7 347 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Tretex som isolering.
Vi bor i ett trähus från 1963. Samtliga väggar på insidan är klädda med Tretex och nu håller jag på att renovera vardagsrummet.
Min fråga är: Ska jag låta Tretex sitta kvar på ytterväggarna och slänga på 13 mm gips utanpå det eller riva bort allt och bara gipsa? Läste att fiberskivorna har ungefär tre gånger så bra isolervärde som gips och jag vill ju inte få sämre isolering.
Så enkelt: Tretex och gips eller enbart gips?
Min fråga är: Ska jag låta Tretex sitta kvar på ytterväggarna och slänga på 13 mm gips utanpå det eller riva bort allt och bara gipsa? Läste att fiberskivorna har ungefär tre gånger så bra isolervärde som gips och jag vill ju inte få sämre isolering.
Så enkelt: Tretex och gips eller enbart gips?
Gips har uruselt isolervärde, så 3ggr uruselt är nästan uruselt det också. 
Så du ska knappast behålla tretex för dess värmeisolerande egenskaper, 11 mm OSB har inte speciellt mycket sämre.
Om väggen endast bestod av en gipsskiva eller en tretexskiva eller en OSB-skiva så vore saken i ett annat läge.
Nåväl, du kanske vill behålla tretexen för att det blir så mycket jobbigare att först ta bort den.
Jag har några gånger i mitt liv upptäckt att hus med trästomme (plank eller timmer) och tretex på väggarna har haft en ganska trevlig ljudmiljö, vid lyssning på stereon har många bitar fallit på plats, inte lika hårda reflexer och stående vågor som när det är betong eller gips.
Men då ska du alltså strunta även i gipset, eller sätta det under tretex ...
Lite allvar då ...
Vill du ha en gipsyta, så anser jag att du har några vettiga val.
1. Sätta gips på tretexen. 2. Ta bort tretex, sen gips. 3. Ta bort tretex sen OSB + gips.
Detta sista är bara någon vinning med ifall det inte sitter trä bakom tretexen, sitter tretex på en trävägg får du ingen speciell nytta med OSB mellan gips och trä.
Men till sist, jag tänker såhär, om du gör väggen tjockare eller tunnare så får du en massa problem. Problem med eldosor, dörr och fönsterfoder och annat som ligger på rätt nivå nu.
Så jag undrar om inte det smartaste är att ta bort tretex och byta till gips.
Så du ska knappast behålla tretex för dess värmeisolerande egenskaper, 11 mm OSB har inte speciellt mycket sämre.
Om väggen endast bestod av en gipsskiva eller en tretexskiva eller en OSB-skiva så vore saken i ett annat läge.
Nåväl, du kanske vill behålla tretexen för att det blir så mycket jobbigare att först ta bort den.
Jag har några gånger i mitt liv upptäckt att hus med trästomme (plank eller timmer) och tretex på väggarna har haft en ganska trevlig ljudmiljö, vid lyssning på stereon har många bitar fallit på plats, inte lika hårda reflexer och stående vågor som när det är betong eller gips.
Men då ska du alltså strunta även i gipset, eller sätta det under tretex ...
Lite allvar då ...
Vill du ha en gipsyta, så anser jag att du har några vettiga val.
1. Sätta gips på tretexen. 2. Ta bort tretex, sen gips. 3. Ta bort tretex sen OSB + gips.
Detta sista är bara någon vinning med ifall det inte sitter trä bakom tretexen, sitter tretex på en trävägg får du ingen speciell nytta med OSB mellan gips och trä.
Men till sist, jag tänker såhär, om du gör väggen tjockare eller tunnare så får du en massa problem. Problem med eldosor, dörr och fönsterfoder och annat som ligger på rätt nivå nu.
Så jag undrar om inte det smartaste är att ta bort tretex och byta till gips.
Jag har smackat på gips på en del tretexväggar, blir hur bra som helst. 
Om man frivilligt sätter upp enkelgips så borde man omyndigförklaras..
Förhöjningsringar och klackfoder på det så har du minsta arbetsinsats dessutom.
Om man frivilligt sätter upp enkelgips så borde man omyndigförklaras..
Förhöjningsringar och klackfoder på det så har du minsta arbetsinsats dessutom.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Treetexskivor har ett isoleringsvärde som inte är långt från mineralullens. Om det är viktigt att den sitter kvar beror på hur väggen i övrigt ser ut. Ett hus byggt 1963 har vanligen 100 mm mineralull i väggarna, så jämfört med det är inte treetexen försumbar.
I det här fallet är det en vägg utan varken dörrar och eldosor/strömställare så det är ett ickeproblem. Då jag upplever att huset är rätt kasst isolerat så vill jag inte försämra det befintliga. 
Anledningen till att vi byter är att det är slitet och frugan vill måla. Att måla på Tretex med tapet blir INTE bra, det har hon redan provat trots mina protester, så enklast: Gipsa, spackla och måla.
Tror efter era inlägg att jag gipsar på tretexen på ytterväggarna och river ner den på innerväggarna och ersätter med gips. Det är ju trots allt relativt enkelt att ta bort den. Tack för förslag!
Anledningen till att vi byter är att det är slitet och frugan vill måla. Att måla på Tretex med tapet blir INTE bra, det har hon redan provat trots mina protester, så enklast: Gipsa, spackla och måla.
Tror efter era inlägg att jag gipsar på tretexen på ytterväggarna och river ner den på innerväggarna och ersätter med gips. Det är ju trots allt relativt enkelt att ta bort den. Tack för förslag!
Klicka här för att svara
