Ja, en lite märklig fråga kanske, men jag bytte brevlåda eftersom jag tänkte snygga till det lite vid vägen.
Tänkte beställa en etikett med namn och sånt, men när jag skulle hämta posten senast då märkte jag att någon skrivit vårt efternamn med tuschpenna över lådan. Inte snyggt heller utan slarvigt. Känns lite sådär faktiskt, vi är ju enda huset så det finns ju ingen risk att man tar fel låda direkt..
Har inte vågat ta något starkt medel på än om jag skadar själva lacken på lådan, men milda medel funkar bevisligen inte.

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Som opartisk i frågan skulle jag säga att dom har två alternativ. Skriva ditt namn eller skita i att dela ut posten.. varför fixar man inte namnet på lådan innan man sätter upp den? :thinking:

• Gilla
  • Haha
muppenx och 28 till
  • Laddar…
Vi är typ ganska ensamma om att ha namn på lådan på denna slingan, så jag fattar inte varför det inte är kladdat på dom andra också i så fall? Det hade ju varit bättre om han inte lagt i posten på några dagar om det var ett alternativ. Alla andra leverantörer klarade ju av det ändå, som tex early bird, bring och någon till.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej, varken brevbärare eller tidningsbud har rätt att skriva eller sätta lappar på din brevlåda. De kan be dig göra det och om de inte kan veta att det är din låda kan de vägra dela ut till dig, men det är mer aktuellt till lägenheter än till villor.

• Gilla
U i CAR och 5 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Har inte vågat ta något starkt medel på än om jag skadar själva lacken på lådan
Prova T-sprit. Löser normalt tuschpennor och skadar normalt inte lackerade ytor eller plaster. Du kan ju testa på under-/baksida först om du vill vara säker på att lådan inte skadas.

Aceton eller förtunning brukar vara mer agresivt och skadar lättare lack och/eller plast så det rekommenderas ej.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Prova T-sprit. Löser normalt tuschpennor och skadar normalt inte lackerade ytor eller plaster. Du kan ju testa på under-/baksida först om du vill vara säker på att lådan inte skadas.

Aceton eller förtunning brukar vara mer agresivt och skadar lättare lack och/eller plast så det rekommenderas ej.
Ska testa.

Även fast vi har båda namn och gatunummer tydligt angivet på brevlådan så får vi grannars post rätt ofta så det verkar inte ha så stor betydelse. :thinking:

• Haha
  • Gilla
muppenx och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nej, varken brevbärare eller tidningsbud har rätt att skriva eller sätta lappar på din brevlåda. De kan be dig göra det och om de inte kan veta att det är din låda kan de vägra dela ut till dig, men det är mer aktuellt till lägenheter än till villor.
Namnet kan ju inte vara oklart eftersom han bevisligen skrivit dit det. Känns som lite märkligt beteende.

• Gilla
  • Ledsen
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Namnet kan ju inte vara oklart eftersom han bevisligen skrivit dit det. Känns som lite märkligt beteende.
Även vikarier ska kunna hitta rätt med din post. ;)

Jag håller med om att brevbäraren betett sig lite märkligt men jag kan nog tycka att det även är lite märkligt att sätta ut en brevlåda utan ett namn. ;)

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även vikarier ska kunna hitta rätt med din post. ;)

Jag håller med om att brevbäraren betett sig lite märkligt men jag kan nog tycka att det även är lite märkligt att sätta ut en brevlåda utan ett namn. ;)
Känns som att det är ett fåtal som faktiskt har namn här, så jag tänkte att några dagar utan inte spelar någon roll. Allt ligger ju i ordning från början så dom slänger ju i posten i farten i princip. En missade en låda en gång och då delade han ut fel hela vägen sen så jag tror ärligt talat inte att dom hinner läsa på lådorna ändå.

• Gilla
Norrarn och 1 till
  • Laddar…
Jag hade blivit heligt förbannad om någon skrivit på min brevlåda. Vi har inget namn på vår låda och ser inte att det skulle vara ett krav heller. Däremot måsta man ju kunna koppla lådan till en adress t.ex. genom att ange gatunummer eller att den hänger i direkt anslutning till huset. Jag skulle kontaktat postnord om det nu är de som delar ut posten och förklarat läget.

• Gilla
  • Wow
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Vår namnlapp har fallit bort och jag har inte fått tummarna ur att klistra dit en ny.
Är ganska säker på att posten är de som klistrat fast en dymo-lapp med adressen på vår låda.
(Har lådan i ett samlingsställ, där fler lådor tillkommit senare och hamnat utanför)

Men den som envisas med att klistra en gul prick på alla lådor får gärna ge sig tillkänna. (Jag är så motvalls att jag river bort den).

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Som opartisk i frågan skulle jag säga att dom har två alternativ. Skriva ditt namn eller skita i att dela ut posten.. varför fixar man inte namnet på lådan innan man sätter upp den? :thinking:
Är det lag på att det måste stå efternamn på brevlådan, menar du?
På min står inget, men jag får all min post ändå. Bara husnummer-skylt på fasaden.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår namnlapp har fallit bort och jag har inte fått tummarna ur att klistra dit en ny.
Är ganska säker på att posten är de som klistrat fast en dymo-lapp med adressen på vår låda.
(Har lådan i ett samlingsställ, där fler lådor tillkommit senare och hamnat utanför)

Men den som envisas med att klistra en gul prick på alla lådor får gärna ge sig tillkänna. (Jag är så motvalls att jag river bort den).
Det med prickarna är väl att du prenumererar på någon tidning?

J j-o75 skrev:
Det med prickarna är väl att du prenumererar på någon tidning?
Detta hör inte samman med tidningen har redan kollat, utan är en stor gul prick.

• Gilla
Kerstin_i_Uppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.