1 047 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Isolera fönster
Hej, jag har en fundering som kanske någon har svaret på. Har köpt en villa från -72. Känner ju ganska klart att det drar från fönstrena och kan se att "tätningen" har nog gjort sitt för länge sedan. Det är väl orginalfönstrena som sitter i huset, men de verkar vara i gott skick för övrigt (2 glas). Min fråga är då¨:
Är ett fönsterbyte försvarsbart gentemot kostnaden, eller är det bättre att lägga pengarna på att sätta nya lister och ev dreva om vid fönstrena?
Jag förstår ju att nya fönster blir tätare och bättre isolering. Men kostnaden som blir när nuvarande verkar vara i gott skick är jag mer osäker på att jag räknar hem, gentemot att kanske dreva om runt fönstrena och sätta nya tätningslister. Någon med kunskap om detta får gärna ge sina synpunkter hur jag kan få det tätare/mer energibesparande.
Är det fel tråd så ge gärna hint om var den bör ligga
Är ett fönsterbyte försvarsbart gentemot kostnaden, eller är det bättre att lägga pengarna på att sätta nya lister och ev dreva om vid fönstrena?
Jag förstår ju att nya fönster blir tätare och bättre isolering. Men kostnaden som blir när nuvarande verkar vara i gott skick är jag mer osäker på att jag räknar hem, gentemot att kanske dreva om runt fönstrena och sätta nya tätningslister. Någon med kunskap om detta får gärna ge sina synpunkter hur jag kan få det tätare/mer energibesparande.
Är det fel tråd så ge gärna hint om var den bör ligga
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Håller helt med Arne. Dreva om ordentligt. Vissa sätter även en tätningstejp under foderbrädorna insidan.
Klicka här för att svara