31 831 läst ·
128 svar
32k läst
128 svar
Hemmapulare och knivlagen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
I den här tråden har vi kommit in på (konspirations)teorier om att polisen har koncenterat sig på "lättlösta" brott för att bättra på statistiken. Tv4 nyheterna har nu tagit upp just det nu på morgonen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Även SvD: "– Vi har fler än 80 våldtäktsärenden som ingen ens har hunnit titta på. I stället utreder vi personer som har kört mot rött eller kraschat in i en stolpe, berättar poliskällan som arbetar med utredningar."N noone70 skrev:
Vidare: "Polismyndigheten har därför hårda krav på sig att öka antalet ärenden som överlämnas till åklagare – och att samtidigt minska antalet ärenden i balans, alltså de som är öppna och samlas på hög. Kravet kommer från den högsta polisledningen och ska redovisas om två veckor, den sista juni."
och
"Flera poliskällor berättar för SvD att ett nedlagt ärende är lika mycket värt som ett ärende som utreds klart och skickas till åklagare. Poliserna berättar att komplicerade ärenden, som tar längre tid att utreda, därför läggs på hög för att snabbt förbättra siffrorna fram till halvårsskiftet."
"Nedlagt då spaningsuppslag saknas".
Jag har vid tillfälle gett dom namn och adress till förövarna (mordbrand), samt motiv och troligt tillvägagångssätt. Jag trodde de skulle vara intresserade.
Svaret blev: "Vi kan inte agera utifrån rykten". Så mycket för att ge tips.
Eller en annan cirkus med bedrägerier i mångmiljonklassen begångna av en individ över hela landet.
Jag ville uppmärksamma åklagaren på att polismyndigheterna inte samarbetar och föreslog att Västerås skulle ringa Sundsvall och Uppsala osv. Vad tror ni det ledde till?
Just det.
Jag har vid tillfälle gett dom namn och adress till förövarna (mordbrand), samt motiv och troligt tillvägagångssätt. Jag trodde de skulle vara intresserade.
Svaret blev: "Vi kan inte agera utifrån rykten". Så mycket för att ge tips.
Eller en annan cirkus med bedrägerier i mångmiljonklassen begångna av en individ över hela landet.
Jag ville uppmärksamma åklagaren på att polismyndigheterna inte samarbetar och föreslog att Västerås skulle ringa Sundsvall och Uppsala osv. Vad tror ni det ledde till?
Just det.
https://www.sydsvenskan.se/2017-08-17/man-med-kniv-greps-i-festivalsvimlet-pa-gustav-adolfs-torg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Det där har dock HD ändrat på till polisens stora förtvivlan, så nu finns det ett nytt friare prejudikat av hur knivlagen ska tolkas.jonmo skrev:
http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras
Klicka här för att svara