Hej,
Mitt hus är byggt året 1963. Nu har jag rivit ner innertaket med dess isolering samt att förstärkt balkarna i vardagsrummet eftersom taket hade satt sig. Luftspalten är på ca. 300 mm och nya balkarna på 145 mm.
Nu är frågan hur jag kan isolera taket på nytt. Det enda jag kan jobba med är inifrån rummet. Har tittat på isoleringsskivor och byggmattor.
Hur ska jag gå till väga för att kunna isolera på ett lämpligt sätt som är hanterbart?
bifogar några bilder. Tacksamt för all hjälp och tips.
Mitt hus är byggt året 1963. Nu har jag rivit ner innertaket med dess isolering samt att förstärkt balkarna i vardagsrummet eftersom taket hade satt sig. Luftspalten är på ca. 300 mm och nya balkarna på 145 mm.
Nu är frågan hur jag kan isolera taket på nytt. Det enda jag kan jobba med är inifrån rummet. Har tittat på isoleringsskivor och byggmattor.
Hur ska jag gå till väga för att kunna isolera på ett lämpligt sätt som är hanterbart?
bifogar några bilder. Tacksamt för all hjälp och tips.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jodå, så mycket förstår jag. Skulle aldrig slänga upp isolering på det där.F Fred vom Jupiter skrev:
Men följde denna tråd för tänkte att han skulle få tips om hur man tätar och andra detaljer också.
Sen är jag angående mitt tak mest fundersam hur jag ska lyckas byta ut reglarna utan att ta loss taket.
Först måste du fixa läckan, det är A och O. Sen är det inte säkert att reglarna måste bytas ut. Har det börjat ruttna så måste det ju såklart det, men har det inte pågått länge så räcker det att torka ut.Hiréns skrev:
Känns som jag kapar hans tråd här.. Problemen borde ha startat sent 90-tal eller tidigt 2000-tal. Det är alltså genomblött hela vägen. Jag menar droppblött. Allt annat verkar torrt dock så tycks inte ha spridit sig. Hela huset är ett skal så man ser bärande konstruktioner och reglar överallt och det luktar friskt och dragigtV vectrex skrev:
Efter att ha sett dina bilder i den andra tråden så är vattnet högst troligt kondens från plåten. Man kan inte ha plåt på det där sättet, den blir kallare än utomhusluften ofta och fukt kommer kondensera i mängder. Har stället dessutom varit uppvärmt så är det inte alls konstigt om det är mycket blött. Det måste slukat kolossala mängder energi.Hiréns skrev:
Känns som jag kapar hans tråd här.. Problemen borde ha startat sent 90-tal eller tidigt 2000-tal. Det är alltså genomblött hela vägen. Jag menar droppblött. Allt annat verkar torrt dock så tycks inte ha spridit sig. Hela huset är ett skal så man ser bärande konstruktioner och reglar överallt och det luktar friskt och dragigt
Klicka här för att svara