F
Uppdatering. Det är en bergochdalbana att prata med skatteverket :mad:

Ringde skatteverket igen och fick då höra att "nä du har fått fel information. Det är bara byggnadsvärde 50 000 kr som spelar någon roll i praktiken" och så skickar de mig en fastighetsdeklaration och en blankett för begäran om omprövning.

Gott så, Då jag hade några frågor om blanketten så rinde jag igen och får då höra igen att "nää du har fått fel information. Du MÅSTE ha indraget avlopp, vatten...". Avbryter och berättar att det fick jag höra första gången men att det var fel. Men handläggaren står på sig och hänvisar till fastighetstaxeringslagen kapitel 5 paragraf 1-5 men där står ju ingenting om något minimikrav på standard. Får höra att jag aldrig kommer få igenom ändringen och att handläggaren måste ta nya samtal, önskar mig en fortsatt trevlig dag och lägger på luren...

Nu måste jag skriva ett riktigt brev tror jag...

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/363161.html?date=2017-09-08

Se under 4 Bedömning.
Det krävs inte indraget VA. Det krävs utrymme för olika funktioner. Tex ett torrdass på gården.

Jag äger ett hus typat som småhus hos Skatteverket. Det är en vanlig villa med trädgård och staket och hela alltet, men det finns inte, och har aldrig funnits indraget vatten eller avlopp. Det finns däremot ett utrymme på gården, i ett uthus för torrdass, inomhus finns, precis det som texten jag länkade till pratar om, en bänk för balja i ett hygienutrymme (vatten i kanna) och ett kök med kylskåp och vedpis samt en bänk för tillredning/disk (ingen elspis). Det finns inte heller någon centralvärme. Men det har bott folk där året runt tills för några år sedan.

Det är funktionerna som avgör, inte standarden på dessa. Fyll i blanketten och var tydlig med att du har utrymme där man kan tvätta sig, utrymme för matlagning och vila etc. Vilken standard det är på dessa är inte relevant.

F
Försökte hänvisa till den sidan men den informationen gällde inte för mitt case tydligen. Hann aldrig få svar på mina frågor om blanketten innan handläggaren la på luren.
Har skickat ett mail till Skatteverket med alla mina frågor, får se vad de svarar

Jag tror, med tanke på att jag jobbar på en myndighet själv, att den du prade med kanske inte riktigt hade koll på allt i de här frågorna och blev lite osäker. Det är ett konstigt beteende att bara lägga på.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
F
Uppdatering: Stugan är nu taxerad som småhus efter en rekordsnabb handläggning. Tog en knapp vecka från det jag skickade in fastighetsdeklarationen. Kontentan är att inte lita på vad enskilda handläggare säger på telefon trots att de låter väldigt säkra på sin sak. Allt gott.

• Gilla
Adde17 och 4 till
  • Laddar…
C
F Freddedan skrev:
Kontentan är att inte lita på vad enskilda handläggare säger på telefon trots att de låter väldigt säkra på sin sak.
Näe, tyvärr är det inte helt ovanligt med vare sig tvärsäkra men helt felaktiga svar eller vet inte - case closed hos skatteupplysningen. Får för mig att det blivit betydligt sämre med åren.

Vilket påminner mig om att jag överklagade ett beslut till dem för ett halvår sedan men inte har hört något tillbaka... :thinking:

Nu är det iofs. några år sedan jag hade med skattemyndigheten att göra muntligen. Men då tyckte jag att man fick fantastiskt bra service, brukar säga att det är min bästa "service provider", bara tråkigt att de är så attans dyra.

Men enskilda handläggare har (precis som på andra företag/myndigheter) givetvis lite blandad kvalitet.

F
useless useless skrev:
Handläggaren har fel, eller så har någon missuppfattat något. Gör en fastighetstaxering och fyll i poängformuläret så får du se vad dom kommer fram till.
Men, som sagt var, taxeringen görs för kommande år och RUT utgår från det som var, så de kostnader ni haft kommer ni inte kunna göra avdrag för.
Bara för att förtydliga hur det gick om någon snubblar in här. Det gick fint att ändra taxeringen för innevarande år (dvs 2020) och få ROT-avdrag för arbete som skett under detta år (också 2020).

• Gilla
Adde17 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.