Isolering
Jarlingar: [citat] NEJ! Det går att isolera på insidan men då ska man ha väldigt bra koll på vad som sker med daggpunkten.. Ovan mark går det utmärkt att isolera däremot (y)
uffe81: Den varma delen av byggnaden är 43kvm och om jag inte räknar helt galet så tappar jag drygt 1.7kvm på att isolera mera, det är yta jag kan vara utan. Så jag tar och kör på! Tack för alla svar, det är skönt att bolla tankar med andra!
Stefan1972: Det bör påpekas att materialet i sig inte förlorar nå isolerande egenskaper. Problemet är ju att det sjunker ihop och skapar oisolerade partier. Det är alldeles för många som skyfflar ut utmärkta material i onödan när det kanske bara behöver kompletteras på nåt vis. Kanske inte så lätt i stående väggar men ändå.
Plantarn: [citat] Undrade just vilken jag skulle välja - varför välja plastad framför vanlig och vice versa?
Fixerskan: [citat] Jag har pratat med en firma här i Skåne som isolerar med cellulosalösull och frågade om det måste finnas en luftspalt. Det finns vanlig takpapp utan på råsponten dvs inte diffusionsöppen. Svaret från dem var att behålla ett litet luftspalt på 2-3 cm men inte öka ventilationen ytterligare.
lasa7: Hej hej, Mitt i en renovering av ett fritidshus byggt -66 i Stockholmsområdet. Vägg bestående av (utifrån och in) panel -> vindpapp -> typ 10 cm glas ull -> plast -> 10 mm målad spånskiva som ytskikt. Elanläggningen är original, ojordad och dragen med kulo bakom golvsocklarna. För att få lite bättre isolering och förenkla för ny eldragning tänkte jag regla på befintlig vägg med 45
ricebridge: [citat] Visst behöver man inte bekymra sig om fuktspärr heller, när man kör med PIR, eller?
Rooney: Tack för ditt svar. Jag ska drick mitt morgonkaffe i två timmar nu och om ingen har några invändningar så kilar jag efter det iväg till Bauhaus och köper lite isolering.
justusandersson: Jag instämmer i det som Microkatten skrev. Luftspalten behövs framför allt för att takmaterialet (råsponten) ska kunna torka ut. Det kan ju också uppstå läckage ovanifrån. Linet är nog tillräckligt hygroskopiskt för att inte släppa igenom så mycket fukt inifrån. Några hönor producerar dock överraskande mycket värme (och en hel del annat också).
Rabbithole: Vill du ha mer specifik hjälp är det bara att ladda upp massa bilder och beskriva dina tankar
DaDolly: [citat] Ok, som det ser ut nu så har en isoleringsmatta spikats fast med träbitar i sidan på varje takbjälke så den hänger ned och luftspalt bildas mellan tak och isoleringsmatta. Den är klädd med något pappliknande som ska hindra vatten från att suga in i isoleringen gissar jag? (Ser ut som ett oskönt duntäcke) Under den finns ytterligare en skiva isolering tätt lagd . Min tanke är
Rabbithole: Bygg då en innervägg i kattvinden och isolera utanför den. Typ 400mm isolering är bra om du ändå har plats för det. [bild]
paulenius: Jag befinner mig i startgropen inför att renovera en del av min källare. Huset är 50+50 kvm i suterräng, varav halva källaren är boyta med ett litet gästrum och ett badrum och halva källaren är förråd. Förrådsdelen ligger längst in i huset och är helt under marknivå. På 90-talet isolerade man detta förråd inifrån med träreglar, cellplast, byggplast och träpanel. Jag har som
justusandersson: Materialexemplen är bra. [citat] Ja, det går bra.
Micro553: Hakar på här. Håller på med ett loft ovan garage som ska bli biorum / musikrum. Har just nu själva grundkonstruktionen klar. Dvs det är ett gipsat rum där uppe. Består av panel isolering 120 mm ångspärr OSB och gips. Nu tänkte jag bygga en halv innervägg uppe så men inte kliver rakt upp på loftet utan mer har en trappuppgång. Denna vägg tänkte jag köra med förskjutna reglar.
rävlyan: Är det ditt bygge som syns , kan det inte bli bättre , fattas bar lite panel och färg :D
tobbew: Tack för tipsen gott folk. Eftersom jag inte kan putsa och jag tyckte det var ansträngande att leta upp rätt komponenter så körde jag med plåt. Jag misstänker att plåten har en kortare livslängd, men jag tror det blir bra ändå. Det blev klart på en timme och plåten hade jag liggande sedan förr. Det var mitt gamla hustak innan jag bytte och skaffade tegel. :)
Gamlehav: 1. Nu har jag undersøkt. Svaret på fråga ett är att det är dumt och jag skulle aldrig sätta ångspärren längre in än 1/4 del i isolerskiktet efter att ha frågat runt
rävlyan: Tänkte föreslå frigolit , det är lättast , troligtvis är grunden ca 200 mm tjock , rama in hålet med brädor och en list i bakkant som sticker ut från brädan då finns ett stopp och en 100 mm frigolit sätts som en propp i hålet ( den är 1200X600 ) kapa ner en och limma med PL 200 . på mitten gör du två hål med snöre genom så det blir som ett handtag , lätt att ta bort Enklast
hempularen: Kolla med stadsbyggnadskontoret. Jag tror att man kan få dispens för tillbyggnad av gamla hus. Gick utan diskussion när vi byggde på en del av vårt hus. Men det är 10 år sedan. Reglerna har ändrats sedan dess.
justusandersson: Markskivan har hög tryckhållfasthet, hög volymvikt och låg vattenupptagningsförmåga. Dessa egenskaper sammantaget gör att jag tycker den är optimal för just den här situationen. Det är bara att lägga ut den. Inga andra åtgärder behövs. Värmeledningsförmågan är däremot likvärdig med annan stenull. Med så höga energipriser förstår jag att du är motiverad. Om resten av
Daniel 109: Bygg som en helt vanlig vägg, men ut och in. Plasten på utsidan.
Stefan1972: att det fungerar hur man än gör beror nog till stor del på att det troligtvis är procentuellt lite fukt som går igenom väggar och tak ändå. När folk resonerar är det ungefär som det är kubikmetrar per dag............ De konstruktioner som har varit bristfälliga och det möglat i vanlig isolering har troligen vatteninträngning på annat sätt än enbart diffusionen. Vet en snickare
Rabbithole: Eller akrylfog. Det viktigaste är att det blir tätt och snyggt
justusandersson: Pappen som man ser på bilden är någon form av asfaltimpregnerad papp, troligen av typen AC 350. Den har (eller hade när den var ny) en ångtätande förmåga. Ska du byta den så välj en mer ångöppen variant. Om det inte finns något annat problem med de synliga reglarna skulle jag välja att sala på dem istället för att byta ut dem mot nya (och av garanterat sämre kvalitet). Jag
femjhansson: Tack, det var det jag misstänkte, men svårt att få bekräftat. Den luktar ju lite tjära så svårt att veta. Väggar kommer att vara dubbla med osb o gips/panel. Fredrik