Har fäst fasadskivor i mineralull som trossbotten i hela krypgrunden och isolerat med lösull ovanpå. Fasadskivorna är fästa underifrån med spikbrickor och skruvade i golvbjälkarna. Nu cirka 8 månader efter att jag var klar med grunden så noterade jag att i princip alla brickor har en spricka på mitten. Nu är jag rädd att de ska spricka tvärs över och hela trossbotten trilla ner i grunden :cry:

Inser att jag dragit i skruven för hårt. Frågan är vad jag ska göra nu. Det sitter ca 700 brickor i grunden totalt.

Ska jag byta ut alla mot plåtbrickor istället? Det var min första tanke men någon som har bättre förslag?

Närbild på en fasadskiva fastsatt med en sprucken spikbricka och skruv, synlig skada efter åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under krypgrund med spruckna spikbrickor som fäster isolering mot golvbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lämpligast är kanske att sätta fler brickoroch skruv efter som trycket verkar vara för stort på dom som sitter där. Sätt lika många till typ.

Också viktigt att skruven har en plan skalle och inte försänkt (konisk) undersida. Det bör alltså vara montageskruv eller liknande. Lite svårt att se på bilderna vad det är för typ nu.

larsbj larsbj skrev:
Lämpligast är kanske att sätta fler brickoroch skruv efter som trycket verkar vara för stort på dom som sitter där. Sätt lika många till typ.

Också viktigt att skruven har en plan skalle och inte försänkt (konisk) undersida. Det bör alltså vara montageskruv eller liknande. Lite svårt att se på bilderna vad det är för typ nu.
Träskruv är det nu med försänkt skalle :sweat:. Ok sätter upp 500 till brickor i metall istället med montageskruv.

Plastbrickor fungerar nog om du använder montageskruv.

Skruva upp brädor istället för brickorna

• Gilla
Gronback och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.