag har en fundering.
Längs med min fastighet går en väg som fastighet A och B har servitut på att använda, från fastighet C.
Om jag skulle vilja ha min utfart till denna väg, ska jag då kontakta ägare A och B och betala X% av skötselkostnader till dem, eller ska jag kontakta ägare C? Eller kanske allihopa?
Min utfart finns redan och har använts med muntligt godkännande från A och B tidigare, men i liten utsträckning då det inte varit permanentboende.
Nu skulle jag vilja använda utfarten permanent och ha den för slamsugarbil.
Det finns en annan utfart till GA som jag kan använda, men den är sämre placerad och resulterar i en lång extra framfartsväg för slamsugarbil på min tomt som jag helst skulle vilja slippa.
Hur bär jag mig åt för att få detta fixat, förutsatt att det är OK från alla berörda?
Tack på förhand!
Det är väl ägaren av vägen du rimligen bör kontakta dvs fastighet C. Om ett servitut skall skrivas så är det mellan dig och vägens ägare. Är han/hon positivt inställd skriver ni ett avtalsservitut som ni kan låta få inskrivit hos inskrivningsmyndigheten.
Rimligt är väl att börja med C angående rätten att ta väg över fastigheten.
Nästa steg är ägaren till vägen, om det nu är C eller A+B eller A+B+C, angående bruk av den befintliga vägen och hur du kan bidra till skötseln.
Iom att du har en befintlig väg är det ju inte självklart att du kan tvinga dig till rätten att ta väg över C.
Nästa steg är ägaren till vägen, om det nu är C eller A+B eller A+B+C, angående bruk av den befintliga vägen och hur du kan bidra till skötseln.
Iom att du har en befintlig väg är det ju inte självklart att du kan tvinga dig till rätten att ta väg över C.
Klicka här för att svara