Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad gäller spån så behöver man inte läsa eller forska. Ställ dig bara frågan hur du skall tända en kamin eller en vedpanna...jo du börjar med stickor, spån och annat smått trä, för det brinner MYCKET lätt. Att få fyr på ett vedträ direkt är ganska svårt.

Jag skall kika på hampa och återkommer om jag hittar annat än det du länkat till.
Är spånet hårt packat som det blir med tiden, då blir det bara att det kolar och inte brinner.
 
Bjor Bjor skrev:
Fast det finns lite tillsatser i miniralullen, fast det är det också i många av dom andra isoleringarna som finns på marknaden. Inte spån och hampa, dom är utan tillsatser, och är nog bland dom bästa ur ett miljöval. Dom binder koldioxid istället för att släppa ut en massa i tillverkningen. Spån det är lite dumt att det sjunker ihop, så det är inte det bästa att satsa på.

Den nytta med vindpappen mellan våningar är vad jag ser, är att kapsla in isoleringen så att inte nå isoleringsfibrer kan ta sig ut till inneluften. Kanske finns nå andra fördelar som inte jag vet av?
en "fördel" rent estetiskt beroende på innertak är att vindpappen är svart. Vi har paneltak nere och när vi rev runt tog vi bort vindpappen i ett fack. Det syns tydligt vilket i springorna i taket nere.
 
Bjor Bjor skrev:
Är spånet hårt packat som det blir med tiden, då blir det bara att det kolar och inte brinner.
Japp, och att packa spånet kommer att kosta vansinnigt mycket eftersom det kommer att gå åt sjuka mångder spån. Det är ju exakt detta TS har plockat ut...spån som sjunkit ihop.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad gäller spån så behöver man inte läsa eller forska. Ställ dig bara frågan hur du skall tända en kamin eller en vedpanna...jo du börjar med stickor, spån och annat smått trä, för det brinner MYCKET lätt. Att få fyr på ett vedträ direkt är ganska svårt.

Jag skall kika på hampa och återkommer om jag hittar annat än det du länkat till.
Jag har själv köpt hampa på lösull (långfibrigt), och dom balarna packar dom ute på åkern. Så är det tillsatser av något slag, då kanske det är nå skivmaterial dom har kommit på.
 
L Lane skrev:
en "fördel" rent estetiskt beroende på innertak är att vindpappen är svart. Vi har paneltak nere och när vi rev runt tog vi bort vindpappen i ett fack. Det syns tydligt vilket i springorna i taket nere.
Intressant. På vilket sätt syns det? Jag antar att ni satte gipsskivor i taket när ni renoverade så jag tror väl inte att det är ljus som sipprar igenom?
 
Bjor Bjor skrev:
Då borde du läsa på och inte bara tro att du är ganska säker.
Hampa har Brandklass – B2
[länk]
Här kan du läsa lite om hampa, och att det är utan tillsatser
[länk]
Spån kanske är brandfarligt, för det brukar det inte finnas brandhämmande tillsatser i. Dom jag vet som har använt det har tagit det från ett sågverk. Men du för gärna kolla upp hur brandfarligt det är och berätta det.

Har en video på hur bra glasull är å att sprida eld, inte alls bra. Och isolering av papper är mycket bättre. Så brandklassen säger inget om hur snabbt elden tar sig i en byggnad. Men stenull var bra.
[media]
Så. Kollat upp, och jo både hampa och cellulosaisolering har troligen och av vettiga fabrikörer tillsatser för bla flamskydd. Utan flamskydd så brinner cellulosa ganska bra. Fråga ett snickeri om du får tända en öppen låga inne i snickeriet. De kommer troligen att kasta ut dig med huvudet före. Det kan tom explodera om dammet är fint nog. Förklarat av min finsnickare i bygden.

https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/isolering/isoleringsmaterial-från-a-till-w

Vidare var videon inte speciellt objektiv när det är ett säljande företag som genomfört experimentet. Papper brinner. Packad cellulosaisolering pyr. Glasull må släppa igenom värmen, men materialet i sig brinner inte förrän vid mycket höga temperaturer. Stenull brinner inte.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Intressant. På vilket sätt syns det? Jag antar att ni satte gipsskivor i taket när ni renoverade så jag tror väl inte att det är ljus som sipprar igenom?
Nej vi har paneltaket kvar i källaren och man ser det att eventuella springorna inte är mörka de ser mer ojämna ut svårt att förklara men tydligt. Det är inte ljuset som sipprar igenom utan ljuset från lamporna i rummet som reflekteras olika och det ser bättre ut där det är svart bakom panelen. Sätter man gips i taket under bjälklaget så gör det ingen skillnad.
 
L Lane skrev:
Nej vi har paneltaket kvar i källaren och man ser det att eventuella springorna inte är mörka de ser mer ojämna ut svårt att förklara men tydligt. Det är inte ljuset som sipprar igenom utan ljuset från lamporna i rummet som reflekteras olika och det ser bättre ut där det är svart bakom panelen. Sätter man gips i taket under bjälklaget så gör det ingen skillnad.
Aha! Sedär. Nej, jag tänkte väl det också.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så. Kollat upp, och jo både hampa och cellulosaisolering har troligen och av vettiga fabrikörer tillsatser för bla flamskydd. Utan flamskydd så brinner cellulosa ganska bra. Fråga ett snickeri om du får tända en öppen låga inne i snickeriet. De kommer troligen att kasta ut dig med huvudet före. Det kan tom explodera om dammet är fint nog. Förklarat av min finsnickare i bygden.

[länk]

Vidare var videon inte speciellt objektiv när det är ett säljande företag som genomfört experimentet. Papper brinner. Packad cellulosaisolering pyr. Glasull må släppa igenom värmen, men materialet i sig brinner inte förrän vid mycket höga temperaturer. Stenull brinner inte.
Vad har isolering med en dammig snickeri att göra? Det är syret i luften tillsammans med partiklarna i luften, som damm från spån ock liknande som orsaka en explosion. Så det var den sämsta liknelsen du kunde komma med.

Jag sa det, att skivor av hampa kan innehålla det, men inte lösull som är det vanligaste. (För att göra hampfiberisoleringen styvare kan man blanda in 15 % polyesterfibrer och ibland tillsätts 3–5 % soda som flamskyddsmedel) polyester brinner fint och då är det bra att ha något brandskyddsmedel. Du kan ringa och fråga dom jag köpta av om du inte tror mig. Hampaprodukter i Grästorp 0514-320 34, 070-311 79 78 Hampa är svårt att få att brinna, jag har själv testat.

Här står det lite om hur hampa tål brand

Men det visar ändå att elden inte sprider sig lika lätt som med glasull. Eller har du ett test som visar något annat? Men sen beror det på hur byggnaden för övrigt ar konstruerad för att minska brandspridningen. Så ibland har isoleringen mindre betydelse för branden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.