Hej jag funderar på att isolera och inreda vårt uthus. Huset har 2 våningar 1,1/2 plan. Jag vet inte hur jag ska börja eller gå tillväga med att välja t.ex. isolering.
Vad sätter jag först, närmast plankorna i taket innan isoleringen?
Vad sätter jag först, närmast plankorna i taket innan isoleringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till BH!
Fint gammalt uthus!
Vad ska du använda det till?
Var i vårt avlånga land ligger det? (På ett ungefär, för att få en uppfattning om hur kallt det är => isoleringstjocklek.)
Ska det vara öppet ut till taket hela vägen ner till golv?
Vad finns i våningen under, och är utrymmet uppvärmt?
Är mellanbjälklaget isolerat?
För att svara på första frågan: Normalt spikar man på lister längs med takbjälkarna, och ev också mitt emellan i takbrädorna, men då med små korta skruv för att inte gå igenom takbrädorna och ev underlagspapp. Det beror på hur brett det är mellan takbjälkarna samt vilken typ av vindspärr man använder. Listtjocklek (=luftspalt) kan vara 20-50 mm. Det beror lite på hur pass blåsigt huset ligger, samt rent personliga preferenser. På gamla hus anpassas den efter takstolarnas dimensioner och vindskyddets så att det passar ihop med ngn isolerinsskivas tjocklek (45/70/95/120/145/170/195 mm).
Som vindisolering kan man använda vindduk, vindpapp, masonit, eller spåntade brädor.
Isoleringstjocklek brukar bli beroende på hur tjock snedtaket kan bli, utan att innerutrymmet blir för litet. 20-30 cm väl vindskyddade isoleringsskivor är mkt bra. Utifrån ögonmått på bilderna så ser det ut som det borde gå att få in 20 cm utan nämnvärda problem.
Fint gammalt uthus!
Vad ska du använda det till?
Var i vårt avlånga land ligger det? (På ett ungefär, för att få en uppfattning om hur kallt det är => isoleringstjocklek.)
Ska det vara öppet ut till taket hela vägen ner till golv?
Vad finns i våningen under, och är utrymmet uppvärmt?
Är mellanbjälklaget isolerat?
För att svara på första frågan: Normalt spikar man på lister längs med takbjälkarna, och ev också mitt emellan i takbrädorna, men då med små korta skruv för att inte gå igenom takbrädorna och ev underlagspapp. Det beror på hur brett det är mellan takbjälkarna samt vilken typ av vindspärr man använder. Listtjocklek (=luftspalt) kan vara 20-50 mm. Det beror lite på hur pass blåsigt huset ligger, samt rent personliga preferenser. På gamla hus anpassas den efter takstolarnas dimensioner och vindskyddets så att det passar ihop med ngn isolerinsskivas tjocklek (45/70/95/120/145/170/195 mm).
Som vindisolering kan man använda vindduk, vindpapp, masonit, eller spåntade brädor.
Isoleringstjocklek brukar bli beroende på hur tjock snedtaket kan bli, utan att innerutrymmet blir för litet. 20-30 cm väl vindskyddade isoleringsskivor är mkt bra. Utifrån ögonmått på bilderna så ser det ut som det borde gå att få in 20 cm utan nämnvärda problem.
Tack så mycket för ditt svar. Huset finns i Västra Götaland, några mil norr om Göteborg. Vad huset ska användas till... vinner jag på TRISS så blir det en lägenhet på sikt, det finns 4 rum på bottenplan, två med betonggolv och avloppsbrunn i det ena, de andra två rummen är endast jordgolv/ idag är det vedbod och förråd samt utedass. Hela bottenvåningen är oisolerad. Jag tror att detta är orginalhuset på tomten, det har suttit en kamin/spis på nedervåningen vid skorstenen. Om jag inte vinner på TRISS... vill jag inreda en studio/galleri för måleri och keramik med arbetsyta uppe och med ett litet pentry och keramikugn nere. Jag vill i båda fallen ha kvar takhöjden med synliga bjälkar i taket på vinden.
Med vänlig hälsning, M. Simeone
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Öppet upp till nock alltså.
Det går, men gör allt svårare och mer arbetskrävande.
Då är det "bara" ovanvån huvudsakligen, vilket är bra eftersom det är svårt att få till en fuktsäker lösning av framförallt golven i ett sådant här gammalt hus.
Detta är ett stort projekt, och bör delas upp i mindre delar för att bli mer hanterligt. Så, övervåningen först.
Snedtaksfacken ska isoleras från golv till nock.
Mellanbjälklaget (atelje-/studiogolv) ska isoleras.
Trapputrymmet upp ska isoleras runtom. Detta i sig kräver mkt detaljlösningar så det lämnar vi därhän tills vidare.
Gavelväggarna uppe ska isoleras.
Luftspalt och vindskydd ska ordnas i alla takstolsfack. Om det ska vara öppet hela vägen upp till nock så måste nockventilation genom taket säkerställas i samtliga takstolsfack.
Alla ytor måste gnagarsäkras.
Skorstenen behöver putsas i mellanbjälklagsgenomföringen om den inte är putsad, och putsen i gott skick. Brandsäkerhet. Krävs om skorstenen ska användas, och är svårt/omöjligt/dumt att göra efteråt.
Elinstallation behöver planeras. Elen bör/ska vara utanpåliggande.
Det går, men gör allt svårare och mer arbetskrävande.
Då är det "bara" ovanvån huvudsakligen, vilket är bra eftersom det är svårt att få till en fuktsäker lösning av framförallt golven i ett sådant här gammalt hus.
Detta är ett stort projekt, och bör delas upp i mindre delar för att bli mer hanterligt. Så, övervåningen först.
Snedtaksfacken ska isoleras från golv till nock.
Mellanbjälklaget (atelje-/studiogolv) ska isoleras.
Trapputrymmet upp ska isoleras runtom. Detta i sig kräver mkt detaljlösningar så det lämnar vi därhän tills vidare.
Gavelväggarna uppe ska isoleras.
Luftspalt och vindskydd ska ordnas i alla takstolsfack. Om det ska vara öppet hela vägen upp till nock så måste nockventilation genom taket säkerställas i samtliga takstolsfack.
Alla ytor måste gnagarsäkras.
Skorstenen behöver putsas i mellanbjälklagsgenomföringen om den inte är putsad, och putsen i gott skick. Brandsäkerhet. Krävs om skorstenen ska användas, och är svårt/omöjligt/dumt att göra efteråt.
Elinstallation behöver planeras. Elen bör/ska vara utanpåliggande.
Oldboy skrev:
Öppet upp till nock alltså.
Det går, men gör allt svårare och mer arbetskrävande.
Då är det "bara" ovanvån huvudsakligen, vilket är bra eftersom det är svårt att få till en fuktsäker lösning av framförallt golven i ett sådant här gammalt hus.
Detta är ett stort projekt, och bör delas upp i mindre delar för att bli mer hanterligt. Så, övervåningen först.
Snedtaksfacken ska isoleras från golv till nock.
Mellanbjälklaget (atelje-/studiogolv) ska isoleras.
Trapputrymmet upp ska isoleras runtom. Detta i sig kräver mkt detaljlösningar så det lämnar vi därhän tills vidare.
Gavelväggarna uppe ska isoleras.
Luftspalt och vindskydd ska ordnas i alla takstolsfack. Om det ska vara öppet hela vägen upp till nock så måste nockventilation genom taket säkerställas i samtliga takstolsfack.
Alla ytor måste gnagarsäkras.
Skorstenen behöver putsas i mellanbjälklagsgenomföringen om den inte är putsad, och putsen i gott skick. Brandsäkerhet. Krävs om skorstenen ska användas, och är svårt/omöjligt/dumt att göra efteråt.
Elinstallation behöver planeras. Elen bör/ska vara utanpåliggande.
Tusen tack, då har jag lite att fundera på i väntan på Triss-vinsten
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden