D Daniel 109 skrev:
Jag säger inte att det ska vara på ett visst sätt man gör som man vill. Det är inte helt ovanligt att man använder taxeringsvärdet, vilket i allmänhet ligger under marknadsvärdet. Menneet är inte helt självklart att den köpande parten ska betala mindre än vad det skulle kostat på den öppna marknaden heller. Jag försökte bara påpeka att det finns flera sätt att se på saken.
Ja som sagt, man får göra som man vill så länge man är överens, jag håller med om att det finns flera sätt att lösa det på.

Men denna tråd handlar om hur man bör lösa det om man inte kommer överens och vill ha en så ”rättvis” lösning som möjligt.

Om man tex försökt lösa det genom egna värderingar men inte lyckas kommer överens och inte kommer vidare i processen så kan man anlita en boutredningsman, denne kommer göra en opartisk värdering och dra av för fiktiva försäljningskostnader. Alltså så som jag beskrivit ovan. Vill man slippa betala pengarna för en sådan person kan man alltså göra det själv...

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag säger inte att det ska vara på ett visst sätt man gör som man vill. Det är inte helt ovanligt att man använder taxeringsvärdet, vilket i allmänhet ligger under marknadsvärdet. Menneet är inte helt självklart att den köpande parten ska betala mindre än vad det skulle kostat på den öppna marknaden heller. Jag försökte bara påpeka att det finns flera sätt att se på saken.
Taxeringsvärdet används knappast i de fall man vill få det så rättvist som möjligt, snarare när man vill sälja till ett lågt pris men ändå ha något att gå efter, t.ex när föräldrar säljer ett hus till sina barn. Som redan sagts så kan man göra precis hur man vill så länge man är överens, men om man har svårt att enas och vill ha riktlinjer för hur man ska dela värdet rättvist så finns det ganska tydliga sådana.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.