Isolering
Segge: Håller på att bygga ett pannrum ute i ett kallförråd, reglar upp som vanligt och isolerar med träfiberskivor. Har läst att plyfa + gips duger som ångbroms så första tanken var att köra på det, men funderar ändå på att sätta en ångbroms närmast isoleringen i taket. Det kan bli lite tvätt av arbetskläder där och förmodligen tork också men annars blir nog fukttillskottet
Ricksp2: Jag har ett 75mm avloppsrör från tvättmaskin som ligger ute och jag vill isolera röret innan vinter kommer. Har ni några tips hur man kan göra detta på bästa sätt. Ny på forumet.
useless: Isolering man inte rör i dammar inte, så du får nog leta vidare.
Hillpinch: tack för svar! Jag behöver gipsa taket och måla med våtrumsfärg. Hade inte tänkt använda plast, det finns inte plast på de ställen jag kikat på. Men då behöver jag bara få tag på cellulosaskivor.
Husnerden: Ser ut så här nu - jag isolerade innan rörmokaren var här, han kapade, och bytte ventiler, konsol samt petade dit en Grohe så det blev nya krökar. Nu ska jag återställa isoleringen. Ny fråga av mig - visst ska man även isolera runt alla krökar/ även kopparadaptern till kopparröret som syns till bilder, trots att adaptern i kröket är tjockare än rören i övrigt? Ursäkta dumma
murak: Ja det var inte mycket svar du fått :) Men du e på rätt väg. Luftspalt, isolering och sen ångspärr, om det är det du vill ha. Om du av någon anledning inte ska värma upp utrymmet året runt så är det bättre med ångbroms då plasten kan göra att du får problem med fukt. Lycka till!
hakan_975: Halloj. Jag är ägare till ett gammalt timmerhus och övervåningens tak är isolerad med spån ca 20 cm. Jag tänkte att jag skulle fylla på med mer spån och har börjat fundera på detta med fukt som vandrar uppåt genom isloeringen. Kallvinden se torr och fin ut men vi har bytt vedpannan mot en jordvärmepump och det innebär ju att värmen från mustocken på kallvinden uteblir så jag
Albireo: [citat] Nix "bara" 145mm (samma bredd som den impregnerade regeln) [citat] Bara! (jag tycker att det är ganska stor dörr) [citat] Man måste hitta kanaler så jag betalar nu ca 200kr / tub... Det finns flera utmaningar. En är formskivan, egentligen 9mm Lantbruksplywood av björk/poppel, med en mörkbrun film mot isoleringen på 120gram, utsidan har en gul film på 170gram av fenolharts
EmilÖrn: Vad blev ditt val? Vilka källor valde du att gå på? Finns många åsikter i din fråga och jag har samma utmaning snart.... så tacksam för input?
KrisEne: [citat] Tack! Får kolla in det lite närmre
OTTO_75: När jag renoverade taket och isolerade så använde jag inte ångbroms pga kallvind. Men, jag vet inte om jag tolkade informationen rätt. I monteringsanvisningen på bison står det att den inte ska användas mot kallvind, utan dom rekommenderar ångspärr då istället. Men, jag kan som sagt ha tolkat det fel...
Themattias80: Hej, vi har ett hus från 59 i suterräng. Hallen är i nedre plan med en trappa upp till övre bostadsplan. I botten finns även källare och badrum. Hallen är väldigt kall idag och jag funderar därför på att lägga isolering bakom trappan. Det är idag bara panel bakom trappstegen och källaren (som vi har lägre temp i) är bakom. Har förstått att man ska vara försiktig med att ändra
Fällebyggarn: [citat] Hampafiber är dyrare. Sen kan man använda hampaskävor som är jämförbart med kutterspån.
Glericus: De fick bli såhär, de bode väll duga. Vindpapp och masonit mellan ull och spån.
Rabbithole: Håller med. Jag ser det som en försiktighetsprincip när man inte känner alla fakta. Vet man hur allt ser ut så kan man göra större avvikelser från orginalet
surris: [citat] Klart det går att sätta vindpappen inifrån och nej golvet kommer inte ta all värme
surris: Vågrätt tak? Ni ska alltså bygga ner det? Plasta och glesa medans ni isolerar efter hand. Tänk på att ha isolering med vindpapp på längst upp. Alternativt bygg en luftspalt med masonit. Men ni ska ha mer isolering i väggarna med va?
surris: [citat] Ja lite. Sen finns det isolering med lägre lambda än standard och då kan man ju ha tunnare och ändå ha samma transmissionsförluster. Jämför U-värdena, pris och uppvärmningskostnad. Kwh/m2, år
7ender: Hej, Trähus från 1932. Har nyligen tilläggsisolerat 2x45mm på utsidan och bytt fönster som monterats längre ut i fasaden än tidigare fönster. Mellan stående plank och inre träpanel finns en luftspalt på 3-4 cm. Eftersom läkten i luftspalten sitter horisontellt lär det inte ha funnits sågspån som sjunkit ihop. Man ser in till bredvidliggande rums fönsteröppning genom luftspalten.
Glericus: [citat] Tack så mycket. Jag la Vindpapp och masonit mellan dom I slutändan
Mr L: Jag valde att köra Poluretan och då en sluten cell. På så sätt får jag det tätt och undviker köldbryggor. En nackdel som man snabbt upptäcker är att poluretan inte hjälper mot ljudet så jag valde att lägga ut 1 dm lösull ovan på och det gör storskillnad. Ljud från vind (t.ex FTX) och andra ljud utifrån hörs inte längre. Här är några bilder från ut städat och FTX
Matti_75: Nä alla är ju gjorda för precis det. Att skydda den varma delen från den kalla
Rickard.: Det är normalt att man bara isolerar över uppvärmda ytor.
sawdustmaker: Har stått och mekat i en carport (4x6 m) som består av två husväggar och plasttak uppburet på balkar. Så man blir inte blöt men vinden kyler. Så satte upp en presenning för att stoppa vinden. Det gjorde underverk, men finns det något tillfälligt man kan göra för att värma sig mer? Det går nog att täta bättre med en mer fastspännd pressening, men det gör nog inte stor skillnad.
byggarätt: [citat] Byggfysik är ett ämne som borde vara betydligt mer utforskat!!! Tyvärr så hamnar man alltid i träsk av olika myter om fukt mögel och undertryck övertryck nollgenomgång daggpunkt hydroskopisk organisk oorganisk specifik värmekapacivitet etc Isolering av en byggnad måste göras för att människorna i byggnaden ska ha termisk hälsa komfort och ekonomi! Isoleringen ska inte skapa
Freddiss: Hej intressant. Hur har det gått. Jag tror skarpt på din ide. Vill man inte få fuktvandring ut under kakan upp i yttersta träet så kan man ju skapa någon ventilation. Typ isodrännärmast träet i typ kilform. Sen borrar man några hål genom träet in till isodränen. Sen är.det ju bara fylla em pirkaka så tjock det bara går. Sätta golvärmen direkt ovan på pirkaka. Och på med
LarsGrb: [bild] [bild] [bild] Parketten spricker upp i vårt sovrum, är 7 mm med träyta. Mycket kalla golv vintertid, funkar ej utan extra filtar på golvet längs väggen. Utanför finns balkong som bärs upp av 4 st. 10 tums bjälkar, troligen en del av bjälklaget som fortsätter rakt ut. Parketten spruckit upp ungefär mittemot en av golvbjälkarna. Vad göra? Fasadpanelen på övervåningen går