Hemmapulare och knivlagen

16k läst  126 svar

1. N
    Medlem Nivå 10
    Det är ju tillåtet enligt dom i HD (se citat och artikel nedan) för hantverkare i sin yrkesutövning att bära kniv. Men vad gäller för oss hemmapulare?

"Det är tillåtet för en hantverkare att i sin yrkesutövning - också på allmän plats - bära med sig en kniv som han eller hon brukar använda i arbetet. Detta gäller även om kniven inte krävs för just den aktuella arbetsuppgiften. Vidare gäller att en hantverkare som har en arbetskniv inte bryter mot knivförbudet om han eller hon stannar till för att lyssna på exempelvis en gatumusiker eller ett politiskt torgmöte. En arbetskniv får dock inte medföras vid en tillställning eller en sammankomst, om innehavet inte är ett led i yrkesutövningen."

http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

2. M
    Medlem Nivå 2
    Som hemmapulare håller du ju på hemma, inga problem att ha kniv.
    Åker du för att hjälpa din kompis på annan adress får du ha kniven i bilen då det är befogat. Som jag tolkar det även i kollektivtrafiken.

Åker du till k-rauta eller dyligt som hör ihop med ditt byggprojekt bör det också kunna ses som befogat.
    Jag brukar dock lägga från mig kniven i bilen om jag ska in i en affär när jag springer runt i arbetsbyxorna.

övrigt kan man tillämpa detta på :

"Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig."

Langos och Torstein gillar
  3. MathiasS
    Medlem Nivå 23
    ser inga som helst problem med att ha kniv i byxorna när jag åker till bygghandeln eller transporterar mig i anslutning till ett sådant besök.

Är det ok att ha med en kniv när man grillar måste det vara ok när man ska lasta brädor, skära förpackningar etc som man kan behöva göra när man köper material.

Att ha kniv i samband med lastsurrning osv kan ju vara en säkerhetsfråga också, går något tokigt och man måste skära banden behövs en kniv....

4. mexitegel
    Allvetare Nivå 19
    Rent strikt formellt så står det ju "yrkesutövningen":
    En hempulare är ju per definition inte en yrkesman, således så borde det inte vara tillåtet att bära kniv på allmän plats som hempulare.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 15
    Har alltid kniv i bilen som universalverktyg. senast användes den för att ta ut en säkring. Därefter glömde jag att jag stoppade den i fickan. Problemet var att det var på flygplatsen. Upptäckte det precis innan jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen. Som tur hade jag tid att lämna den i bilen :)

Rådalen gillar
  6. mexitegel
    Allvetare Nivå 19
    Jag har en kollega som har grävt ner sin Leatherman i rabatten utanför entrén till Landvetter.....

7. N
    Medlem Nivå 10
    Precis det jag hängde upp mig på! Således så riskerar man att åka på feta böter om man går utanför tomtgränsen med en kniv i bältet.

8. useless
    Självbyggare Nivå 10
    Du får väl ha en grillkorv i fickan om polisen skulle komma.

pr95, Mikael_L, mexitegel och 6 till gillar
  9. G
    Medlem Nivå 6
    Många konstiga saker har fastnat i säkerhetskontrollen för mig, en kolsyrepatron till en sodastream, skruvmejslar, övriga verktyg. Tankspridd är man.

I Linköping fastnade jag med något verktyg, det var bara lägga det i informationen så kunde jag ta det då jag kom hem igen :)

10. jac
    Medlem · Nivå 11
    Om man ser vad som står i lagtexten (https://lagen.nu/1988:254#P1S2) så tycker jag inte att det borde vara något problem:

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Se även kommentarerna till lagtexten:
    ...Lagstiftningens ändamål är att stävja sådant innehav som typiskt sett ökar risken för användning av våld...
    ... förbudet avser huvudsakligen föremål som används för annat än vad det är avsett för...

leffe-e gillar
  11. useless
    Självbyggare Nivå 10
    Ett icke-problem med andra ord.

leffe-e gillar
  12. MathiasS
    Medlem Nivå 23
    Det avgörande är ju om du har något skäl till att bära kniv. Tex för att grilla korv (inte för att jag använder kniv då men...) eller om du ska tälja trägubbar i skogen osv. På samma sätt är det ju högst relevant att ha kniv med sig på byggmarknaden när man öppnar förpackningar etc. Ser inget konstigt med det. "Yrkesutövningen" handlar ju bara om specialfallet hantverkare.

13. pelpet
    Medlem Nivå 20
    Nej, sånt drabbar bara kända bråkstakar och eventuellt också den som råkar ha fiender inom poliskåren. Här är ett lokalt exempel. Knivlagen är medveten skriven som en gummilagstiftning så att polisen ska kunna plocka in knivbeväpnat bus. Jag har aldrig hört talas om att en hantverkare eller hemmabyggare med rent mjöl i påsen blivit tagen för brott mot knivlagen.

14. jonmo
    Verktygstokig Nivå 13
    Det är iofs helt sjukt att man inte får ha kniv med sig i bilen hur som helst. Det är INTE bara "bus" som åker dit med nuvarande knivlagen.

Får jag har med mig en kniv i barnvagnen? Väldigt praktiskt för att kunna dela på frukt och liknande, men frågan är om jag antagligen inte bryter mot den där skitlagen.

D09 gillar
  15. jonmo
    Verktygstokig Nivå 13

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.