Isolering
P.A.L.B.: Ingen som har en aning?!?
stoif: Hej! du kan absolut putsa direkt på betonghålstenen, dock tappar du ju då den isolerande effekten av lättbetongen. Som inte är superstor, men ändå märkbar tycker jag.
Holmens: Hej! Hade idag en besiktning av anticimex på mitt hus då jag ville få lite koll. Bland annat så läckte min vindslucka så värme stiger upp på vinden. Oftast används inte den då den är i ett trångt utrymme. Har en lucka på taket istället. Så min undran: Sätta in en ny vindslucka så det blir tätt eller täta igen den befintliga på något sätt? Tack på förhand!
justusandersson: Termografering är naturligtvis det optimala. Det viktiga är att få en uppfattning om ytornas temperaturer så du kan dra en korrekt slutsats innan du investerar pengar.
Finndjävel: Lägg ett ventilationsgaller eller helst två i nått hörn på garderoben så du får lite luftombyte där. Den är antagligen full med råa och fuktiga ytterkläder som blir helt instängda bland kall stillastående luft och aldrig torkar upp. Får du lite luftcirkulation där så kommer det att förbättras avsevärt.
scrn: Har ringt en firma som håller på med lösull bara för att höra vad dom säger. Enligt honom kunde man lägga på 400mm lösull på befintlig sågspån. Han tyckte man skulle sätta in ventiler på gavlarna för att bättra på ventilationen. Min uppfattning efter att ha läst runt är att detta är en dålig lösning, vad säger ni?
Byhem: [citat] Ingen som kan hjälpa mig med mina funderingar ovan?
Rabbithole: Det är ganska stor chans att det inte är tätt där bjälklaget ansluter mot grundmuren. Börja leta där. Sen kan du köra cellulosa i skivformat, betydligt trevligare än mineralull att pilla med. Cellplast som material är det inget fel på men det fyller ju inte ut som en skiva mineralull
DennisCA: Nej det blev inget permanent, några år har jag istället haft ett par frigolitskivor mot porten på golvet som jag tror hjälpte litet. Men de senaste året orkade jag inte med det, så bökigt...
pegr: Sent svar men bra för någon annan o veta kanske: https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/eps-kulor.
Glastron: [citat] Supergammal fråga men ser att jag missat att svara så här kommer det för ordningens skull.. Jag såg till att det var tätt vid alla rörgenomföringar, sedan lät jag spruta cellulosa lösull utan att plocka bort den gamla isoleringen. Den gamla var 18-20 (där den var hel) la på 30cm cellulosa över detta. Då jag bedömde att jag hamnar på gränsen för vad som är rimligt för
noiro: Snackat med en bekant, inte isolera in elen. Så tänkte ta veck den så får en elektriker göra om det sen istället.
Oldboy: Asfapappen är tänkt som luft-/vind-dragtätning. Det är det absolut viktigaste för att en luftgenomsläpplig isolering (glasull etc) ska fungera som tänkt. Om luft kan röra sig det allra minsta försämras isoleringsförmågan väsentligt. Iom att lufttätheten på de äldre yttre delarna av fasaden är okända så känns det lämpligt. Min erfarenhet är att det aldrig är tillräckligt
Rabbithole: Isolera på vinden och tejpa dörren så det inte drar
Arne999: Jag har rivit ut trapphuset (som är en egen liten utbyggnad på huset) men behållt trappan. Partierna runt trappan är knepiga att komma åt med isolerkakor och eftersom jag har kvar massa lösull från tiidgare isolerjobb så tänkte jag manuellt (ingen spruta alltså)knö ner lösull här bakom ångbromsen. Väggen är konstruerad såhär: Ångbroms->Cellulosa->Vindpapp->spikreglar->Panel
Jimmu: [citat] Tack för lektionen, du verkar ha koll på detta :) Vad skulle du ha gjort i min situation? Blev lite fundersam på hur det blir med pappen som sitter där idag, om man sätter ny papp eller asfaboard så blir det förmodligen lite veck osv på den gamla trasiga, vilket kanske ställer till det om det kommer in vatten, men det bör inte komma in några mängder så det kanske inte är
byggarätt: [citat] Du behöver inte ha luftspalt om du använder cellulosa och ser till att den kan torka ut inåt ... Ja du ska ha rekommenderad fiberduk och en takpanel av träullit tex... Om du vill ha luftspalt ändå så använder du Eps luftspaltskiva!
berka12: [citat] Tror du det drar mindre genom att sätta en lucka/ skiva över hålet?
Bromba: Vi har öppnat vägen och nu sitter en inspektionslucka . Det vi kunde konstatera var att rund röret sitter isolering,folie och sen tjak lager Isover och sen gipsskiva. Röret var blöt men inte isolering. På onsdag kommer ventilations firma så får man se va dom säger!
Plutus: Det är ingen risk för kondens eftersom det går genom uppvärmda utrymmen, men det är viktigt att du tätar upptill så ingen luft kan tränga ut på vinden. skorstenens höjd ger en stigande kraft som kommer att dra varm luft från pannrummet till vinden. och det vill man inte ha.
KPL: Jag gillar denna byggteknik, tänker tillämpa den på mitt timmerhus så långt det går. Vägg behandlas efter 1:18 in i videon. Byt ut träregelstommen mot timmer.. :) Där är det diffutionsöppna material. Annat gäller golv däremot, 3:40 in i filmen. [MEDIA=youtube]QTU7moGu0rE[/MEDIA]
blackarrow: Sanering enligt konstens alla regler med firma med full skyddsutrustning låter inte som något passar budgeten för huset... Som privatperson brukar man dock få dumpa asbest/eternit gratis på kommunens större återvinningscentraler. Vill man snygga till taket och kapsla in fibrerna är väl enklaste lösningen att måla det. Hagmans (länk) har färg för eternit. Har taket mossa så kör
Frida80: Ja, är den tätt så är det nog ingen fara. Trådar är överhuvudtaget inte problemet. Asbest i gammal rörisolering finns som jag vet, i pulverform. Googla "gurmassa". Man har blandat asbestpulver med vatten och kletat smeten på rörböjarna, sedan papp och gipsbinda på. Även i röravslutningarna kan det finnas asbest. Men som sagt, sågar man inte sönder det och pulvret rinner inte ut
Thompanz: Har ganska bra lutning på det.. kanske bäst att ta av nån cm på tjockleken då?
BirgitS: Två vita täckbrickor är ju en enkel lösning för att få det snyggt i taket: https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/tackbrickor-3/
Segge: Håller på att bygga ett pannrum ute i ett kallförråd, reglar upp som vanligt och isolerar med träfiberskivor. Har läst att plyfa + gips duger som ångbroms så första tanken var att köra på det, men funderar ändå på att sätta en ångbroms närmast isoleringen i taket. Det kan bli lite tvätt av arbetskläder där och förmodligen tork också men annars blir nog fukttillskottet
Ricksp2: Jag har ett 75mm avloppsrör från tvättmaskin som ligger ute och jag vill isolera röret innan vinter kommer. Har ni några tips hur man kan göra detta på bästa sätt. Ny på forumet.
useless: Isolering man inte rör i dammar inte, så du får nog leta vidare.