1 034 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Isolering utav ytterväggar i leca
Hej!
Är ny att skriva på forumet men varit en flitig läsare.
Skall påbörja renovering utav nedervåningen på huset och är lite fundersam på hur jag ska lösa isolering utav ytterväggarna.
Väggarna består utav 250mm leca som är oputsade på utsidan, allt ovan mark.
Vill ha uppreglat på insidan då det blir enklare med installationsarbeten för el och vvs.
Kan man limma upp tex 30mm cellplast på insidan och regla upp med 70mm plåt direkt mot cellplasten och använda sig utav stenull/cellplast mellan reglar? Eller måste man ha luftspalt? Även om man använder sig utav icke organiskt material? Utvändigt blir det då puts rätt på lecan
Nästa idé är att lägga på 100mm cellplast utvändigt direkt mot lecan med putslager på det och regla upp tomma väggar på insidan.
Vid cellplast på utsidan blir det dock problem mot fasaden på övervåningen, att man hamnar utanpå fasaden löser man ju med plåtarbete, men då panelen har ett överhäng ner mot lecan kommer jag inte upp tillräckligt långt med cellplasten så där blir ju ca 3-4 cm oisolerat på lecan i överkant.
Tankar, idéer på hur jag bäst går tillväga?
Mvh Rasmus
Är ny att skriva på forumet men varit en flitig läsare.
Skall påbörja renovering utav nedervåningen på huset och är lite fundersam på hur jag ska lösa isolering utav ytterväggarna.
Väggarna består utav 250mm leca som är oputsade på utsidan, allt ovan mark.
Vill ha uppreglat på insidan då det blir enklare med installationsarbeten för el och vvs.
Kan man limma upp tex 30mm cellplast på insidan och regla upp med 70mm plåt direkt mot cellplasten och använda sig utav stenull/cellplast mellan reglar? Eller måste man ha luftspalt? Även om man använder sig utav icke organiskt material? Utvändigt blir det då puts rätt på lecan
Nästa idé är att lägga på 100mm cellplast utvändigt direkt mot lecan med putslager på det och regla upp tomma väggar på insidan.
Vid cellplast på utsidan blir det dock problem mot fasaden på övervåningen, att man hamnar utanpå fasaden löser man ju med plåtarbete, men då panelen har ett överhäng ner mot lecan kommer jag inte upp tillräckligt långt med cellplasten så där blir ju ca 3-4 cm oisolerat på lecan i överkant.
Tankar, idéer på hur jag bäst går tillväga?
Mvh Rasmus
Klicka här för att svara