Vi har jätteproblem med vår TV-leverantör. Vi har TV via fiber. Bilden blir pixlig till och från, eller bild och ljud försvinner helt i några sekunder upp till en minut. Felet kommer slumpmässigt och en kväll kan vara helt problemfri, eller en annan kväll är avbrotten var femte minut. Internet fungerar klanderfritt. Har pingat lite olika servrar under långa perioder utan ett enda tappat paket. Fibertjänsten som sådan är klanderfri. Min personliga tro är att det är den server som betjänar oss med TV som laggar. Kundtjänst tar emot felamälan men sen händer inte mycket mer. Problemet är ju att det är inte vår TV--leverantör som äger felet, det är IP-only som äger och driver nätverket. Men vi kan ju inte klaga hos dem. Vår motpart är Viasat som vi köper TV-tjänsten av. Så frågan är: Vad har för rättsliga möjligheter att hålla inne en del av avgiften för att sätta press på Viasat?
 
pegee pegee skrev:
Vi har jätteproblem med vår TV-leverantör. Vi har TV via fiber. Bilden blir pixlig till och från, eller bild och ljud försvinner helt i några sekunder upp till en minut. Felet kommer slumpmässigt och en kväll kan vara helt problemfri, eller en annan kväll är avbrotten var femte minut. Internet fungerar klanderfritt. Har pingat lite olika servrar under långa perioder utan ett enda tappat paket. Fibertjänsten som sådan är klanderfri. Min personliga tro är att det är den server som betjänar oss med TV som laggar. Kundtjänst tar emot felamälan men sen händer inte mycket mer. Problemet är ju att det är inte vår TV--leverantör som äger felet, det är IP-only som äger och driver nätverket. Men vi kan ju inte klaga hos dem. Vår motpart är Viasat som vi köper TV-tjänsten av. Så frågan är: Vad har för rättsliga möjligheter att hålla inne en del av avgiften för att sätta press på Viasat?
Frågan är alltså ”Vad ni har för rättsliga möjligheter att hålla inne en del av avgiften för att sätta press på Viasat”?

Jag förutsätter det i botten finns någon typ av avtal – och då är det avtalet som reglerar era möjligheter för kompensation etc. Läs detta noga - ibland kan det finnas någon typ av webb-baserad inrapportering av fel och störningar.

Sannolikt står det i avtalet att Viasat har förbundit sig att tillhandahålla kunden en viss specificerad tjänst – och det är alltså för den tjänsten som ni anser att inte Viasat lever upp till era förväntningar – ni får inte det ni anser er betala för.

Rättsligt sett kan ni stämma er motpart eller begära kompensation direkt av Viasat för en bristfälligt levererad tjänst. Oavsett vilken väg ni går, måste ni då skaffa er någon form av record på hur dålig ”leveranssäkerheten” är – med någon typ av beräkning av hur stor del av tiden som tjänsten inte fungerar fullt ut etc. – och då är det inte bara att ”höfta till något”. Det måste finnas detaljer – datum och tidsangivelser ner på minutnivå då tjänsten inte fungerat/haft störningar. Det krävs nog ett record som omfattar minst en månad med alla dagar inkluderade – även dagar då det funkat – som då också skall redovisas som sådana. Det klart, även en veckas record kan ju ge en fingervisning. Men var strikt sanningsenlig – syftet är att de skall få ordning på sina utsändningar – inte att ni skall få en lägre avgift.

Nu är jag ingen TV-expert men av er felbeskrivning att ”bilden blir pixlig till och från, eller bild och ljud försvinner helt i några sekunder upp till en minut” etc. – låter i mina öron som ”taskig bandbredd eller låg signalstyrka” om det hade varit en analog-TV. Kör Bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/ då ni har problem – ni bör väl ha minst 100 MB in. Jag är inte övertygad om att problemet ligger i uppändan. Jobbar inte Viasat via en parabolantenn? – är kanske ute och cyklar. Om så är fallet skulle jag nog börja med en genomgång av dess inställning. Lycka till.
 
pegee pegee skrev:
Internet fungerar klanderfritt. Har pingat lite olika servrar under långa perioder utan ett enda tappat paket. Fibertjänsten som sådan är klanderfri.
Både ping och hastighetstest ger bra svar. 85-90 Mbit/s är helt ok. Det är inte internetlinan det är fel på, det är något annat!
 
Väldigt många IP-Only anslutna har haft stora problem med TV-leverans på senare tid här i Östergötland. Framförallt Söderköping och Vikbolandet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.