Hej,

Till våren är det snart två år sedan vi bokade vår tomt på ett nytt område. Vi bokade en hörntomt med skog på ena tomtgränsen. Vi har ritat på vårt hus i snart 1,5 år och planerat hela huset efter att inte få någon insyn på vår baksida mot skogen. Nu fick vi precis veta att kommunen helt plötsligt har ändrat på detaljplanen och ritat in en cykelbana där som dessutom kommer att ligga högre än vår tomt. Vi är fem tomter som är berörda av detta och vi har alla köpt och planerat våra hus efter att ha en baksida utan insyn och cykelvägen fanns inte med på detaljplanen från början. Får kommunen bara gå in och ändra i detaljplanen hur det vill? Har vi som tomtköpare inget att säga till om? Finns det något som vi kan göra?

Tacksam för svar!!

K Karin C skrev:
Har vi som tomtköpare inget att säga till om? Finns det något som vi kan göra?
Det troliga är väl att cykelbanan löper strax utanför detaljplaneområdet.
Ni kanske kan börja med att plantera en rad buskar vid gränsen, det borde ta bort mycket av insynen.
Förresten har en cyklist inte mycket tid att stirra in i folks sovrumsfönster.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Att ändra en gällande detaljplan är en rätt komplicerad och långdragen process, med överklagandemöjligheter.

Jag antar att det antingen är som KnockOnWood gissar, att planen slutar där cykelbanan börjar. Eller så fanns det ingen slutlig spikad detaljplan när ni bokade tomten.

Sedan misstänker jag (men vet inte) att om skogen i detaljplan är tänkt som allmäning, så får kommunen kanske anlägga diverse "allmäna" saker, som cykelbana, lekplats, motionsspår osv på den allmäna marken.

Detaljenplanen sattes 2015 och inget har ändrats förrän nu. Cykelvägen var utritat från början, men svängde av innan vår tomt. Nu har de bestämt att den ska förlängas vilket ju påverkar vår situationen oerhört mycket.

Mitt enda förslag:
Ring handläggaren, eller stäm möte, och förklara er syn på saken.
Kanske de enkelt kan ändra cykelvägens dragning lite grand.

Och om alla fem står bakom en sådan hemställan, borde den få mer tyngd.

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Om man bygger u utkanten på en ort får man nog räkna med att det byggs mer utanför längre fram. Man kan inte räkna med att skogen blir orörd.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hur lång genomförandetid hade detaljplanen? Det ska lite extra till för att en plan ska ändra under pågående genomförande.
Men i alla fall:
Du skriver att ni hade bokat tomten, köper ni den av kommunen eller någon annan?
Jag tänker att om ni köper tomten via någon annan än kommunen, någon mäklare eller så, så har ni nog inte något att säga till om i planen och kommunen behöver inte fråga er, i och med att ni inte lär bli sakägare förrän ni äger tomten.
Jag kan ha fel, men så säger magkänslan att det kan vara

Kontakta byggnadsnämndens ordförande alternativt förvaltningschefen, och be om klarläggande om gällande detaljplans genomförandetid.

Genomförandetiden är den period efter ikraftträdandet när byggnadsnämnden MÅSTE bevilja bygglov strikt efter plan. Under denna tid kan planbestämmelserna INTE ändras, annat än i undantagsfall.

Plan- och bygglagen kräver en minsta genomförandetid om fem år.

• Gilla
caroline2014 och 2 till
  • Laddar…
Vi köper den privat, har fått förklarat att den inte ingår i detaljplanen och därför går det inte att överklaga. Hade ändå hoppats på att kunna för en diskussion med kommunen eftersom gångbanan nu kommer att ligga högre än vår tomt, vill inte känna oss som apor i en bur när folk går förbi. Har dock inte fått något svar om de kan åtminstone tänka sig att sänka gångbanan något.

Om tomten sålts av kommun eller privat saknar betydelse.

Berörs tomten och/eller cykelvägen av någon detaljplan (samma detaljplan eller två olika, nu gällande med eller utan pågående genomförandetid eller under samråd)? Ja eller nej?

Det är nog som så att det ni kan hoppas på är att diskutera med tjänstemännen. Sedan så kan en detaljplan ändras i en i sig relativt lång process. Den måste då finnas tillgänglig för allmänheten en viss tid, det publiceras efter viss ordning.
Det måste man då själv kontrollera, inte minst bör man göra det själv inför ett köp.
Sedan som någon nämnde tidigare man kan inte över tid räkna med att det som gränsar mot sin tomt som åker eller skog i närheten av tätort över tid förblir oanvänt om man inte äger det själv.

B billy_baver skrev:
Om tomten sålts av kommun eller privat saknar betydelse.

Berörs tomten och/eller cykelvägen av någon detaljplan (samma detaljplan eller två olika, nu gällande med eller utan pågående genomförandetid eller under samråd)? Ja eller nej?
Hmm, förstår inte din fråga riktigt. På detaljplanen som ligger på kommunens hemsida som trätt i laga kraft så är cykelvägen inte inritad, men på en annan karta från lantmäteriet så är den det men fast då går den inte förbi vår tomt.

L LargoGabriel skrev:
Det är nog som så att det ni kan hoppas på är att diskutera med tjänstemännen. Sedan så kan en detaljplan ändras i en i sig relativt lång process. Den måste då finnas tillgänglig för allmänheten en viss tid, det publiceras efter viss ordning.
Det måste man då själv kontrollera, inte minst bör man göra det själv inför ett köp.
Sedan som någon nämnde tidigare man kan inte över tid räkna med att det som gränsar mot sin tomt som åker eller skog i närheten av tätort över tid förblir oanvänt om man inte äger det själv.
Det förstår vi också, men hade jag fått välja hade jag hellre haft en granne än en cykelväg på den sidan som vi har planerat att bli mer avskild. Och det tar säkert minst 10 år innan ett nytt område kommer att byggas där.

K Karin C skrev:
På detaljplanen som ligger på kommunens hemsida som trätt i laga kraft så är cykelvägen inte inritad, men på en annan karta från lantmäteriet så är den den fast den går då inte förbi vår tomt.
Det är detaljplanen som gäller. Har cykelvägen anlagts utan stöd i planbestämmelserna är det en mycket verksam angreppspunkt. Om dessutom genomförandetiden ännu inte löpt till ända kan kommunen inte ändra detaljplanen innan dess.

Lite off topic, men är det verkligen så farligt med en cykelväg?
I min värld är det de mest övergivna och folktomma ytor som finns.

K Karin C skrev:
hade jag fått välja hade jag hellre haft en granne än en cykelväg på den sidan som vi har planerat att bli mer avskild
Är det inte bättre och lugnare med en cykelväg än med en granne med studsmatta med hoppande och skrikande barn hela kvällarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.