P
Hej!

Jag är i stort behov av lite råd angående isolering på kallvind i äldre hus.

Vi skulle vilja energieffektivisera vår enplansvilla på ca 100 m2 från 1970-talet. Har läst att en av de största positiva förändringarna man kan göra är att tilläggsisolera på vinden. Idag har vi ungefär 200mm blandad berg- och glasullsskivor.

Vi har ångspärr endast i badrummet och på toaletten med aktiv mekanisk fläkt för utsug av fukt. I resten av huset har vi vindpapp (eller bitumitpapper som det heter där jag är ifrån) med vanlig väggventil. Vi har ingen röta, mögel, eller dåliga lukter på vinden vad jag har observerat okulärt. Med andra ord verkar ventilationen fungera bra och fukten från huset kondenseras som den ska.

Jag har dock förstått att om vi vill tilläggsisolera med mer berg- och glasullsskivor måste vi lägga ångspärr "på riktigt". Detta eftersom fukten annars kommer kondenseras inuti isoleringen och det ger en större risk för just fuktproblem (rätta mig om jag har fel).

Jag fick tipset av en bekant att använda pappersull, eller cellulosa granulat, som kan suga upp fukt och leda undan den till ytskiktet och låta det förångas. Då behövs det ingen ångspärr. Problemet är väl att det försvinner en hel del utrymme åt isoleringen, och vår vind är redan ganska trång (man måste krypa hela vägen).

Det fick mig istället att kolla på polyuretanskum från FoamKing. Det skulle räcka med betydligt mindre isolering med ett bra isoleringsvärde och det fungerar dessutom som en naturlig ångspärr, enligt dem. Dock kan jag inte hitta mer information om dessa påståenden. Låter ju dock lite för bra för att vara sant?

Nu är jag kluven som bara fasen.
Är det någon som har erfarenhet med någondera isolering och kan berätta hur det gått i det långa loppet? Leder pappersullen faktiskt bort fukten? Håller FoamKing vad de lovar om sin isolering eller är det bara påhitt?

Stort tack för tips och råd!

Har liknande funderingar angående polyuretanskum vid en planerad ombyggnad.
Följer noga och hoppas på svar

P
Giuseppe916 Giuseppe916 skrev:
Har liknande funderingar angående polyuretanskum vid en planerad ombyggnad.
Följer noga och hoppas på svar
Vi valde att gå vidare med pappersullen! Vi kommer att ta bort all befintlig mineralull, städa upp med dammsugare, kontrollera att vindpappen är hel överallt, och åter fylla med pappersull 400 mm. Detta planerar vi göra våren 2022 när man kan vara utan isolering ett litet tag utan att frysa ihjäl inomus.

Vi kollade även med FoamKing om det var möjligt med skum, men vår kallvind var så låg ut på takfoten att de måste lämna ett stråk på 0.5 - 1.0 meter som då inte får någon skumisolering alls. Kändes lite tråkigt. Dessutom var FoamKing ungefär 533 procent (!!!) dyrare än pappersullen.

• Gilla
Giuseppe916
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.