Tobbe.A
Hep Hep skrev:
Vänta nu - handlar det här om spirea? Om det är så finns bara två alternativ. Antingen har grannen rätt och de var (mer eller mindre) döda, eller så har de blivit buskar igen. I dag är det exakt en månad sedan jag kapade ner vår spirea till mindre än fem cm och nu är den uppe på mellan 30 och 40 cm.

I övrigt kan jag bara hålla med de som säger att det här aldrig lär leda till åtal. Tyvärr då det kanske är det enda som skulle få grannen att fatta. Fast kanske ändå bättre för TS att bara försöka gå vidare i livet.
Så du menar att det är okej att utan lov gå över till grannen och såga ner buskar/träd motsvarande bara för att du tycker de ser döda ut, eller missförstånd jag dig?

Vi har tagit bort vår spirea varje år sedan 1995, den står där fortfarande ocg blommar fint varje sommar för att vi inte orkat gräva upp roten som är insprängd i klippan.

Så hade du inte sagt något hade allt varit frid och fröjd nu och dina spireor vacker föryngrade.

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Så du menar att det är okej att utan lov gå över till grannen och såga ner buskar/träd motsvarande bara för att du tycker de ser döda ut, eller missförstånd jag dig?
Absolut inte. Grannen borde få en snigel på ögat eller något värre. Det jag menar är att om kapningen skedde för ett år sedan och buskarna nu närmar sig en meter i höjd, borde det vara lättare att gå vidare i livet jämfört med om det var några äppelträd eller annat som inte självreparerar sig.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Absolut inte. Grannen borde få en snigel på ögat eller något värre. Det jag menar är att om kapningen skedde för ett år sedan och buskarna nu närmar sig en meter i höjd, borde det vara lättare att gå vidare i livet jämfört med om det var några äppelträd eller annat som inte självreparerar sig.
Det finns inga buskar längre. annars hade nog ts inte startat tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threa...-ner-annans-buskar.383438/page-2#post-3782608

Redigerat:
Tobbe.A
Hep Hep skrev:
Vilka buskar? De togs ju bort med rötterna.

——-
knipo hann visst svara precis innan

Ok, det missade jag. Oklart varför de grävdes upp, men väldigt dumt om de nu inte var döda. Om den grävningen skedde i samråd mellan grannarna är det betydligt svårare om TS vill gå vidare juridiskt.

Hep Hep skrev:
Ok, det missade jag. Oklart varför de grävdes upp, men väldigt dumt om de nu inte var döda. Om den grävningen skedde i samråd mellan grannarna är det betydligt svårare om TS vill gå vidare juridiskt.
Ja, det måste vara jättesvårt att gå vidare juridiskt mot en granne som hjälpt en gräva upp buskar man ville bli av med. Man undrar ju hur TS tänker!

(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)

• Gilla
  • Haha
Bocca och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nog för att det kan ta sin lilla tid, men jag har aldrig hört talas om att grova brott, eller något annat ärende heller för den delen, blir utan prövning för att domstolsväsendet inte hinner med? Det skulle inte vara så rättssäkert.
Finns många fall som blir preskriberade innan polis/åklagare hunnit utreda saken. Har varit så i åratal. Sen om några grova brott finns med där vet jag inte.

Visste du verkligen inte det?

(Länkar till det första jag fick upp på en snabb googling)
https://sverigesradio.se/artikel/6651425

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Ja därför var det väldigt synd att hon olovligen tog sig in ytterligare en gång och grävde bort allt.
Vi la fram som förslag att hon skulle bekosta thuja plantor som täckte igen hålet, då det som sagt mer är hålet och insynen som nu stör varje gång vi vistas utomhus.
Parkera en enorm husbil där, det är empiriskt provat och fungerar mycket väl.

• Haha
  • Gilla
Ben D och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.