10 298 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Domar där grannen sågat ner annans buskar
Sida 1 av 3
Hej.
Behöver ha hjälp av er alla kloka till min överprövning i min polisanmälan som gäller min granne som sågat ner buskar på min tomt.
Är det någon som har domar i liknande ärenden som jag kan skicka med min överprövning?
Mycket tacksam för all hjälp.
Behöver ha hjälp av er alla kloka till min överprövning i min polisanmälan som gäller min granne som sågat ner buskar på min tomt.
Är det någon som har domar i liknande ärenden som jag kan skicka med min överprövning?
Mycket tacksam för all hjälp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det finns en klassisk prejudicerande dom om träd: https://lagen.nu/dom/nja/2015s199
Buskar skulle jag tro att det är sämre med. Principen är väl densamma, men jag gissar att polisen säger ringa skadegörelse och lägger ner frågan outredd, så det krävs nog att du stämmer grannen i en civilrättslig process för att något ska hända. Yrkar du på under 22 tkr i skadestånd blir det småmål av frågan vilket är lämpligt av kostnadsskäl. Sen gissar jag att buskarna är värda mindre än så oavsett.
Buskar skulle jag tro att det är sämre med. Principen är väl densamma, men jag gissar att polisen säger ringa skadegörelse och lägger ner frågan outredd, så det krävs nog att du stämmer grannen i en civilrättslig process för att något ska hända. Yrkar du på under 22 tkr i skadestånd blir det småmål av frågan vilket är lämpligt av kostnadsskäl. Sen gissar jag att buskarna är värda mindre än så oavsett.
Tack, sett att du tidigare lagt upp den domen, har skickat med den till åklagaren, stort tack.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en klassisk prejudicerande dom om träd: [länk]
Buskar skulle jag tro att det är sämre med. Principen är väl densamma, men jag gissar att polisen säger ringa skadegörelse och lägger ner frågan outredd, så det krävs nog att du stämmer grannen i en civilrättslig process för att något ska hända. Yrkar du på under 22 tkr i skadestånd blir det småmål av frågan vilket är lämpligt av kostnadsskäl. Sen gissar jag att buskarna är värda mindre än så oavsett.
Orkar man driva en civilrättslig process? Har som ni vet tidigare enbart haft problem med denna granne och man är på väg att ge upp.
Är rätt less nu, på den inspelning vi skickat med in till polisen säger vår granne, att hon inte själv sågat ner buskarna utan att det var en hon tagit hjälp av, han tyckte våra buskar såg döda ut och tänkte då vara snäll och såga ner dessa också. Detta tolkar polisen som att grannen inte uttryckligen bett sin vän att gå in på vår tomt och såga ner våra buskar. Frågade då om vi då istället borde ha anmält grannens vän. Men det tyckte inte polisen, vännen var ju anlitad av grannen för jobbet säger dom då. Då borde grannen också vara ansvarig? Avsiktligt bör det väl också räknas som eftersom man gjorde bedömningen att man ville vara snäll, eller tänker vi knasigt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det är en tråkig läxa att lära sig att den som begår små lagöverträdelser ofta kommer undan med dem, men ändå är det nog så.
Själv skulle jag stannat där du är nu. Grannen vet att hon gjorde fel och att du inte drar dig för att polisanmäla sådant. Förhoppningsvis påverkar det hennes framtida beteende. Och jag tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre vare sig med omprövning (av nedläggning av ärendet?) eller med en civilrättslig process.
Själv skulle jag stannat där du är nu. Grannen vet att hon gjorde fel och att du inte drar dig för att polisanmäla sådant. Förhoppningsvis påverkar det hennes framtida beteende. Och jag tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre vare sig med omprövning (av nedläggning av ärendet?) eller med en civilrättslig process.
Polisen har inte förhört grannen, vilket stör mig. Hade som du säger i alla fall varit en markering mot grannen. Men hon går runt ovetandes.Nötegårdsgubben skrev:
Det är en tråkig läxa att lära sig att den som begår små lagöverträdelser ofta kommer undan med dem, men ändå är det nog så.
Själv skulle jag stannat där du är nu. Grannen vet att hon gjorde fel och att du inte drar dig för att polisanmäla sådant. Förhoppningsvis påverkar det hennes framtida beteende. Och jag tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre vare sig med omprövning (av nedläggning av ärendet?) eller med en civilrättslig process.
Det är faktisk åklagaren som jag pratat med som bett mig skicka in detta för överprövning. Jag förklarade för honom att jag är less och att jag inte orkar lägga mer tid på grannen nu, men då bad han mig tänka om, jag har ju redan lagt tid på det hela, så lite tid till spelar ju ingen roll. Han ville då han med domar om jag kunde hitta. Har hittat på ett par stycken i liknande fall.
Varför tror du inte på en civilrättslig process?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
För du anser att du har rätten att gå in till din granne och ta bort det som du tycker passar utan att du ska råka ut för någon påföljd? I så fall förstår jag dig.GoC skrev:
I så fall har man ingen relation till grannen eller har gjort sig till ovän eller att den där grannen är en gris. Men med så många betydligt grövre brott som inte hinns med av domstolsväsendet så tycker jag det bara är löjlig att ta upp deras tid med ett ”buskmål”B Zlade skrev:
Ge din granne på truten i stället så kanske det blir ett brottsmål av det hela.
Överläggningar i tingsrätten rörande nedsågande av buskage. Jag bara ler, bättre dom ägnar tiden åt våldtäkter och rån.
Nog för att det kan ta sin lilla tid, men jag har aldrig hört talas om att grova brott, eller något annat ärende heller för den delen, blir utan prövning för att domstolsväsendet inte hinner med? Det skulle inte vara så rättssäkert.GoC skrev:
Du tycker inte att man ska anmäla grannar som saboterar i andras trädgårdar för att det tar tid hos rätten.GoC skrev:
I så fall har man ingen relation till grannen eller har gjort sig till ovän eller att den där grannen är en gris. Men med så många betydligt grövre brott som inte hinns med av domstolsväsendet så tycker jag det bara är löjlig att ta upp deras tid med ett ”buskmål”
Ge din granne på truten i stället så kanske det blir ett brottsmål av det hela.
Överläggningar i tingsrätten rörande nedsågande av buskage. Jag bara ler, bättre dom ägnar tiden åt våldtäkter och rån.
Men du uppmanar att ge granntanten en smocka, för det lär inte ta upp med tid med misshandel ?
"Jag bara ler"
Den rimliga lösningen är naturligtvis att polisen gör ett platsbesök, hör grannen, förklarar allvaret i situationen för grannen i dennes hem. Sen kan de lägga ner ärendet någon månad senare när grannen fått fundera lite över om det ska bli en jobbig rättsprocess eller inte.
Men det kräver att vi har en tillräckligt stor poliskår så att det finns tid för sådant. Där är vi inte nu med våra kring 200 poliser per 100 000 invånare. Lägst i EU.
Men det kräver att vi har en tillräckligt stor poliskår så att det finns tid för sådant. Där är vi inte nu med våra kring 200 poliser per 100 000 invånare. Lägst i EU.
Det kan bli dyrt. Om du förlorar en civilrättslig process, kan du få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är jag nästan säker på, men kolla för säkerhets skull med åklagaren som du haft kontakt med om den risken finns.B Bocca skrev:Polisen har inte förhört grannen, vilket stör mig. Hade som du säger i alla fall varit en markering mot grannen. Men hon går runt ovetandes.
Det är faktisk åklagaren som jag pratat med som bett mig skicka in detta för överprövning. Jag förklarade för honom att jag är less och att jag inte orkar lägga mer tid på grannen nu, men då bad han mig tänka om, jag har ju redan lagt tid på det hela, så lite tid till spelar ju ingen roll. Han ville då han med domar om jag kunde hitta. Har hittat på ett par stycken i liknande fall.
Varför tror du inte på en civilrättslig process?
Jag förstår din vrede, Bocca, men jag undrar ändå:
Vad är det för buskar? Är det någon sort som kan växa upp igen från stubbarna? I så fall kan du kanske skydda dem med något nät på grannsidan?
Redigerat:
OM beloppet man tvister om överstiger ett halvt basbelopp (Strax över 20 000kr) riskerar man att betala rättegångskostnader..C Cider skrev:Det kan bli dyrt. Om du förlorar en civilrättslig process, kan du få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är jag nästan säker på, men kolla för säkerhets skull med åklagaren som du haft kontakt med om den risken finns.
Jag förstår din vrede, Bocca, men jag undrar ändå:
Vad är det för buskar? Är det någon sort som kan växa upp igen från stubbarna? I så fall kan du kanske skydda dem med något nät på grannsidan?
Tror inte det handlar om det här, och det sätter man ju själv i sin stämning.
