Alla företag och experter som pratar om diffusionsöppna lösningar och att huset ska andas med t.ex. träfiber, hampa, lin osv säger att man ska ha ångbroms istället för "ångspärr av plast" och att "man behöver inte alls täta med plast". Men när vi nu ska köpa ångbromsen hittar vi ingen som inte är gjord av plast för visst är polypropen, polyeten, gjort av plast?

https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/ångbroms-eko-bison-p6303025

http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/wp-content/uploads/Ekofiber_Ångbroms_20131.pdf

Någon som har något tips?

Finns det någon “expert” som har vettiga argument för den ståndpunkten?

D Daniel 109 skrev:
Finns det någon “expert” som har vettiga argument för den ståndpunkten?
För vilken ståndpunkt? Utan plast? Det diskuteras nog inte, som jag uppfattar det menar de plast = diffusionstät och utan plast = plast med diffusionsöppenhet...

Att det ska vara difusionsöppet.

Vill man undvika plast så är det väl någon typ av papp man får använda.

Spelar väl ingen roll om det är ngt form av plastmaterial, det viktiga är att materialet släpper igenom fukt i en sådan konstruktion. Isolinas som säljs på bauhaus är väl pappbaserad har jag för mig.

Varför är det viktigt?

Bästa svaret

D Daniel 109 skrev:
Varför är det viktigt?
Tror man inte på hundratals år av husbyggande med hygroskopiska material / diffusionsöppet så kan man ju helt enkelt hoppa över dessa trådar. Eller skapa en egen tråd, tät vs otät, hippie vs svennebanan, eller ngt annat kul.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Begreppet ångspärr började användas inom svenskt byggande i början av 1960-talet. Plast var då ett outvecklat material, den vanligaste formen av ångspärr var någon form av asfaltpapp, t.ex. AC 350. Idag skulle vi snarare kalla detta material för ångtrögt. En erfarenhet som fortfarande står sig är att relationen i ånggenomgångsmotstånd mellan yttre och inre vindskydd bör vara 1:5. När man använder hygroskopiska isoleringsmaterial, t.ex. cellulosafibrer, måste man också ta hänsyn till att dessa material måste kunna torka ut. Därför bör man följa materialtillverkarnas råd. Man bör inte haka upp sig på vilka material vindtätning och ångbroms är tillverkade av utan det är dessas funktion som är viktig.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Förhållandet 1:5 är väl ändå minimigränsen för fukttäthet. Även om många verkar tro att det är någon typ av optimalt förhållande. Jag har visserligen hört siffror ner till 1:2 Men det förutsätter nog låg fuktbelastning.

Giggen: Många hus förr höll väldigt kort tid med dagens mått.

D Daniel 109 skrev:
Giggen: Många hus förr höll väldigt kort tid med dagens mått.
Det återstår att se. Tillverkarna av den åldersbeständiga tätskiktsplasten anger väl en livstid på 20-30 år? Vad händer sen?

För egen del gillar jag både röda och gröna bilar. Dock inte om man blandar dem.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det ska vara difusionsöppet.

Vill man undvika plast så är det väl någon typ av papp man får använda.
men jag hittar ingen papp utan plast på.

Jag har bara utgått ifrån att det ska vara utan plast eftersom olika artiklar och försäljare av isolering, och experter, säger det. När jag då inte kan hitta en utan plast blir jag fundersam.

Vilken isolering har du valt?
Använd deras egna eller rekommenderade skikt. Isolina har en, pavaflex rekommenderar några etc.
Stirra dig inte blind på materialet utan funktionen.

MmeMim Lissandra skrev:

Jag har bara utgått ifrån att det ska vara utan plast eftersom olika artiklar och försäljare av isolering, och experter, säger det. När jag då inte kan hitta en utan plast blir jag fundersam.
Här har du isolinas av papp:
https://www.bauhaus.se/luftsparr-isolina-130cm.html

MmeMim Lissandra skrev:

"Plast" är inte ett enhetligt material, utan ett samlingsnamn på syntetiska eller halvsyntetiska material sammansatta av polymerer. Det viktiga är egenskaper som ångtäthet, hållbarhet och vad den eventuellt släpper ifrån sig för gaser.

Ångspärrar kallas ofta (olyckligtvis) för "plast", fast det är en dålig beskrivning, eftersom även de flesta ångbromsar är av plast. De har dock andra egenskaper, som gör dem mer lämpliga om en större fuktvandring är att föredra.

Produkten jag själv använt är av polyeten och polypropen. Båda dessa beskrivs av Naturskyddsföreningen som "ofarlig plast". De tillverkas även ofta av naturliga råvaror, men är inte biologiskt nedbrytbara, så de ska återvinnas.

• Gilla
MmeMim och 1 till
  • Laddar…
Att bygga med material utan plast grundar sig väl på det faktum att många (de flesta?) plastmaterial avger diverse emissioner under kortare eller längre tid. Dessa emissioner har en icke önskvärd påverkan på vår miljö och vår hälsa. Alltså lovvärt att försöka minska mängden material av alla typer (såväl plaster som impregnerade material etc) som avger emissioner.
Efter mer än 50 års byggande med material som ur denna synpunkt inte är idealiska så är det svårt att omedelbart ta bort allt - det finns inte alltid alternativ av tillräcklig kvalitet. Det blir bättre och bättre dock då byggmaterialtillverkarna givetvis jobbar på detta då det är en ökande marknad. Jag tror att i dagsläget så får man kompromissa lite och försöka komma så långt det går mot ett emissionsfritt bygge.
Ångspärren är en del i bygget men att bygga med massiv-trä istället för skivor med lim, att använda ekologiska färger (linolja / tempera) istället för plastfärger, att välja möbler/textilier/kläder/rengöringsprodukter m.m. med mindre innehåll av syntetiska material ger en stor förbättring av vår livsmiljö och är möjlig utan extra kostnader redan idag.
Tråden gäller ju ångspärr och ovan är väl därmed lite OT. Jag bygger själv ett hus med avsikt att få så låg energianvändning och så ekologiskt som är praktiskt möjligt för oss idag. Vi har sprutad cellulosaisolering med en ångbroms som inte helt syntetfri därför att den ingår i det system som valt företag för isoleringen använder och att utveckla ett system utan denna ångbroms är naturligtvis möjligt men inte ekonomiskt/tidsmässigt försvarbart för oss som privatpersoner. Där fick vi göra en kompromiss och vi satsar lite mer krut på att ta bort emitterande material invändigt i huset istället och får ändå en mycket god inne-miljö till rimlig kostnad/arbetsinsats.
Alltså: Välj en metod / företag som du tror ger dig mest ekologi / kvalitet för en för dig rimlig kostnad.

• Gilla
MmeMim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.