3 438 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Isolera vind med 150-200mm
Vi har ett hus på 200 kvm i ett plan med då en vind på ungefär samma storlek. Huset är från 50 talet och är endast isolerat med ungefär 200 mm spån som ligger på papp. Uppvärmning idag är pellets.Vi har velat mellan att isolera först eller sätta in bergvärme först.
Kostnaden är ungefär 200' för detta. Jag vill även isolera vinden men kostnaden för 500 mm skulle landa på 50 000. Om jag räknar att spara 5-10 000 kW per år på isolering så ger det ju endast ungefär max 3000 kr besparing per år om man fått in bergvärme med 1:4 effekt. Rätta mig här om jag tänker fel. Då blir väl återbetalningstiden för isolering 15-20 år, alltså samma som bergvärmen? Vi känner även att vind och allt mår just nu bra av värmen som stiger upp och är inte säkra på om vi vill riskera detta.
Om man då skulle välja alternativet bergvärme först och en tunnare isolering - Vi tänkte att man kanske kan lägga endast ett lager isolering för hand, 200 mm, istället för att spruta. Detta borde vara ganska snabbt gjort.
Skulle detta vara ett ekonomiskt effektivt sätt? Jag tänker att det första lagret isolering måste vara det man tjänar mest på och desto mer man bygger på desto mindre sparar man procentuellt? Vi tänkte även lämna lite i kanterna så värmen fortfarande kan stiga upp så vinden håller sig torr. Man kan väl jämföra det med att ett pannband håller en hyfsat varm på vintern men inte lika mycket som en ullmössa
Någon som gjort / tänkt på detta sätt?
Kostnaden är ungefär 200' för detta. Jag vill även isolera vinden men kostnaden för 500 mm skulle landa på 50 000. Om jag räknar att spara 5-10 000 kW per år på isolering så ger det ju endast ungefär max 3000 kr besparing per år om man fått in bergvärme med 1:4 effekt. Rätta mig här om jag tänker fel. Då blir väl återbetalningstiden för isolering 15-20 år, alltså samma som bergvärmen? Vi känner även att vind och allt mår just nu bra av värmen som stiger upp och är inte säkra på om vi vill riskera detta.
Om man då skulle välja alternativet bergvärme först och en tunnare isolering - Vi tänkte att man kanske kan lägga endast ett lager isolering för hand, 200 mm, istället för att spruta. Detta borde vara ganska snabbt gjort.
Skulle detta vara ett ekonomiskt effektivt sätt? Jag tänker att det första lagret isolering måste vara det man tjänar mest på och desto mer man bygger på desto mindre sparar man procentuellt? Vi tänkte även lämna lite i kanterna så värmen fortfarande kan stiga upp så vinden håller sig torr. Man kan väl jämföra det med att ett pannband håller en hyfsat varm på vintern men inte lika mycket som en ullmössa
Någon som gjort / tänkt på detta sätt?
Det här är en svår avvägningsfråga. Speciellt äldre hus har olika egenskaper. Sätter du ett lager isolering så flyttar du även punkten var luften kondenserar. De betyder ofta att man måste få till en avvägd cirkulation för att motverka mikrobiologisk tillväxt. Den enda metod som jag har sett fungera överlag är att man tilläggsisolerar enligt skalmetoden och ofta mekaniska till och frånfläktar eller ftx-system. Men då hamnar vi i linje med ditt resonemang. Det kommer ta sjukt lång tid att räkna hem en sådan investering. Då är det mer en fråga om komfort du betalar för. Om man vill tilläggsisolera skulle jag börja med ett litet lager för att se vad som händer genom att mäta fuktigheten och samla upp fukt via torrbollar alternativt en luftavfuktare. Om huset mått bra alla år så är det ju dumt att ändra på en konstruktion som fungerar.
Vad är skalmetoden och vad menar du med att det blir en fråga om komfort?Silver78 skrev:Det här är en svår avvägningsfråga. Speciellt äldre hus har olika egenskaper. Sätter du ett lager isolering så flyttar du även punkten var luften kondenserar. De betyder ofta att man måste få till en avvägd cirkulation för att motverka mikrobiologisk tillväxt. Den enda metod som jag har sett fungera överlag är att man tilläggsisolerar enligt skalmetoden och ofta mekaniska till och frånfläktar eller ftx-system. Men då hamnar vi i linje med ditt resonemang. Det kommer ta sjukt lång tid att räkna hem en sådan investering. Då är det mer en fråga om komfort du betalar för. Om man vill tilläggsisolera skulle jag börja med ett litet lager för att se vad som händer genom att mäta fuktigheten och samla upp fukt via torrbollar alternativt en luftavfuktare. Om huset mått bra alla år så är det ju dumt att ändra på en konstruktion som fungerar.
Precis det sista du skrev är något vi är oroliga för. Att ändra för mycket i ett friskt hus.
Skalmetoden innebär att du tilläggsisolerar huset utifrån och har en ventilation som i regel är mekanisk styrd. Man ändrar således inte på befintlig byggnad utan bygger på utifrån. Man behöver även ibland höja taket eller förlänga.B Bobyggarna skrev:
Komforthöjande blir det då temperaturen förmodligen blir mer jämn i huset och bättre luft erhålles. Det gäller i synnerhet ftx system. Men som sagt bägge metoderna kostar en del och det är inget man utgår från i en kostnadskalkyl som en ekonomisk vinning. Det är skillnad om man bygger nytt eller har ett hus som det blåser rätt igenom.
Silver78 det du säger är indirekt att låta vinden vara för att slippa problem i framtiden. Bergvärme först och sedan undersöka alla alternativa lösningar på vinden skulle jag med göra. Acceptera inte att de som säljer isoleringen säger de funkar. De blir dyrt att åtgärda ett skadat tak.
Precis. Blåser det rakt igenom så behöver man ju självklart isolera och täta, men detta gör man i underkant snarare än att köra enligt villastandard eller andra på förhand utstakade modeller. Man får prova sig fram och mäta. Allt handlar ju om vad man vill uppnå. Prio ett måste vara ett hus som mår bra framför någon ouppnåelig dröm om ekonomisk bärighet gällande isolering.B larry78 skrev: