Detta skriver jag bara av ren nyfikenhet så jag själv kan lära mig mer. Har googlat men blir inte klok.

När pappa gick bort ärvde min mamma och mina två halvsystrar (på pappas sida). Jag som enda gemensamma barn ärvde inget. Hittills inga konstigheter.

Jag har även två halvbröder på mammas sida. När mamma går bort, delar vi syskon lika på hennes tillgångar även om en del av dem kommer från min pappa? Eller ärver jag den del som är kvar från det hon ärvde från min pappa, samt att vi tre syskon delar lika på den andel som är kvar?

Det är inte mycket pengar det handlar om men jag vill vara förberedd och veta hur jag ska bemöta det bråk som antagligen den ena brodern kommer skapa.
 
Redigerat:
E Emma Johnsson skrev:
När pappa gick bort ärvde min mamma hälften och mina två halvsystrar (på pappas sida) resten. Jag som enda gemensamma barn ärvde inget. Hittills inga konstigheter.
Det är en konstighet. Dina halsyskon skulle haft en tredjedel var av hälften.
 
K Kane skrev:
Det är en konstighet. Dina halsyskon skulle haft en tredjedel var av hälften.
Jag kan inte mycket om arv men jag vet att det är rätt uppdelat. Då ber jag om ursäkt om jag gett felaktig info i grundinlägget.
 
För att du skall få rätt svar så är det bäst att du kontaktar en jurist som kan arvsrätt.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Om det inte finns något testamente ärver du en tredjedel av respektive förälders kvarlåtenskap och dina två halvsyskon på vardera sidan varsin tredjedel av respektive förälder. Skillnaden är som du redan märkt att du inte ärver den förälder som dör direkt, utan får ett efterarv när den andra föräldern också gått bort.

Om vi antar att det inte sker några förändringar av värdet på förmögenheten mellan att din pappa och din mamma dör kan vi alltså dela upp arvet i sex delar: P1–3 och M1–3.

Mamman ärver ”din” del av fädernesarvet, P1, medan P2 och P3 delades ut till din pappas andra två barn.

När din mamma går bort får du ut P1+M1, medan dina båda halvsyskon på mammans sida får M2 respektive M3.

Du har alltså rätt till hälften av det som finns i boet när din mamma går bort, medan de andra två får varsin fjärdedel.

Finns det testamenten inblandade eller enskild egendom m.m kan det bli lite annorlunda, men i stora drag kan du tänka enligt ovan.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det inte finns något testamente ärver du en tredjedel av respektive förälders kvarlåtenskap och dina två halvsyskon på vardera sidan varsin tredjedel av respektive förälder. Skillnaden är som du redan märkt att du inte ärver den förälder som dör direkt, utan får ett efterarv när den andra föräldern också gått bort.

Om vi antar att det inte sker några förändringar av värdet på förmögenheten mellan att din pappa och din mamma dör kan vi alltså dela upp arvet i sex delar: P1–3 och M1–3.

Mamman ärver ”din” del av fädernesarvet, P1, medan P2 och P3 delades ut till din pappas andra två barn.

När din mamma går bort får du ut P1+M1, medan dina båda halvsyskon på mammans sida får M2 respektive M3.

Du har alltså rätt till hälften av det som finns i boet när din mamma går bort, medan de andra två får varsin fjärdedel.

Finns det testamenten inblandade eller enskild egendom m.m kan det bli lite annorlunda, men i stora drag kan du tänka enligt ovan.
Tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.