Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Tjena.
Jag hade hjälp av en byggare att resa ramen till mitt garage.
Han använde denna ångspärr i hörnen
https://www.butik.xlbygg.se/ronneby...e-d200-teno-aldringsbestandig-25x2-7-0-2-1565
Den var ju inte direkt gratis om man ska använda samma på resten av garaget.
Är det någon som vet om det är någon skillnad mot denna?
https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022
Jag hade hjälp av en byggare att resa ramen till mitt garage.
Han använde denna ångspärr i hörnen
https://www.butik.xlbygg.se/ronneby...e-d200-teno-aldringsbestandig-25x2-7-0-2-1565
Den var ju inte direkt gratis om man ska använda samma på resten av garaget.
Är det någon som vet om det är någon skillnad mot denna?
https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022
Helt olika produkter, hör med din byggare varför hen anser det ska vara Ångbroms istället för ångspärr som din andra länkade produkt är.
Vill du ha fukt liggandes på den blå plasten som är helt tät och svartmögel?
Eller du vill att den är tät men ändå släpper genom.
Mycket prisvärt och bra alternativ jämfört med exempelvis Isovers motsvarande.
Hoppas detta är uppskattat.
Skulle det vara att byggaren valt en broms där det ska vara en spärr ska du givetvis byta firma, men prata med människan som sagt.
Vill du ha fukt liggandes på den blå plasten som är helt tät och svartmögel?
Eller du vill att den är tät men ändå släpper genom.
Mycket prisvärt och bra alternativ jämfört med exempelvis Isovers motsvarande.
Hoppas detta är uppskattat.
Skulle det vara att byggaren valt en broms där det ska vara en spärr ska du givetvis byta firma, men prata med människan som sagt.
Menar du att det skulle kunna uppstå problem om TS blandar produkterna ?E El-Löken66 skrev:Helt olika produkter, hör med din byggare varför hen anser det ska vara Ångbroms istället för ångspärr som din andra länkade produkt är.
Vill du ha fukt liggandes på den blå plasten som är helt tät och svartmögel?
Eller du vill att den är tät men ändå släpper genom.
Mycket prisvärt och bra alternativ jämfört med exempelvis Isovers motsvarande.
Hoppas detta är uppskattat.
Skulle det vara att byggaren valt en broms där det ska vara en spärr ska du givetvis byta firma, men prata med människan som sagt.
Isf hur ?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är inte produkterna i båda länkarna ångspärrar? Så då spelar det ingen roll.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Både länkarna är väl en ångspärr och kan således blandas, märket spelar ingen roll.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Som någon sagt en ångbroms är inte en tät plast som man oftast kallar byggplast
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hamnar du på någon annan sida i länken än alla andra?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Men den första länken är ocksp en luft och ångtät plast, så kallad byggfolie lr byggplast.E El-Löken66 skrev:
Edit, TS nämnde inte ångbroms
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Varför pratar du om ångbroms när det hela handlar om ångspärr?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nej du har nog inte alls fel vad gäller en ångbroms.E El-Löken66 skrev:
Men båda länkade produkter är en ångspärr och släpper som du också säger, inte igenom något. Dom är helt tät.
Ångbroms är inte helt tät och släpper igenom endel men då bör man också ha isolering som kan hantera det
Okej, möjligt att Mataki Haloten inte är lika bra som Varió Extra men enligt deras sida en ångbroms, och ligger ju bra i pris som sådan.holmberg87 skrev:
https://mataki.se/yttertak/tillbehor/angsparr
https://mataki.se/vagg/angbroms/50663001-angbroms-halotex-d50--25x2-70-m
https://mataki.se/vagg/angbroms/50663601-angbroms-halotex-d20-2-7x25-m
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Mataki holotex d200 är en ångspärr, det står det även i din länk