SarB
Jag har ett intresse av att författa och publicera artiklar inom främst fastighetsrätt. Jag har endast gjort mindre eftersökningar kring lämpliga forum för detta utan någon nämnvärd framgång. Vad jag söker är någon motsvarighet till "skattenytt" men då med inriktningen fastighetsrätt.
Är det någon av er som har tips på tidskrifter eller andra forum där det finns möjlighet att skicka in sitt material för eventuell publicering?

Det är nog få rättsområden i Sverige som har så bra skriven debatt som skatterätten med både Skattenytt och Svensk skattetidning.

Msn kan ju tänka sig lite bredare tidskrifter som Förvaltningsrättslig tidskrift, Svensk juristtidning eller Juridisk tidskrift, men det är klart, ju bredare tidning desto svårare att komma in antar jag.

En enklare väg är kanske diverse branschtidningar som Arkitekten, Fastighetstidningen och liknande. En annan nivå förvisso, men det beror ju lite på vad man vill uppnå och hur bråttom man har dit.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog få rättsområden i Sverige som har så bra skriven debatt som skatterätten med både Skattenytt och Svensk skattetidning.

Msn kan ju tänka sig lite bredare tidskrifter som Förvaltningsrättslig tidskrift, Svensk juristtidning eller Juridisk tidskrift, men det är klart, ju bredare tidning desto svårare att komma in antar jag.

En enklare väg är kanske diverse branschtidningar som Arkitekten, Fastighetstidningen och liknande. En annan nivå förvisso, men det beror ju lite på vad man vill uppnå och hur bråttom man har dit.
Tack för tipset!
Jag tror sistnämnda är lagom nivå till att börja med i vart fall, jag vill mest göra det för att jag gillar att uttrycka mig i text och skulle såklart bli lite stolt om det blir publicerat någonstans. På mer avancerad nivå får jag nog inse mina begränsningar i dagsläget.

I sverige lär vi aldrig ha ett så flitigt debatterat och uppdaterat rättsområde som skatterätten. Det är egentligen inom skatt jag inte fastighetsrätt jag är utbildad, men eftersom jag aldrig började praktisera det känner jag mig novis på området numer :(

C
Hänger ju lite på vilket typ av artiklar det handlar om också. Alltså målgrupp, syfte och nivå.

SarB
C cpalm skrev:
Hänger ju lite på vilket typ av artiklar det handlar om också. Alltså målgrupp, syfte och nivå.
Fastighetsrätt, främst fastighetsbildning. Vad jag spontant hade velat skriva om nu är fokus strandskydd vid fastighetsbildning och jag ser egentligen två olika artiklar där den ena belyser vilka olika intressen kommun, lantmäteri och länsstyrelsen har i sammanhanget och hur det ofta påverkar den enskilde individen. Jag är kritisk till myndigheters oförmåga att fungera ihop, förhoppningen är att informera och utbilda privatpersoner samt rikta en känga mot staten.
Skulle även vilja göra en analys och referera de senaste rättsfallen om strandskydd där jag är kritisk till domstolens bedömningar.

Det är alltså olika nivå och lite olika målgrupper, men jag får skriva på och se om någon nappar helt enkelt.

Såg att det fanns en bloggfunktion här annars, det får kanske vara bra nog.

Kolla med @Marlen Eskilsson vad det finns för intresse för bidrag här. Det finns såvitt jag vet en (f.d.?) lantmätare som skriver och svarar på lite frågor ibland, men jag vet inte hur aktiv han är.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.