Ovanvåning under renovering med nakna takbjälkar och avlägsnad isolering, arbetsstege syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet snedtak med synliga träbjälkar och en betongvägg i ett renoveringsprojekt från 1954.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Har varit medlem här i många år och fått svar på många frågor bara genom att läsa här men denna gången har jag kört fast lite,
Vi har köpt ett hus från 1954 där vi bara skulle fräscha upp ovanvåningen lite men det spårade snabbt ur och nu är allt utrivet.
Radiatorerna åkte ut och golvvärme ska gjutas in, rörstamen till tappvattnet fick också bytas då det var rejält upprostat i rören.
Nu till problemet, vi tänker isolera om snedtaken som endast hade 25mm isolering tidigare.
Vad bör man bäst isolera med? Det finns inga luftspalter i takutsprången förutom att mögelstoppers har monterats vid takbyte för 15år sedan.(all ser friskt ut)
Jag avser ej att sätta diffusionstät plast för då kommer ju fukten att koncentrera sig mot tegelväggarna som ej går att skydda.
Jag tänker nog att man kan sätta någon typ av ångbroms istället.
Frågan är vad jag bör använda för isolering så att jag ej riskerar att något blir fuktskadat eller ris för mögel, jag har läs att mineralull ej kan buffra fukt.
Tacksam för idéer och tips.
Vh Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.