Kanske man ska skriva så här istället mellan tak och vägg . Behöver isolera vinden för varmt på sommaren och för kallt på vintern. Vill använda vinden på sommaren som extra sov platser . Torpet har stående timmer och liggande ,på bild 2 ser man lite av timmer knuten
Om springan mellan takbrädorna och de stående inte är tillräcklig så går det bra att borra eller såga i de stående ändarna så att det blir lite bättre luftgenomströmning.
Normalt räcker det med gavelventilation upptill.
Normalt räcker det med gavelventilation upptill.
Om man betänker att luftspalten brukar rekommenderas vara någonstans mellan 20 till 50 mm så bör öppningarna hålla samma flödesarea.
För 20 mm blir det 2 cm x 100 cm = 200 cm2.
För 50 mm blir det 5 cm x 100 cm = 500 cm2.
Cirkelarea för 1 st borrhål med diam 15 mm: (Pi x d x d)/4 => (Pi x 1.5 x 1.5)/4 = ca 1.8 cm2.
Om 20 mm luftspalt används bör brädorna i väggen kapas 20 mm.
Om takfoten kommer att bestå av "en större låda" typ, så kan ett runt hål med diametern 16 cm sågas ut => 201 cm2.
Nu vet jag inte vilken storlek sk mögelstoppers har (ventilationsarea/öppning), men misstänker att de är relativt små. Om sådana ska användas i nock så finns det ingen anledning att ta upp större ventilationsarea i takfoten.
För 20 mm blir det 2 cm x 100 cm = 200 cm2.
För 50 mm blir det 5 cm x 100 cm = 500 cm2.
Cirkelarea för 1 st borrhål med diam 15 mm: (Pi x d x d)/4 => (Pi x 1.5 x 1.5)/4 = ca 1.8 cm2.
Om 20 mm luftspalt används bör brädorna i väggen kapas 20 mm.
Om takfoten kommer att bestå av "en större låda" typ, så kan ett runt hål med diametern 16 cm sågas ut => 201 cm2.
Nu vet jag inte vilken storlek sk mögelstoppers har (ventilationsarea/öppning), men misstänker att de är relativt små. Om sådana ska användas i nock så finns det ingen anledning att ta upp större ventilationsarea i takfoten.
Klicka här för att svara

