1 744 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Räcker isoleringen i snedtaket?
Hallå,
Jag har ett nybyggt Villa Eksjö från Smålandsvillan (1,5 plan med förhöjt väggliv). Jag tänkte isolera med skivor till nock, inte lösull och inte tjockare isolering ovanför hanbjälkarna. Huset är söder om Kungsbacka, söder om Göteborg. Inte skåne men nära
Övervåningen är ca 70kvm, takstolarna sitter på CC 1200mm och är 195mm tjocka och jag tänkte bygga luftspalt på 36mm och sala på 45mm vilket ger att det det blir 200mm från luftspalt till plasten. Sen tänkte jag lägga 45mm isolering innanför plasten som ett installationsskikt och detta lager går tvärs över takstolarna för att eliminera köldbryggor. På detta blir det gips.
Jag vet att många förespråkar minst 300mm isolering, gärna 400-500 ovanför hanbjälkarna. Räcker mina 200mm + 45mm tvärs i Göteborgsregionen?
Det andra jag funderar på är att Isovers Easy-skivor på 95mm är klart billigast så jag funderar på att lägga 2x95mm = 190mm i första isoleringen och sen en halverad skiva (alltså 47,5mm) i 45mm-lagret. Det blir ca 235mm isolering. Är det alldeles för lite? Misstänker att många tycker det men med denna lösning kan jag sala på 45x45-reglar och det skulle göra salningen både enklare och billigare än att sala på tjockare reglar (jag slipper skråskruva eller använda spik-/hålplattor utan kan skruva rakt igenom 45x45-reglarna). Jag hoppas också att jag tjänar lite på det tvärsgående skiktet som kanske kan kompensera lite för att jag har lite mindre isolering?
Råd/tips? Vad är effekten av att jag bara har 235mm isolering istället för kanske 280mm? Är det att jag riskerar att inte klara u-kraven eller att jag får betala 500 kr mer per år i uppvärmning?
Ett alternativ är att sala på 70mm (istället för 45mm) i på takstolarna och då få plats med 225mm och kanske lägga in två och en halv (2,5) 95mm-skivor där. Det blir 95 + 95 + 47 = 237mm - antar att det kan "klämmas in" i ett 225mm-utrymme givet att jag har en mittenläkt i luftspalten så den inte trycks emot yttertaket?
Gah, att isoleringsskivor inte kunde finnas i alla tjocklekar och till lika bra priser
Jag har ett nybyggt Villa Eksjö från Smålandsvillan (1,5 plan med förhöjt väggliv). Jag tänkte isolera med skivor till nock, inte lösull och inte tjockare isolering ovanför hanbjälkarna. Huset är söder om Kungsbacka, söder om Göteborg. Inte skåne men nära
Övervåningen är ca 70kvm, takstolarna sitter på CC 1200mm och är 195mm tjocka och jag tänkte bygga luftspalt på 36mm och sala på 45mm vilket ger att det det blir 200mm från luftspalt till plasten. Sen tänkte jag lägga 45mm isolering innanför plasten som ett installationsskikt och detta lager går tvärs över takstolarna för att eliminera köldbryggor. På detta blir det gips.
Jag vet att många förespråkar minst 300mm isolering, gärna 400-500 ovanför hanbjälkarna. Räcker mina 200mm + 45mm tvärs i Göteborgsregionen?
Det andra jag funderar på är att Isovers Easy-skivor på 95mm är klart billigast så jag funderar på att lägga 2x95mm = 190mm i första isoleringen och sen en halverad skiva (alltså 47,5mm) i 45mm-lagret. Det blir ca 235mm isolering. Är det alldeles för lite? Misstänker att många tycker det men med denna lösning kan jag sala på 45x45-reglar och det skulle göra salningen både enklare och billigare än att sala på tjockare reglar (jag slipper skråskruva eller använda spik-/hålplattor utan kan skruva rakt igenom 45x45-reglarna). Jag hoppas också att jag tjänar lite på det tvärsgående skiktet som kanske kan kompensera lite för att jag har lite mindre isolering?
Råd/tips? Vad är effekten av att jag bara har 235mm isolering istället för kanske 280mm? Är det att jag riskerar att inte klara u-kraven eller att jag får betala 500 kr mer per år i uppvärmning?
Ett alternativ är att sala på 70mm (istället för 45mm) i på takstolarna och då få plats med 225mm och kanske lägga in två och en halv (2,5) 95mm-skivor där. Det blir 95 + 95 + 47 = 237mm - antar att det kan "klämmas in" i ett 225mm-utrymme givet att jag har en mittenläkt i luftspalten så den inte trycks emot yttertaket?
Gah, att isoleringsskivor inte kunde finnas i alla tjocklekar och till lika bra priser
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Jag kör enligt ovan men fyller på med 10mm cellplast S100 med lambda 37 för att fylla hela utrymmet med rätt mängd isolering. Klurar på om cellplasten ska vara mot luftspalten, mellan de två 95mm-skivorna eller närmast plasten.Just nu lutar jag åt att lägga den mellan 95mm-skivorna.
Klicka här för att svara