Hej!


Vi håller på att bygga hus. Det är andra gången och kanske stämmer det att man inte lyckas helt förrän på tredje försöket. Till vårt hus byggs också ett gästhus där vi tänker oss ett sovloft och en öppen del där det är öppet upp till nock. I leveransbeskrivningen nämns både saxtakstolar, ryggåstak och ramverkstakstol.

Av saxtakstolar och ryggåstak syns inget än så länge för vad som satts på plats är ramverkstakstolar. För en privatkonsument är det verkligen förväntat att man ska förstå alla fackbegrepp som anges i leveransbeskrivningen? För mig som tidigare bott i ett hus med ryggåstak så var det underförstått att konstruktionen inte innefattade synliga takstolar, åtminstone inte underarmarna på dessa. I tillägg till detta så är placeringen av takstolarna inte helt genomtänkt. Den sista takstolen är ett par centimeter från yttervägen och en takstol borde egentligen hamnat i liv med väggen för badrummet. Som det är nu måste golvet i sovloftet skjuta ut över golvet i vardagsrummet vilket leder till att trappan hamnar längre in i rummet.

Vilka möjligheteter har jag att få felen avhjälpta av byggherren? Vad tycker ni?


Arkitektonisk ritning av en gästhuskonstruktion med tekniska termer och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne i ett ofärdigt rum med synliga ramverkstakstolar och timmerstack på det grå betonggolvet under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Johnny! När jag köpte tak så fick jag en 3d ritning på köpet. Det är nämligen omöjligt att förstå sig på alla vinklar och vrår utan en ordentlig ritning. På din specifikation låter det mera som att de radat upp alla möjligjeter som en slags friskrivnibgklausul.
 
Hej och tack för svar! Jag håller med och frågan nu är vad jag som konsument har för möjlighet att hävda att konstruktionen inte är enligt överenskommelse. Dels är det takstolarnas konstruktion och dels är det att funktionen blir sämre pga stegen till sovloftet hamnar mitt i rummet. Det är kanske det där med funktion som är det starkaste kortet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.