Isolering
Dr Jumping Jack: Har en sommarstuga med två små hus som är byggda på lättbetongblock (tror jag). Torpargrund. Mellan husen (240 cm) har man lagt ett bjälklag och isolerat och byggt ett kök ( där det tidigare var en veranda med tak). Nu skall jag riva ut köket och tänker kolla trossbotten samtidigt. Det blåser in vid väggarna i ytterkant av trossbottnen. Någon form av tätning måste till. Tänker
HannesG: Tack En apelsin för ditt svar Ångbroms får det bli.
ostergransjo: Hejsan! Jag och min sambo köpte en timmerstuga maj 2018. Vi är riktiga noviser och förstod såklart inte alls vad vi gett oss in på. Vi såg ett fint läge vid en sjö på en stor tomt med konstant sol! Efter köpet insåg vi att stugan stod rakt på marken (nästan under marknivå) och tomten sluttar något jävulusiskt och stugan står såklart längst ner på tomten. Nu i vår ska vi gjuta
Demmpa: Så som jag kan tyda ritningen så är det bara längs ytterväggar samt under badrumsgolven det finns markisolering, resten saknar isolering.
Dick L: Hej! Skall bygga om sommaruterummet med pulpettak och skjutdörrar på tre sidor till ett mer vinterisolerat uterum. Behåller den gamla Al-stommen och Al-takbalkar men nya takskivor 50 mm tjocka (Willab med u-värde 0,86) och nya skjutdörrspartier (Willab WG82 med u-värde 1,6). Golvet blir den gamla uppreglade stommen med tryckimpregnerade 170x45 mm:s reglar med cc 300 mm. Reglarna står på 2
thobjo: På grund av en fuktskada har jag tagit bort isoleringen runt min imkanal med diametern 160 mm. Jag måste nu sätta dit ny isolering med då imkanalen löper där det är trångt och delvis där det är lösull vill jag förenkla monteringen av isoleringen så mycket det går. Finns det inget bättre lämpat för detta än 30 mm tjock nätmatta av stenull som monteras tvärs rörets
MEE-84: [citat] Körde med vanlig hederlig isolering men till en annan gång vet jag att det finns alternativ. Tack för svar.
Ankarstjärna: Håller på o sätter upp isolering i taket. Väggar är inte isolerade än. Tar det efter taket. Är snedtak där jag isolerar så jag monterar plasten först och trär in isoleringen. La idag märke till att det är lite fukt innanför isoleringen längst upp i varje fack som är klart. Jag är amatör, men detta är ingen jag ska oroa mig för mycket för? Vill inte ha fuktig isolering.
På Fritiden: Jag tänker bygga nytt trädgårdförråd som kläms in mellan bostadshuset och berget. Jag skulle gärna isolera förrådet men inte primärt för värme utan för ljud (både utifrån och innifrån). Förrådet kommer vara ouppvärmt och eftersom det byggs mot en bergvägg kommer det att vara en förhöjd fuktnivå som jag eventuellt ventilerar ut med en paxfläkt eller liknande. Fasaden skall
andersmc: [citat] Man lägger kondensväv på reglarna innan man lägger dit plåten. Fast det hjälper inte dig nu. Du kan plocka bort plåten, lägga dit kondensväv och montera tillbaka plåten. Lite trist kanske, men det är nog det enklaste för dig nu.
Pycko: [citat] Nej, det verkar inte så. Jag har kollat på ena sidan av huset och där är inget luftspalt, den andra sidan är något nyare så jag behöver kolla där också.
joasag: Är lite sugen på att lyfta innertaket i vardagsrummet. Ska göra detta så "enkelt" det går, och behålla befintliga takstolar. I dagsläget ligger lösull på hela vinden och jag tänkte återanvända detta till isoleringen. Planen är att använda denna typ av luftspaltskiva, då det i dagsläget redan sitter en likadan modell som vindavledare i takfoten.
Stego1: Jag har en kåk byggd -63 med kutterspån som isolering i vindsbjälklaget. Dock är det så att kåken har en altan som är integrerad under en del av taket och den delen av bjälklaget är inte isolerad då den ligger utanför klimatskalet. Min fråga är då om man kan isolera även den delen då det bör öka temperaturen på vinden något. Finns det en anledning till att den delen inte
guggen: Ahh, jag trodde du ville göra en varmvindskonvertering. Men jag skulle som @JohanLun påpekar kolla ordentligt efter lösa brädor, de kan också sitta fast ngt, där man kan fylla på spån eller annat hygroskopiskt isolerings material. Jag har sådana på de flesta ställen på vindar både på hus och uthus. Så länge du eldar och håller murstocken varm så kommer sannolikt inte
larsbj: Ingen fara att trycka ihop 45mm till 30mm, köp någon mjukare modell, oftast är den på rulle lite mjukare.
stuffs: Ingen med kunskap som har någon åsikt om hur jag bör tänka / agera? :)
freelander: Ja det blir väl en hel del fukt när man kör in i garaget dagligen med snöig bil. -15 ute och +15 i garage. Tänkte prova med en badrumsfläkt typ Klimat K7 som styr ventilation. Borde kunna reglera fuktnivån hyggligt tänker jag. Alt avfuktare.
Husbuset: Och bör jag ha plast eller vindpapp mellan thermoisoleringen och muren?
tttomten: Jag har fått lära mig att koppar oxiderar om den inte isoleras från betongen. Om det är ett reellt problem eller inte vet jag dock inte...
carra: Har en sommarstuga på en ö. Stugan är byggd av fusktimmer 57 mm tjockt ,ingen isolering. Taket består av träpanel, Gullfiber kanske 50-70mm(lite slarvigt inlagt ,glipor etc.) råspont ,takpapp samt trp. plåt. Taket är ett "vanligt vinklat tak" innertaket följer samma vinkel. Mellanrummet mellan innerpanel o råsponten är väl cirka 120mm... Jag funderar på att blåsa in cellulosa
Tsdoesds: Jag tycker du ska fokusera såhär; se över fönster o dörrar så de håller skapligt mot drag, fixa bjälklaget/taket så det kan hålla lite värme. Gipsa gärna taket så får du pluspoäng från försäkringsbolaget. sen sätter du in en luft luft som du ställer på lägsta temperatur. Jag värmer upp ett liknande utrymme idag. Putsad 250mm leca i vägg, gips o 400mm glasull i tak.
dalldalldall: Skall bygga nytt badrum, har isolerat ytterväggar innifrån resten av huset, är ju en risk på det sättet, dock inga problem än. I badrummet tänkte jag lägga ner extra tid och pengar på kakel o klinkers. Så om jag isolerar ytterväggen som resten av huset och skulle få problem med fukt måste kaklet ner igen. Frågan är, hur mycket värme försvinner ut genom oisolerad vägg? Värt att
Elin988: Hej jag skulle verkligen vilja veta, jag skulle vilja ljudisolera mitt golv från störande granne under, jag bor i lägenhet, jag undrar.. kan en tjock matta hjälpa??
Kulibertikus: Jag tätade framgångsrikt mitt hus mot mössen som tog sig in in väggen och upp på vinden. Beijer har ett bra varmgalvat stålnät som man kan täcka in större öppningar med. Rekommenderar verkligen detta. Bra att stoppa getingar/fåglar med också. Mindre öppningar stängde jag med bitumen/spackel/bruk etc. Spelar ingen roll vad man har för grund, men det kräver att man går igenom varje
vardan1986: Resten av väggen är i lättbetong och är i sig ganska dålig ljudisolerad. Men så är det i några av 60tals hus
Anonymiserad 202214: [citat] Min är från när huset byggdes, har ju bara 150/170mm idag.. men fundera om jag bara kunde lägga 90 till på tvären över bjälklaget för att överlappa alla springor, men vet ej om jag vågar
dalldalldall: [citat] Kommer att få en hög kant upp till badrummet, men kanske värt för att få ett varmt golv? Har vattenburet ja. Du tänker på ventilation i rummet? Ja det är viktigt. Men luftspalten, behövs den ventileras? Tänkte mig några hål genom teglet in i spalten?
85magnus: Väldigt poröst. Känns nästan som plast och är isolering till mina ackumulatortankar. Det är nästan turkos/ eller grön -grå i färgen. Mössen har sprungit iväg med massor av det så jag vill hitta liknande att köpa och fylla på med men hittar inte något som är liknande.