Byggahus.se

Stycka av fritidshus

1. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 351 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Någon som är bra på avstyckning av fritidshus från skogsfastighet och vad som är tillåtet?

Har snackat lite löst med en släkting om att köpa loss sommarstugan på hans mark. Hans fastighet är en skogsfastighet med 2 bostadshus och sommarstuga. Typ 69 hektar stor fastighet. Sommarstugan ligger ca 75 m från sjön. Vill stycka av stugan och typ 1 000 - 1 500 m2 tomt. Typ en kilometer till närmaste granne.

Någon som vet om det brukar godkännas? Finns det några hinder? Är det dyrt?

Antar att man måste fixa servitut på enskilda grusvägen och eventuellt avlopp.

Tacksam för lite input så jag vet om det är lönt att fundera vidare...

M v h / Micke

2. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det kan nog vara svårt att få godkänt med sjötomt. Men om strandlinjen ligger utanför tomten är det nog inget problem. Jag skulle nog försöka få med lite mer mark om det går. Det är trevlig att ha rådighet över de närmaste träden.

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 304 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt strandskyddsreglerna kan ställa till problem.

Nu är det ju en bef. stuga, det borde göra det lite enklare. Det kan troligen vara lättare att få igenom om man lämnar en remsa på 20 - 30 m mot sjön, som inte ingår i den nya tomten.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 989 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    I och med att det är en befintlig byggnad (antar att den är från före 1975 eller av andra skäl inte olovlig) borde strandskyddet inte vara ett problem. Ser inte heller några andra problem enligt 3 kap. fastighetsbildningslagen.

Kör på!

Tillgång till väg (via servitut eller vägförening) löser man vid lantmäteriförrättningen för avstyckningen, men att ordna avloppsservitut om det behövs verkar klokt.

Jag skulle försöka få till en fastighet som går ner till vattnet, men det kanske är gränsande till långt om det är 75 meter. Dock alltid bra att ha full rådighet över sjöutsikten. :)

5. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 351 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Tack för svar!

Hittade att man kan mäta på Eniro kartor och det var lite längre än jag trodde. Ungefär 130 meter till vattnet så hela tomten skulle kunna hamna utanför strandskyddet. När det gäller släktingen så är hon singel, har varit så hela livet och det är jag och min bror som en dag kommer ärva gården. Men det är väl gissningsvis typ 20 år bort i alla fall.

Det är redan idag bara jag och min familj som använder sommarstugan. Men nu vill vi lägga några hundra tusen på att renovera upp den.

Stugan är byggd sent 80-tal men alla bygglov m m finns säkert. Hoppas jag :)

6. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Är den 130 meter från vattnet spelar det ingen roll, men hade den varit 75 m från vattnet och varit byggd efter 1975 utan bygglov så hade den för alltid varit olovlig. Ett "vanligt" svartbygge preskriberas efter 10 år. (Jag beskyller det förstås inte för att vara ett svartbygge, men hade det varit det så är det som sagt preskriberat nu.)

7. C
    Medlem · 67 inlägg
    Strandskyddet har inget med avstyckningsbarhet att göra, det begränsar bara möjligheterna vad du får bygga gräva och liknande. Om huset redan står där så ska det inte vara några problem att få en lantmätare att stycka av en bit mark runt den.

8. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Nja, eftersom en ny fastighet måste vara ändamålsenlig för att få styckas av så hänger frågorna faktiskt ihop. Du skulle inte få stycka av tio stycken (eller en) 1.000 kvm-tomter vid vattnet utan att strandskyddet först upphävdes då dessa inte skulle få bebyggas och således inte uppfyller ändamålskravet på nya fastigheter enligt 3 kap. 1 § fastighetsbildningslagen.

Men i TS specifika fall, där byggnaden redan står där (och även i motsvarande fall om byggnaden hade legat inom vad som annars varit strandskyddat område) har du rätt.

9. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nja. Efter som man sannolikt inte kommer att acceptera en hemfrindzon som sträcker sig över strandlinjen så kan det ändå vara ett problem. Det är inte ovanligt att den typen av strandtomter slutar en liten bit från stranden. Men det är väl bara att försöka. Ligger stugan i en skogsfastighet skulle jag absolut försöka få med mer mark än en normal villatomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.