Finns det inga tester och information om PU.

Hittade någon diskussion från 2008.

200mm pu motsvarar hur mycket glasull. Använder ingen det i nybyggnationer? för och nackdelar? att tänka på?

Tacksam för input då jag överväger det pga plats i vår nya villa.

Mvh
Jocke
 
Rent fysikaliskt har det ungefär samma isoleringsförmåga som glasull. Dock gör lufttätheten och möjligheten att fylla ut 'krångliga' utrymmen att det finns möjlighet att få det lite bättre och med färre köldbryggor än glasull.
Men det är inte riktigt den mirakelisolering som en del reklam gör sken av.
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Industrifrysar byggs med 200 mm PU paneler, men de har inget kallras i nått regelverk, så 200 borde mer än väl duga för ett hus.
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Finns olika sorter, med slutna celler så är isolerförmågan 30-40% bättre än stenull/glasull.
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Typiska isolervärden:
Billig mineralull lambda 0,038
Bättre mineralull lambda 0,033
EPS S80 cellplast lambda 0,038
PIR skiva lambda 0,023

100mm pir motsvarar då ca 165mm billig mineralull

Sprayisolering är samma som PIR så runt 0,023 är vanligt, men det beror lite på vilken sort man kör.

Sprayisoleringen är i princip diffusionstät vilket kan vara bra i vissa lägen. Det får man ta i beaktning vid användning.
Anledningen till att det inte är så vanligt är främst att det är dyrare per isolervärde än mineralull. Dock blir det vanligare med PIR skivor i komersiella nybyggen då man kan ha lite tunnare väggar. Hos villor är det mineralull som dominerar
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Då är det inte att tänka på. Svårt att få något pris på mina förfrågningar.
Ska skicka mina ritningar till konstruktör om en vecka och tror han vill veta vad jag tänkt mig isolera med. skiljer ju en del i tjocklek och på utrymmet på 2:a plan
 
Jocke Åkesson Jocke Åkesson skrev:
Då är det inte att tänka på. Svårt att få något pris på mina förfrågningar.
Ska skicka mina ritningar till konstruktör om en vecka och tror han vill veta vad jag tänkt mig isolera med. skiljer ju en del i tjocklek och på utrymmet på 2:a plan
Tänk på att det är 2 olika typer, väljer du med öppna celler så är isolervärdet kring 0,037 W/mK (siffra från Foamking) och den är inte diffusionstät heller.

Slutna celler är de som har mycket bättre isolervärde (kring 0,025 W/mK) och är diffusionstäta.

Du måste välja konstruktion utifrån vilken produkt du väljer.
 
En standardvägg idag är ca u=0,15 eller lägre

L 0,038 -> ~254mm
L 0,033 -> ~220mm
L 0,023 -> ~153mm

Nu tar jag inte hänsyn till köldbryggor etc utan det är bara ett snabbt överslag. Men man ser iallafall att det skiljer ca 10cm i väggtjocklek. En tunn vägg påverkas mer av köldbryggor också. Mitt förslag är att gå på den tjockare väggen om du inte är beroende av max tillåten byggyta som begränsar huset
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En standardvägg idag är ca u=0,15 eller lägre

L 0,038 -> ~254mm
L 0,033 -> ~220mm
L 0,023 -> ~153mm

Nu tar jag inte hänsyn till köldbryggor etc utan det är bara ett snabbt överslag. Men man ser iallafall att det skiljer ca 10cm i väggtjocklek. En tunn vägg påverkas mer av köldbryggor också. Mitt förslag är att gå på den tjockare väggen om du inte är beroende av max tillåten byggyta som begränsar huset
Anledningen till att skumisolering (med slutna celler) inte används så mycket i Sverige är priset. Har man samma väggtjocklek (vid nybygge) och jämför med traditionell isolering så är payofftiden 30-50 år.

Sen finns det alltid en skepsis mot "nya" material.

Men vid renoveringar, vindsinredningar mm skulle jag inte tveka om att använda det.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Innan du bestämmer dig, kolla på denna. Visserligen från Canada, men visar hur fel det kan gå med den typen av isolering. Jag skulle inte vilja chansa, beprövad isolering är bra grejer.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
C
A Autodidak1 skrev:
Sen finns det alltid en skepsis mot "nya" material.
Vi har ett rum där man försökt förbättra isoleringen i bjälklaget med vad jag utgår från är polyuretanskum på kanske 70-80-talet.
Skummet är idag stenhårt och sprött och faller sönder i ett fint pulver när det utsätts för tryck. Materialet kan förstås ha utvecklats sedan dess, men jag misstänker att en av nackdelarna med polyuretan är åldersbeständigheten jämfört med t.ex. glasfiber.
 
C
useless useless skrev:
Om det är så gammalt är det förmodligen karbamidskum.
Ja, det stämmer nog. Ser väldigt snarlikt ut.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En standardvägg idag är ca u=0,15 eller lägre

L 0,038 -> ~254mm
L 0,033 -> ~220mm
L 0,023 -> ~153mm

Nu tar jag inte hänsyn till köldbryggor etc utan det är bara ett snabbt överslag. Men man ser iallafall att det skiljer ca 10cm i väggtjocklek. En tunn vägg påverkas mer av köldbryggor också. Mitt förslag är att gå på den tjockare väggen om du inte är beroende av max tillåten byggyta som begränsar huset
Hej och tack för svar.
Första svaret jag fick var att 200mm var onödigt mycket och det hade ett u värde på 0.011. men mina väggar har 0.015. då är det inte rent tokigt. eller. 200mm PU eller 500 glasull tar på utrymmet, sen är det en fråga om pris givetvis
 
Jocke Åkesson Jocke Åkesson skrev:
Hej och tack för svar.
Första svaret jag fick var att 200mm var onödigt mycket och det hade ett u värde på 0.011. men mina väggar har 0.015. då är det inte rent tokigt. eller. 200mm PU eller 500 glasull tar på utrymmet, sen är det en fråga om pris givetvis
Så stor är inte skillnaden, snarare så motsvara 200 mm PU (PIR) med slutna celler 300-350 mm vanlig väggkonstruktion.

Är man begränsad i antal kvadratmeter man får bygga (eller bara vill ha tunnare vägg) så är det en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.