Hej!

Jag bor i en lägenhet från 1937 som har en kloasongvägg (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg) mot grannen i sovrummet. Den här väggen släpper igenom allt ljud och jag kan tydligt höra vad grannen säger när han pratar, vad han lyssnar på för musik, osv. Håller nästan på att bli galen.

Min plan är att ljudisolera väggen genom att regla upp en ny vägg framför den befintliga och sätta dubbelgips. Visst borde det dämpa ljudet rätt mycket?

Ett problem är att det finns två kopplingsdosor för el i väggen. Vad kan man göra med dem? Om man gör hål för dem i den nya väggen lär ju ljudet läcka ut den vägen.

• Gilla
Orange apelsin
  • Laddar…
Är det en bostadsrätt?
Det borde ju nästan vara bättre/enklare att riva väggen och bygga en ny ( med föreningens & grannens medgivande)
Motivera grannen med lite jobbig musik från din sida :-)

P
na123 na123 skrev:
Jag bor i en lägenhet från 1937 som har en kloasongvägg
Herregud vad trött jag måste vara,läste rubriken som " ljudisolera kalsongvägg" en sån har jag aldrig hört talas om tänkte jag!:oops:förlåt ot.

P proffsrik skrev:
Är det en bostadsrätt?
Det borde ju nästan vara bättre/enklare att riva väggen och bygga en ny ( med föreningens & grannens medgivande)
Motivera grannen med lite jobbig musik från din sida :)
Stämmer, det är en bostadsrätt.
Det kanske är en bättre lösning. Men skulle nog bli mycket dyrare.
Tyvärr hyr min granne lägenheten i andra hand, och jag tvivlar på att ägaren bryr sig tillräckligt för att vilja vara med och finansiera en ny vägg.

Handyman 1 skrev:
Herregud vad trött jag måste vara,läste rubriken som " ljudisolera kalsongvägg" en sån har jag aldrig hört talas om tänkte jag!:oops:förlåt ot.
Haha, det hade varit spännande att se en kalsongvägg :crysmile:

• Gilla
1
  • Laddar…
LennartSeas
Jag hade samma problem med vassvägg. Kollade på en innervägg jag har att träskruv fäster ca 50 mm in. Testade samma sak på väggen mot grannen. Läste lite om ljudisolering med gips och ett tunt lager av 2 mm fiberduk av samma typs som använd till parkettgolv . Bestämde mig för 13 mm gipsskiva. och 2 mm fiberduk. Det blev perfekt. Nu kan grannen spela utan att det hör särskilt mycket.:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.