3 324 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Regler för att säga upp hyresgäst
Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
Hej!
Ska tyvärr separera från min sambo och vill inte bo kvar i mitt hus som vi gemensamt har bott i.
Hyr ut ett annat hus som jag nu skulle vilja flytta till och vad jag förstår så är det en giltig anledning för att säga upp den nuvarande hyresgästen.
Hur går jag till väga så att allt går rätt till?
Skriva ut en mall för uppsägning och svänga förbi och be dem skriva på? Känns taskigt men å andra sidan så kan ju de säga upp kontraktet när de vill...
Vad ska jag göra om de inte vill skriva på?
Mvh Jim
Ska tyvärr separera från min sambo och vill inte bo kvar i mitt hus som vi gemensamt har bott i.
Hyr ut ett annat hus som jag nu skulle vilja flytta till och vad jag förstår så är det en giltig anledning för att säga upp den nuvarande hyresgästen.
Hur går jag till väga så att allt går rätt till?
Skriva ut en mall för uppsägning och svänga förbi och be dem skriva på? Känns taskigt men å andra sidan så kan ju de säga upp kontraktet när de vill...
Vad ska jag göra om de inte vill skriva på?
Mvh Jim
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Vad står i hyresavtalet mellan er?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Inget område som jag är jättekunnig på. Men jag tror att ditt skäl för uppsägningen är giltigt. Fast jag tror att uppsägningstiden måste vara minst 3 månader, eller längre om det står i hyresavtalet.
Det finns också avtalsvarianter där avtalet löper i 12 månader, och måste sägas upp 3 månader innan 12 månaders punkten nås, annars förlängs det 12 månader osv.
Det finns också avtalsvarianter där avtalet löper i 12 månader, och måste sägas upp 3 månader innan 12 månaders punkten nås, annars förlängs det 12 månader osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast jag vill minnas att avtal med mindre än 3 månaders uppsägningstid från hyresvärden är ogiltiga.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Det går att avtalas bort efter man skrivit avtalet (ett kryphål) men inte innan det skrivs.
Men generellt 3 mån uppsägning från hyresvärdens sida.
Men generellt 3 mån uppsägning från hyresvärdens sida.
Det är väl så att det tolkas till hyresgästens fördel.H hempularen skrev:
Om avtalet har längre tid än 3 månader, säj 6 månader, från hyresvärdens sida är det 6 månader som gäller.
Om avtalet har kortare tid än 3 månader, säj 1 månad, från hyresvärdens sida är det 3 månader som gäller.
Om avtalet har längre tid än 1 månad, säj 2 månader, från hyresgästens sida är det 1 månad som gäller.
Om avtalet har kortare tid än 1 månad, säj 1 vecka, från hyresgästens sida är det 1 vecka som gäller.
Ser ut att vara tre månaders uppsägningstid:
http://lawline.se/answers/uppsagning-av-hyresgast-i-villa
http://lawline.se/answers/uppsagning-av-hyresgast-i-villa
Klicka här för att svara