P pingis skrev:
Om jag skulle vägra helt kommer Vattenfall att göra som de vill med tvång, hävdar de. Jag får ta ner träden själv men skulle helst vilja ha träden kvar. Jag vill i vilket fall inte ägna tid åt vare sig trädfällning eller att hitta någon som gör det åt mig. Jag trivs med mina träd och har inget behov av Vattenfalls blygsamma ekonomiska ersättning. Att några träd förmodligen måste ner för att skydda en ledning kan så vara men här vill Vattenfall ösa på ordentligt för att ha ryggen fri i många år. Jag ska nog bli trädkramare:p
Ledningsgatorna breddas för att minska antalet strömavbrott. Tas de närmaste träden ner är ofta de bakom vekare och lägger sig på ledningen vid första blötsnö.

Avtalet du har med vattenfall för ledningen ska ange ledningsgatans bredd

K KungAnka skrev:
Vet inte var du bor, men häromkring finns gubbar som handlar med ved på avancerad hobbynivå som tar ner träd mot att dom får träden. En sån gubbe har lyckligtvis ingen stor skotare att köra sönder marken med och kan säkert övertalas att komma när marken är torr eller t.o.m tjälad.
Tack för tipset. Det går säkert att hitta såna gubbar men jag vill helst ha mina träd så orörda som möjligt.

T toolman77 skrev:
Ledningsgatorna breddas för att minska antalet strömavbrott. Tas de närmaste träden ner är ofta de bakom vekare och lägger sig på ledningen vid första blötsnö.

Avtalet du har med vattenfall för ledningen ska ange ledningsgatans bredd
Avtalet har jag aldrig sett för ledningsgatan är gammal som gatan. Jag har begärt att Vattenfall plockar fram dokumentet så vi ska ha något reellt att diskutera istället för gissningar. Jag har kollat flygfoto på tomten på eniros historiska kartor. Bilden från 50-talet visar en väldigt mycket smalare ledningsgata mot hur det ser ut idag.

K KungAnka skrev:
Vattenfall har alltså grävt ner en tidigare luftledning på din fastighet. Då antar jag att dom har servitut på ledningen? Vad ingår i ett sådant servitut, kan man gå in på en fastighet och gör lite som man vill? Vad hade hänt om luftledning gått över en byggnad, kan man riva ner den då, utan att fråga?
De har inte gräv ner ledningen exakt under luftburna ledningarna. Min tomt lider inte av några servitut - mig veterligen.

Redigerat: Avtalet jag har nämner inget om servitut. Jag misstänker att det är ett avtal på "en högre nivå" för hela området. Det jag skrivit på heter "godkännande för ombyggnad".

Äger du fastigheten eller är det något arrenderingsförhållande, ekonomisk förening eller dylikt?

K kungcoopa skrev:
Äger du fastigheten eller är det något arrenderingsförhållande, ekonomisk förening eller dylikt?
Tekniskt sett äger väl banken lejondelen av fastigheten via låne-avtal. Men jag står som ägare, ja.

Har du några bilder innan ingreppet så är det ju lätt att påvisa vad som har blivit fel.
Att mark sätter sig är inte konstigt. Frågan är hur du vill att det skall åtgärdas. Grävning på mark eller tomt brukar generera intrångsersättning då man inte får bebygga där kabeln ligger nedgrävd om inte avtalet säger något annat.
1. Leta upp avtalet och läs på.
2. Komplettera med egen dokumentation.
3. Hur vill du att det skall återställas?
4. Kan du tänka dig andra sätt än att Vattenfall återställer. T ex kan du tänka dig att återställa själv mot att Vattenfall bekostar detta, antingen du själv eller genom att anlita extern entreprenör. Om du väljer denna lösning så måste du eventuellt skriva ett avtal om du skall få rätt att byta delar av bärlager etc. Läs i markupplåtelseavtalet du skrev på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.