Hej!
Vi ska isolera friggenboden och göra om den till gäststuga/poolhus. Utrymmet ska inte vara uppvärmt på vintern. Jag har kikat på hur den är byggd, och är lite osäker på detta med luftspalt. Friggeboden har pulpettak med asfaltboard och betongpannor på taket. Se bilder:
Det jag kan konstatera är att det finns en smal springa för tilluft, men på de delar som sitter ovan de färdiga väggelementen finns det ingen vind-duk. Mina frågor är följande:
- Behövs diff-spärr?
- Ska jag häfta dit vind-duk på de panelbrädorna som är ovan de prefabricerade väggelementen?
- Ska jag glesa något i tak för en luftspalt mellan råspont och isolering i tak?
- Något annat ni ser som jag måste tänka på?
MVH
S
Vi ska isolera friggenboden och göra om den till gäststuga/poolhus. Utrymmet ska inte vara uppvärmt på vintern. Jag har kikat på hur den är byggd, och är lite osäker på detta med luftspalt. Friggeboden har pulpettak med asfaltboard och betongpannor på taket. Se bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag kan konstatera är att det finns en smal springa för tilluft, men på de delar som sitter ovan de färdiga väggelementen finns det ingen vind-duk. Mina frågor är följande:
- Behövs diff-spärr?
- Ska jag häfta dit vind-duk på de panelbrädorna som är ovan de prefabricerade väggelementen?
- Ska jag glesa något i tak för en luftspalt mellan råspont och isolering i tak?
- Något annat ni ser som jag måste tänka på?
MVH
S
Har gjort lite efterforskningar och kommer att bygga taket som såhär från råsponten sett:
- glespanel +
- masonitskiva (blir luftspalt)
- stenullsisolering
- diffspärr
- gips
Det jag funderar på nu är om jag verkligen behöver masonit eller räcker det med pappbeklädd isolering direkt mot glesen? Det torde inte finnas någon risk att isoleringen trycker ner och blockerar luftflödet då gravitationen jobbar åt motsatta hållet.
/S
- glespanel +
- masonitskiva (blir luftspalt)
- stenullsisolering
- diffspärr
- gips
Det jag funderar på nu är om jag verkligen behöver masonit eller räcker det med pappbeklädd isolering direkt mot glesen? Det torde inte finnas någon risk att isoleringen trycker ner och blockerar luftflödet då gravitationen jobbar åt motsatta hållet.
/S
Klicka här för att svara