Hej, jag har en fundering som kanske någon har svaret på. Har köpt en villa från -72. Känner ju ganska klart att det drar från fönstrena och kan se att "tätningen" har nog gjort sitt för länge sedan. Det är väl orginalfönstrena som sitter i huset, men de verkar vara i gott skick för övrigt (2 glas). Min fråga är då¨:

Är ett fönsterbyte försvarsbart gentemot kostnaden, eller är det bättre att lägga pengarna på att sätta nya lister och ev dreva om vid fönstrena?

Jag förstår ju att nya fönster blir tätare och bättre isolering. Men kostnaden som blir när nuvarande verkar vara i gott skick är jag mer osäker på att jag räknar hem, gentemot att kanske dreva om runt fönstrena och sätta nya tätningslister. Någon med kunskap om detta får gärna ge sina synpunkter hur jag kan få det tätare/mer energibesparande.

Är det fel tråd så ge gärna hint om var den bör ligga

Att byta fönster bara för att spara energi har man nog svårt att räkna hem. Drag Fixar du lätt med nya tätningslister. Börja med det på ett par fönster och se hur det biter.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Håller helt med Arne. Dreva om ordentligt. Vissa sätter även en tätningstejp under foderbrädorna insidan.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.