Hej jag funderar på att isolera och inreda vårt uthus. Huset har 2 våningar 1,1/2 plan. Jag vet inte hur jag ska börja eller gå tillväga med att välja t.ex. isolering.
Vad sätter jag först, närmast plankorna i taket innan isoleringen? Interiör av ett tomt uthus med öppna träbjälkar i taket, oisolerade väggar och trägolv som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinreddt loft på ett uthus med trägolv och plankväggar, takbjälkar synliga, och ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett oinrett uthus med trägolv och takbjälkar, stort fönster släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till BH!

Fint gammalt uthus!

Vad ska du använda det till?
Var i vårt avlånga land ligger det? (På ett ungefär, för att få en uppfattning om hur kallt det är => isoleringstjocklek.)
Ska det vara öppet ut till taket hela vägen ner till golv?
Vad finns i våningen under, och är utrymmet uppvärmt?
Är mellanbjälklaget isolerat?

För att svara på första frågan: Normalt spikar man på lister längs med takbjälkarna, och ev också mitt emellan i takbrädorna, men då med små korta skruv för att inte gå igenom takbrädorna och ev underlagspapp. Det beror på hur brett det är mellan takbjälkarna samt vilken typ av vindspärr man använder. Listtjocklek (=luftspalt) kan vara 20-50 mm. Det beror lite på hur pass blåsigt huset ligger, samt rent personliga preferenser. På gamla hus anpassas den efter takstolarnas dimensioner och vindskyddets så att det passar ihop med ngn isolerinsskivas tjocklek (45/70/95/120/145/170/195 mm).

Som vindisolering kan man använda vindduk, vindpapp, masonit, eller spåntade brädor.

Isoleringstjocklek brukar bli beroende på hur tjock snedtaket kan bli, utan att innerutrymmet blir för litet. 20-30 cm väl vindskyddade isoleringsskivor är mkt bra. Utifrån ögonmått på bilderna så ser det ut som det borde gå att få in 20 cm utan nämnvärda problem.
 
  • Gilla
Hundt
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar. Huset finns i Västra Götaland, några mil norr om Göteborg. Vad huset ska användas till... vinner jag på TRISS så blir det en lägenhet på sikt, det finns 4 rum på bottenplan, två med betonggolv och avloppsbrunn i det ena, de andra två rummen är endast jordgolv/ idag är det vedbod och förråd samt utedass. Hela bottenvåningen är oisolerad. Jag tror att detta är orginalhuset på tomten, det har suttit en kamin/spis på nedervåningen vid skorstenen. Om jag inte vinner på TRISS... vill jag inreda en studio/galleri för måleri och keramik med arbetsyta uppe och med ett litet pentry och keramikugn nere. Jag vill i båda fallen ha kvar takhöjden med synliga bjälkar i taket på vinden. Traditionellt rött trähus med tegeltak och vita knutar som planeras bli studio eller lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat rum med synliga takbjälkar, betonggolv och kattmöbler framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat rum med träläktväggar, betonggolv, en öppen dörr och diverse föremål utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träbyggnad med öppna dörrar till vedbod och förråd, vedtravar inuti, katt framför ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rum i ett uthus, ett med staplad ved och ett med tomma hyllor, samt två vita hundar i dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oiisolerat rum med betonggolv, cyklar, synliga träbjälkar och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat rum med synliga takbjälkar, betonggolv, fönster och kattleksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning, M. Simeone
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Öppet upp till nock alltså.
Det går, men gör allt svårare och mer arbetskrävande.

Då är det "bara" ovanvån huvudsakligen, vilket är bra eftersom det är svårt att få till en fuktsäker lösning av framförallt golven i ett sådant här gammalt hus.

Detta är ett stort projekt, och bör delas upp i mindre delar för att bli mer hanterligt. Så, övervåningen först.
Snedtaksfacken ska isoleras från golv till nock.
Mellanbjälklaget (atelje-/studiogolv) ska isoleras.
Trapputrymmet upp ska isoleras runtom. Detta i sig kräver mkt detaljlösningar så det lämnar vi därhän tills vidare.
Gavelväggarna uppe ska isoleras.
Luftspalt och vindskydd ska ordnas i alla takstolsfack. Om det ska vara öppet hela vägen upp till nock så måste nockventilation genom taket säkerställas i samtliga takstolsfack.
Alla ytor måste gnagarsäkras.
Skorstenen behöver putsas i mellanbjälklagsgenomföringen om den inte är putsad, och putsen i gott skick. Brandsäkerhet. Krävs om skorstenen ska användas, och är svårt/omöjligt/dumt att göra efteråt.
Elinstallation behöver planeras. Elen bör/ska vara utanpåliggande.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Öppet upp till nock alltså.
Det går, men gör allt svårare och mer arbetskrävande.

Då är det "bara" ovanvån huvudsakligen, vilket är bra eftersom det är svårt att få till en fuktsäker lösning av framförallt golven i ett sådant här gammalt hus.

Detta är ett stort projekt, och bör delas upp i mindre delar för att bli mer hanterligt. Så, övervåningen först.
Snedtaksfacken ska isoleras från golv till nock.
Mellanbjälklaget (atelje-/studiogolv) ska isoleras.
Trapputrymmet upp ska isoleras runtom. Detta i sig kräver mkt detaljlösningar så det lämnar vi därhän tills vidare.
Gavelväggarna uppe ska isoleras.
Luftspalt och vindskydd ska ordnas i alla takstolsfack. Om det ska vara öppet hela vägen upp till nock så måste nockventilation genom taket säkerställas i samtliga takstolsfack.
Alla ytor måste gnagarsäkras.
Skorstenen behöver putsas i mellanbjälklagsgenomföringen om den inte är putsad, och putsen i gott skick. Brandsäkerhet. Krävs om skorstenen ska användas, och är svårt/omöjligt/dumt att göra efteråt.
Elinstallation behöver planeras. Elen bör/ska vara utanpåliggande.

Tusen tack, då har jag lite att fundera på i väntan på Triss-vinsten :) Malin
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.