Jag lutar åt att köra exakt block och köra invändig ljudisolering. Det blir med luftspalt mellan vägg och reglar. Förmodligen då stenull som du rekommenderar ricebridge.

Fönster kommer det att vara. Så det får jag leva med att det aldrig kommer bli "studio" tätt.

Har inte tänkt mycket på ventilationen så det kommer behöva en extra titt på bästa lösning.
 
  • Schematisk illustration av väggkonstruktion med exakt block, stenullsisolering och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du kan med fördel satsa på fönster med ljudisolerande glas. Det har vi, pga trafikbuller. Ena rutan är 9mm tjock och DET ljudisolerar väldigt bra kan jag säga, trots att det är monterat i de gamla fönsterbågarna av trä. Dessutom kan du köra med dubbla fönster, om det funkar bättre i ditt fall.
En del skulle säkert rekommendera fasta fönster/ljusinsläpp av betongglasklossar, men jag blir alltid lite klaustrofobisk inför tanken på fönster som inte går att öppna, ifall om att.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan med fördel satsa på fönster med ljudisolerande glas. Det har vi, pga trafikbuller. Ena rutan är 9mm tjock och DET ljudisolerar väldigt bra kan jag säga, trots att det är monterat i de gamla fönsterbågarna av trä. Dessutom kan du köra med dubbla fönster, om det funkar bättre i ditt fall.
En del skulle säkert rekommendera fasta fönster/ljusinsläpp av betongglasklossar, men jag blir alltid lite klaustrofobisk inför tanken på fönster som inte går att öppna, ifall om att.
Ska definitivt kika på det - Jag kommer köra gammal stil på fönsterbågar precis som ni.
Är det stor kostnad för 9mm och sätta i gamla bågar? Gjorde du det själv?
 
Sebkarlbjork Sebkarlbjork skrev:
Ska definitivt kika på det - Jag kommer köra gammal stil på fönsterbågar precis som ni.
Är det stor kostnad för 9mm och sätta i gamla bågar? Gjorde du det själv?
Det var på förre ägarens tid, gjordes av glasmästare, och finansierades av Vägverket.
Men att bygga fönsterbågar är ju inte raketvetenskap, om man är på det humöret.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.