6 078 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
test av ekofiber och liknande material
För att ge svar till TS.
Fyll på med kutterspån, det finns flera hundra års erfarenhet att det fungerar.
Jag hade 70 cm kutterspån på taket i en timmerstuga. Det såg ut och luktade som nytt, översta centimetern lite mörkare som trä blir med tiden. Det var springor mellan panelen på gavlarna och snöade in på vintrarna, och det hade det nog gjort de senaste 50 åren.
Fyll på med kutterspån, det finns flera hundra års erfarenhet att det fungerar.
Jag hade 70 cm kutterspån på taket i en timmerstuga. Det såg ut och luktade som nytt, översta centimetern lite mörkare som trä blir med tiden. Det var springor mellan panelen på gavlarna och snöade in på vintrarna, och det hade det nog gjort de senaste 50 åren.
Det är lite min tanke. Dvs att riva bort mineralullen och lägga på mer kutterspån eller lägga på tex linullsisolering ovanpå (som skivor). Avvakta och se vad som händer. Blir det inte bättre funderar jag på att borta upp håll i gavlarna för att få cirkulation (enkelt att bygga igen om det inte funkar). Skulle inget av detta funka så finns ju ”utvägen” att bygga igen takfötterna och sätta in en avfuktare. Helst Hill jag inte detta utan vill hits orsaken /orsakerna till problemet samt testa en åtgärd åt gången.
Oavsett vad jag testar så känns allt som att spela på travet
. Finns visa åtgärder som är mer troliga att funka men man vet inte förrän man testat. Blir lite slumpmässigt från hus till hus. Har varit skönare med en universallösning: ”one solution to fix em all”. 
Oavsett vad jag testar så känns allt som att spela på travet
Redigerat:
Kan bidra med en iakttagelse. Hur pass relevant den är här vågar jag inte säga, men tycker ändå att den är intressant i sammanhanget.
Vi har hästar som normalt går ute året om. Ibland på vintern tar vi in dem i stallet över natten. Särskilt när det varit långvarig Skånsk grön vinter med horisontell fukt i luften och marken kall och dyngsur, och/eller om de ridits så att de blivit varma och svettiga. (Vilket de snabbt blir med sin långa varma vinterpäls...) Hur som, i stallet (0-gradigt och utefuktigt) lägger vi på dem filtar för att torka upp dem. Efter ngn timme så ligger det ett fint dagglager på ytan av filtarna. Fukt och värme underifrån (varm och fuktig häst) kondenserar på utsidan av filten där det är kallt. Både häst och filt är klart torrare inunder.
Alltså principiellt liknande förhållanden som en glas-/stenullsisolerad kallvind i ett äldre hus utan ångspärr. Alt ett nyare hus med ej helt tät ångspärr.
Om filtarna hade varit i hygroskopiskt mtrl så är jag övertygad om att de hade varit dyngsura inifrån och ut efter ytterligare lite tid, och då krävt mer värme eller betydligt torrare klimat runtom för att torka. Och, under tiden det torkar ut så är ju risken för mögeltillväxt överhängande.
=> komplext problem.
=> fukt inifrån måste begränsas.
Vi har hästar som normalt går ute året om. Ibland på vintern tar vi in dem i stallet över natten. Särskilt när det varit långvarig Skånsk grön vinter med horisontell fukt i luften och marken kall och dyngsur, och/eller om de ridits så att de blivit varma och svettiga. (Vilket de snabbt blir med sin långa varma vinterpäls...) Hur som, i stallet (0-gradigt och utefuktigt) lägger vi på dem filtar för att torka upp dem. Efter ngn timme så ligger det ett fint dagglager på ytan av filtarna. Fukt och värme underifrån (varm och fuktig häst) kondenserar på utsidan av filten där det är kallt. Både häst och filt är klart torrare inunder.
Alltså principiellt liknande förhållanden som en glas-/stenullsisolerad kallvind i ett äldre hus utan ångspärr. Alt ett nyare hus med ej helt tät ångspärr.
Om filtarna hade varit i hygroskopiskt mtrl så är jag övertygad om att de hade varit dyngsura inifrån och ut efter ytterligare lite tid, och då krävt mer värme eller betydligt torrare klimat runtom för att torka. Och, under tiden det torkar ut så är ju risken för mögeltillväxt överhängande.
=> komplext problem.
=> fukt inifrån måste begränsas.
Vad man än gör på kallvinden så är det väl en chansning. Bra ventilation i huset och täta luftläckage från inomhusmiljön mot vinden så gott det går är väl första steget. Sedan låter väl lösull av cellulosa ovanpå kutterpånet som en bra lösning. Vill du ha mer ventilation så kan du borra in mögelstoppers.
Det är det som kan vara problemet med mineralull, att det rinner ner till syllarna och dom ruttnar. Så bra ventilationen är viktig så inte dom problemen uppstår. Isolering som buffrar fukt för ju det problemet för då sprids fukten över ett större område. Men det finns säker problem med sådan isolering också.useless skrev:
Nej, den binder inte fukt. Cellulosa binder en viss mängd fukt som sedan kan avdunsta vid rätt förhållanden. Mineralull blir blöt om den används på fel sätt, men det beror ju på att den inte binder fukt, utan eventuell fukt kondenseras till vatten. Dock hålls inte vattnet kvar i någon nämnvärd utsträckning (eftersom fibrerna är vattenavvisande och materialet inte suger kapillärt), så vattnet kommer att rinna neråt i isoleringen och förhoppningsvis torka ut när förhållandena blir dom rätta...
Fast det finns en bra lösning på att fukten inte kan tränga in i träkonstruktionen. Lerklining. Trossbotten, mellan takplank och isoleringen, på väggar. Men i Sverige används det nästan inte, vanligare i Tyskland. Lite tidskrävande men roligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden