Hej,
Är i färd med att isolera vindbjälklag och snedtak i en 1,5plans trävilla från 40-talet. Finns ingen isolering idag, vi fryser på vintern och svettas på sommaren.
Ska isolera med cellulosa lösull och funderar på att hyra blåsmaskin och blåsa in det själv, blir nästan halva kostnaden. Finns det något speciellt att tänka på? Hur säkerställer man rätt densitet osv? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Vidare har jag upptäckt en kattvind i ett av takstolsfacken ner mot takfoten. Tidigare satt det bräder en bit ner i takstolsfacken i höjd med de uppvärmda innerutrymmena, tror man bara isolerade så långt förr i tiden. Iaf, jag har rivit bort dessa i alla takstolsfacken och överallt har det varit spontade bräder på båda sidor om takstolarna hela vägen ner till takfoten (spontat inner och yttertak). Men i ett fack bakom en toalett finns ingen spont på "insidan" vilken skapar en dold kattvind, ca 2m bred, 1m hög och 1m djup dvs 1m3.
Finns det några nackdelar/risker med att fylla hela denna kattvind med cellulosa mer än att det kostar någon säck extra eller bör jag skicka ner en skiva som täcker utrymmer och isolera ovanför det?
Takstolsfacken är 145mm tjocka och jag tänker fylla dem utan luftspalt och takfotsventilation, bjälklaget ska jag fylla till 200mm eftersom jag vill behålla viss värmetillförsel.
Så här ser/såg facken ut, tvärbräda till höger, borttagen till vänster.
Kattvind längst ner i detta fack.
Är i färd med att isolera vindbjälklag och snedtak i en 1,5plans trävilla från 40-talet. Finns ingen isolering idag, vi fryser på vintern och svettas på sommaren.
Ska isolera med cellulosa lösull och funderar på att hyra blåsmaskin och blåsa in det själv, blir nästan halva kostnaden. Finns det något speciellt att tänka på? Hur säkerställer man rätt densitet osv? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Vidare har jag upptäckt en kattvind i ett av takstolsfacken ner mot takfoten. Tidigare satt det bräder en bit ner i takstolsfacken i höjd med de uppvärmda innerutrymmena, tror man bara isolerade så långt förr i tiden. Iaf, jag har rivit bort dessa i alla takstolsfacken och överallt har det varit spontade bräder på båda sidor om takstolarna hela vägen ner till takfoten (spontat inner och yttertak). Men i ett fack bakom en toalett finns ingen spont på "insidan" vilken skapar en dold kattvind, ca 2m bred, 1m hög och 1m djup dvs 1m3.
Finns det några nackdelar/risker med att fylla hela denna kattvind med cellulosa mer än att det kostar någon säck extra eller bör jag skicka ner en skiva som täcker utrymmer och isolera ovanför det?
Takstolsfacken är 145mm tjocka och jag tänker fylla dem utan luftspalt och takfotsventilation, bjälklaget ska jag fylla till 200mm eftersom jag vill behålla viss värmetillförsel.
Så här ser/såg facken ut, tvärbräda till höger, borttagen till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kattvind längst ner i detta fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det börjar nästan likna min "klimatvind"!J Jonteochjag skrev:
Men en allvarlig fråga: Vad finns ovanför taksvallets råspont?
För om det är ångtät takpapp, bör du nog inte stänga till luftspalten. Fukt måste kunna ventileras ut, så den inte blir kvar i cellulosa-ullen och det börjar mögla.
Och om ni skall spruta lösull i "stängda" fack: Se upp så det fyller helt, så det inte blir tomrum här och där som inte isolerar så bra. (Har sett detta problem hos en granne, som har cellulosaull i väggarna.)
Hos oss har vi alltså en s.k. klimatvind, se https://www.byggahus.se/forum/threads/takisolering-utvaendigt-med-cellplast.31475/#post-3160950
För övrigt har jag byggt upp panel cirka 500 mm över vindsgolvnivån längs takstolarnas stödben, så "kattvindarna" är fyllda med 500 mm extra lösull (Rockwool) förutom bjälklagets 290 mm Gullfiber. (Detta för att isolera ventilationsrören, som huvudsakligen går i kattvindarna.)
Men eftersom vår vind är helt oventilerad, så är där inga luftspalter som vi täppt till.
Hej och tack för input!
Utanpå ligger det ett plåttak med tegelpanneprofil men jag vet inte vilken papp som använts och jag har tvekat mycket iom detta pga det du nämner. Troligtvis är pappen ångtät.
Jag tror däremot inte att jag kommer tillföra så pass mycket fukt att det blir ett problem. Jag har gips och råspont på insidan med plastfärg, alla skarvar, lister och genomföringar fogade, ny tät vindslucka, spaltventilation i fönstren på ovanvåningen samt en fläkt som går på kontinuerligt lågvarv. Dusch och bad sker i källaren där det står en avfuktare, torkskåp samt tumlare ventilerar rakt ut genom väggen. Det finns många skolor och teorier och vissa hävdar att fukt kan vandra tillbaka inåt vid rätt omständigheter? Jag är hursomhelst öppen för synpunkter och erfarenheter.
Vinden är konstruerad helt utan ventilation så jag täpper inte till någon befintlig. Jag vill prova att behålla det så och endast tillföra måttligt med isolering för att behålla lite värmegenomsläpp. Jag mäter luftfuktighet samt temperatur på vinden och på ovanvåningen och ser jag att det eskalerar får jag vidta åtgärder.
Det jag är osäker på nu är potentiella risker med att fylla en kattvind med isolering. Generellt isoleras kattvindar på väggen mot boendeytan samt golvet men finns det någon anledning att inte fylla hela utrymmet förutom kostnaden? För min del kostar det lika mycket att täppa till "hålet" ner till kattvinden som att fylla den.
Utanpå ligger det ett plåttak med tegelpanneprofil men jag vet inte vilken papp som använts och jag har tvekat mycket iom detta pga det du nämner. Troligtvis är pappen ångtät.
Jag tror däremot inte att jag kommer tillföra så pass mycket fukt att det blir ett problem. Jag har gips och råspont på insidan med plastfärg, alla skarvar, lister och genomföringar fogade, ny tät vindslucka, spaltventilation i fönstren på ovanvåningen samt en fläkt som går på kontinuerligt lågvarv. Dusch och bad sker i källaren där det står en avfuktare, torkskåp samt tumlare ventilerar rakt ut genom väggen. Det finns många skolor och teorier och vissa hävdar att fukt kan vandra tillbaka inåt vid rätt omständigheter? Jag är hursomhelst öppen för synpunkter och erfarenheter.
Vinden är konstruerad helt utan ventilation så jag täpper inte till någon befintlig. Jag vill prova att behålla det så och endast tillföra måttligt med isolering för att behålla lite värmegenomsläpp. Jag mäter luftfuktighet samt temperatur på vinden och på ovanvåningen och ser jag att det eskalerar får jag vidta åtgärder.
Det jag är osäker på nu är potentiella risker med att fylla en kattvind med isolering. Generellt isoleras kattvindar på väggen mot boendeytan samt golvet men finns det någon anledning att inte fylla hela utrymmet förutom kostnaden? För min del kostar det lika mycket att täppa till "hålet" ner till kattvinden som att fylla den.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror att vi tänker ungefär likadant, intressant!
Just nu har jag
Ute 6,3°C, RH > 95%
Vinden 8,5°C, RH 63%
Och för att hålla vinden varm har vi 100 mm cellplast ovanför taksvallets råspont.
Så värmen nedifrån bostaden på bottenvåningen läcker upp genom de 290 mm glasull vi har i takstolarnas underram/bjälklaget, och håller vinden lite varm.
Men för säkerhets skull har jag också en avfuktare där uppe, som jag startar väldigt sällan.
Den kan dra ner vindens RH från 65% till 50% på en dag eller två.
Men mögel och annat liknande har vi aldrig haft där uppe på nu snart 10 år.
Men, ursäkta tjafset, att fylla kattvinden med isolering ser jag inget negativt med. Tvärtom!
Men du vinner ju inget på att fylla upp till taket meterhögt.
Just nu har jag
Ute 6,3°C, RH > 95%
Vinden 8,5°C, RH 63%
Och för att hålla vinden varm har vi 100 mm cellplast ovanför taksvallets råspont.
Så värmen nedifrån bostaden på bottenvåningen läcker upp genom de 290 mm glasull vi har i takstolarnas underram/bjälklaget, och håller vinden lite varm.
Men för säkerhets skull har jag också en avfuktare där uppe, som jag startar väldigt sällan.
Den kan dra ner vindens RH från 65% till 50% på en dag eller två.
Men mögel och annat liknande har vi aldrig haft där uppe på nu snart 10 år.
Men, ursäkta tjafset, att fylla kattvinden med isolering ser jag inget negativt med. Tvärtom!
Men du vinner ju inget på att fylla upp till taket meterhögt.
Där ser man 
Just nu har vi
Ute 6c RH 97%
Vinden 10c RH 69%
Inne 20c och RH 50%
Började logga vid jul och än så länge har vinden legat kring 10c och 65-70% RH, ganska milt väder här i söder men hög RH utomhus. Har köpt ett smart-hem kit (Aqara) som kan mäta diverse parametrar, skicka larm och programmera utgångar som aktiverar eluttag osv, det går i teorin att bygga en egen trygghetsvakt relativt billigt alternativt styra en luftavfuktare på mer än bara RH. Det blir steg 2 om jag får problem där uppe.
Jo jag vinner tid och arbetsinsats. Jag kommer inte åt kattvinden på ett smidigt sätt och den har ingen avskiljning från det takstolsfack jag vill fylla så enklast blir helt enkelt att fylla hela kattvinden.
Just nu har vi
Ute 6c RH 97%
Vinden 10c RH 69%
Inne 20c och RH 50%
Började logga vid jul och än så länge har vinden legat kring 10c och 65-70% RH, ganska milt väder här i söder men hög RH utomhus. Har köpt ett smart-hem kit (Aqara) som kan mäta diverse parametrar, skicka larm och programmera utgångar som aktiverar eluttag osv, det går i teorin att bygga en egen trygghetsvakt relativt billigt alternativt styra en luftavfuktare på mer än bara RH. Det blir steg 2 om jag får problem där uppe.
Jo jag vinner tid och arbetsinsats. Jag kommer inte åt kattvinden på ett smidigt sätt och den har ingen avskiljning från det takstolsfack jag vill fylla så enklast blir helt enkelt att fylla hela kattvinden.
Det bör gå bra.
Våra små och i princip oåtkomliga kattvindar är nu sedan 3 år helt fyllda med cellulosa (papper) lösull. Hade ut en firma och de menade att det inte skulle vara några problem, så jag körde på det. Det lär väl visa sig om 10-20 år om det var bra eller dåligt...
Våra små och i princip oåtkomliga kattvindar är nu sedan 3 år helt fyllda med cellulosa (papper) lösull. Hade ut en firma och de menade att det inte skulle vara några problem, så jag körde på det. Det lär väl visa sig om 10-20 år om det var bra eller dåligt...
Ok, ja det är ju lite så, svårinspekterat 
Men efter att ha rotat lite till på vinden blir jag nog ändå tvungen att öppna takfoten och då är det kanske lika bra att ordna en liten spalt med måttlig ventilation...
Men efter att ha rotat lite till på vinden blir jag nog ändå tvungen att öppna takfoten och då är det kanske lika bra att ordna en liten spalt med måttlig ventilation...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
