1920 villa. Väggar av timmer med panel utanpå.
Undertaket är stående brädor så att säga, likt väggpanel.
Ifall jag ska byta takpannor, läkt osv.
Vore det en idé att lägga underlagsmatta + isolering sedan läkt och pannor?
Jag vill minnas det var en snackis ett tag att man isolerade ovanpå tak men det blev aldrig någon standard eller har jag missat att det är vanlig åtgärd idag?
Eller är det direkt olämpligt på gammalt hus?
Undertaket är stående brädor så att säga, likt väggpanel.
Ifall jag ska byta takpannor, läkt osv.
Vore det en idé att lägga underlagsmatta + isolering sedan läkt och pannor?
Jag vill minnas det var en snackis ett tag att man isolerade ovanpå tak men det blev aldrig någon standard eller har jag missat att det är vanlig åtgärd idag?
Eller är det direkt olämpligt på gammalt hus?
Tycker ämnet är mycket intressant, inget bra svar tyvärr. Hoppas någon annan flikar in 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du menar att yttertaket består av brädor som ligger i takfallets riktning (på längsgående åsar)? Det är självklart praktiskt att isolera taket ovanifrån i samband med en omläggning när man ändå har ställningar uppe. Hur man gör i detalj beror på många faktorer, inte minst valet av tätskikt. Där finns inga standardsvar. En utmaning är att gamla tak sällan är plana och att vissa taktäckningsmaterial kräver att man justerar för ojämnheter. Detta förutsätter en bra arbetsmetodik, annars har du att göra de närmaste åren...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här finns all info du behöver för isolering ovanpå taksvallet:Y Yrrol skrev:
https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde så när vi byggde hus år 2010, och det blev mycket bra!
Jag har skrivit rätt mycket om detta här på ByggaHus, se
https://www.byggahus.se/forum/search/99263822/?q=thermisol&o=date&c[user][0]=1715
Klicka här för att svara
