1 306 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Isolering av vind.
Bor i ett trähus från 1907 byggt i 1 3/4 plan+källare av 4" plank som är tilläggsisolerat med 50mm rockwool på 60talet. Har nu börjat fundera på att isolera vinden som är isolerad med 15-20 cm sågspån. Det finns ingen ventilation där varken vid takfot eller gavlar, men har ändå inga problem med någon fukt eller mögel. Nu till mina frågor!
Vågar jag isolera och i så fall med vilken isolering?
Har hört att man inte behöver luftspalt mot yttertak om man isolerar med rivet returpapper, är det så?
Har funderat på att sätta in ventilationsgaller på gavlarna om jag isolerar.
Vad tror eller vet ni?
Vågar jag röra något?
Vågar jag isolera och i så fall med vilken isolering?
Har hört att man inte behöver luftspalt mot yttertak om man isolerar med rivet returpapper, är det så?
Har funderat på att sätta in ventilationsgaller på gavlarna om jag isolerar.
Vad tror eller vet ni?
Vågar jag röra något?
Har läst att det är säkrare att isolera uppe vid yttertak (mellan takstolarna) genom att jag får en varmare vind, än om jag isolerar bjälklaget.?!?!?!Tombrittberg skrev:
Bor i ett trähus från 1907 byggt i 1 3/4 plan+källare av 4" plank som är tilläggsisolerat med 50mm rockwool på 60talet. Har nu börjat fundera på att isolera vinden som är isolerad med 15-20 cm sågspån. Det finns ingen ventilation där varken vid takfot eller gavlar, men har ändå inga problem med någon fukt eller mögel. Nu till mina frågor!
Vågar jag isolera och i så fall med vilken isolering?
Har hört att man inte behöver luftspalt mot yttertak om man isolerar med rivet returpapper, är det så?
Har funderat på att sätta in ventilationsgaller på gavlarna om jag isolerar.
Vad tror eller vet ni?
Vågar jag röra något?![]()
Isolering på utsidan är det säkraste. Isolering mellan takstolarna är inte särskilt bra eftersom man inte ser hur det ser ut undertill efteråt. Har man inredd vind är man ju tvungen att göra så däremot.Tombrittberg skrev:
När det gäller tilläggsisolering av vindar så finns det inga exakta svar. Har man inga problem så kanske man får det, eller så klarar det sig. I ditt fall hade jag valt cellulosaisolering och då i skivor så man kan ta bort det om det blir problem. Ventiler hade jag inte satt dit. Man kan sätta dit fuktmätare med loggning för att se hur fuktnivåerna är i nuläget och efter isoleringen. Sedan är det väldigt viktigt att man har bra ventilation av bodelen så att fukt ventileras ut istället för att ta sig upp på vinden för då får man problem. Var i landet huset ligger har också betydelse. Uteluftsventilerade vindar fungerar bättre norrut än kustnära i södra delarna.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
På mitt nybyggda hus med cellulosa isolering sitter det två ventiler högt upp på varje gavel. I övrigt är det helt tätt.
Du kan nog lägga på ett varv med cellulosa utan problem, om du lägger om taket är det bra läge för den utvändiga isoleringen. Fuktmätare på vinden är bra, för antar att från huset till vinden är inte helt tätt och ventilation i huset lite sisådär?
Du kan nog lägga på ett varv med cellulosa utan problem, om du lägger om taket är det bra läge för den utvändiga isoleringen. Fuktmätare på vinden är bra, för antar att från huset till vinden är inte helt tätt och ventilation i huset lite sisådär?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden