D
Daniel 109: Om ingen bor i lägenheten borde det inte vara något problem.
9 svar · 1,8k läst
F
FGLIN: [citat] Inne i en fd ladugård. Stolpen kommer att fästas i en befintlig stolpe intill. Den delen har som sagt plankgolv som verkar ligga på syll som i sin tur ligger på grundstenar. Under plankgolvet finns uppskattningsvis 10-25 cm luft och sedan sand- el egentligen mojord. Intillliggande utrymmen har betong - resp jordgolv men jordgolvet planerar jag att så småningom gjuta igen med
2 svar · 1,1k läst
·
P
Phcc: Vi är i säljar funderingar. Har ett hus som vi lyfte taket på 2004. Har där två isolerade vindsförvaringar. Nu idag hade jag kontrollfirman hemma för kvalitetskontroll. Allt var bra. Men när han kommer upp på vinden så anmärker han på att det är missfärgade isolerskivor. Det visar sig att det är brister i en skarv i plasten som inte är tätad. Han hävdar då fukt. Han stoppar upp
0 svar · 1,4k läst
·
N
ne2000: [citat] Tack för input. Kan det vara vettigt med en inspektionslucka från garderoben (som "använder" sin del av kattvinden) kanske? Då kan jag hålla koll på kattvind efter ev fräsning av el.
2 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Om det brinner är det inte glas.
5 svar · 2,7k läst
·
H
hjalle74: [citat]
9 svar · 2,6k läst
·
H
9 svar · 2,6k läst
·
Mats-S
Mats-S: Rent spontant så tror jag inte att du behöver fuktspärra taket i badrummet ... men gör du det så måste det vara isolerat på den kalla sidan av plasten/trätaket (mot vinden) så att du inte får kondensproblem i taket. Viktigt att du får tille en bra ventilation i badrummet så att du gör det så fuktfritt som möjligt. Det är alltid vanskligt att ge sådana här råd utan att ha varit
7 svar · 4,2k läst
·
A
A.Bratt: [citat] Tack för snabbt svar, då har jag tänkt samma som du gjorde! :)
3 svar · 4,9k läst
·
A
A.Bratt: [citat] Hej. hur löste du detta? Jag står inför samma dilemma.
1 svar · 1,8k läst
H
hutchpato: Tack för snabba svar! Är första huset och är mån om att göra rätt.
6 svar · 2,1k läst
·
C
ciccilind: Har en kolonistuga som enbart har el-element än så länge och stugan står därför ganska kall. Min plan är att installera en värmepump senast nästa höst men jag fixar lite väggar mm innan dess. Jag upptäckte att det i princip inte finns någon isolering i vissa väggar. En vägg var mjuk och porös och bakom den fanns det i princip inget annat än reglar och ytterpanelen, dvs ingen
0 svar · 1,3k läst
Agge87
Agge87: Haha är heller ingen byggexpert men pratat med brorsan och han sa glasull i golvet Om du nu vill köra 3 gipsskivor så får du sätta tunna. Öppna upp golvet? vad har du för golv?
9 svar · 1,5k läst
·
A
Användare127: Hej, Har ett gammalt lättbetonghus med en tillbyggnad på ungefär 50 kvm, från 60-talet, där jag ibland tycker det går åt lite väl mycket energi för uppvärmning. Tillbyggnaden är byggd med siporexblock, med en krypgrund och ett betongbjälklag. Jag vet inte exakt vad som finns under parketten, då den verkar limmad mot underlaget och jag inte velat göra någon större åverkan ännu,
0 svar · 1,2k läst
L
LinusMarton: Kompletterar med lite bilder hur det ser ut idag. [bild] [bild] [bild] Fläckarna på golvet är inte fukt utan fläckar från en burk olja jag förvarade där som läckte ut lite.
1 svar · 2,5k läst
·
K
KristerEklund: Hej! Jag har installerat en kamin och har fått en rekommendation att isolera runt skorstenen på vinden med Komfortbrandmatta. Blir osäker på om jag ska dra isolering runt skorstenen eller om jag ska bygga en kvadrat från golv till tak runt den. På golvet ligger det massa träspån och jag ska sopa bort detta för att göra plats åt brandmattan. Någon som kan eller har gjort likande jobb?
0 svar · 2,6k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: En femtedelsplansvilla, det låter som endast krypgrund och inget mer. Gissar du menar 1 1/2-plans? Det borde gå att bygga om träbjälklaget så att ljuddämpningen blir acceptabel, genom att addera isolering, extra bjälkar och ev. krysskolvning, och sen som redan nämnts även ha fler lager ovanpå under synliga golvet.
3 svar · 1,3k läst
C
Cyanopsis: Jag har köpt en begagnad byggbod att göra om till keramikverkstad. Boden har tunna ytterväggar av bestående av plåt - skumfog - plåt, ca 45mm. Jag vill tilläggsisolera både väggar och tak (nya takstolar) men är lite fundersam kring kondens då plåten i princip fungerar som ångspärr, i dubbel bemärkelse. Tanken var först att isolera 45+70 utåt och 45 inåt med cellplast, vilket ger
0 svar · 660 läst
P
pelig: [citat] Gissar att din vindslucka är lite otät och att fuktig luft från huset trängt in på nockvinden? Kan inte avgöra om det är mögel men det ser inte ut att vara speciellt mycket. Kanske räcker att slipa bort, möjligen pensla med nåt "dödande"? Förslagsvis byter du vindslucka till en tät variant. Jag bytte nyligen från en dålig helt otät lucka till en sån här med inbyggd
1 svar · 2,7k läst
·
P
Puppe.N: [citat] Ja absolut , tänker mest om någon varit med om nåt liknande
8 svar · 3,0k läst
·
L
Leafy: Finns möjligheten att ta upp en ny lucka någon annanstans inomhus alternativt utomhus? Då kan ni bygga en "omvänd" vindslucka som är bra isolerad och tätad så kan ni bygga bort den där luckan ni har idag?
2 svar · 1,1k läst
·
C
Christer Forsbo: [citat] Det blev som jag tänkte mig, 145 mm stenull och ångspärr.
6 svar · 2,1k läst
·
K
Ken: [citat] Ringde en installatör, men dom ville inte flytta en gammal pump, ville bara montera en ny. Hade lite otur när jag tänkte där, när jag satte dit pumpen..
2 svar · 1,2k läst
·
E
extcon: Hej hjärntrusten! Vi har precis blivit färdiga med installation av nytt FTX-system. Det ska justeras in inom kort (efter installation av ny bergvärme om någon vecka). Sedan tidigare saknas ventilation i huset utom i form av hål i fasaden, framförallt i källaren för självdrag. Hur pluggar jag dessa hål i källaren med lättbetongmur på bästa sätt med tanke på isolering och
0 svar · 1,2k läst
·
H
Huzzbutt: Jag skulle vinterisolerat, eller rättare sagt så skulle jag försöka hitta en mellanväg med hänsyn till kostnad och nytta. Det är ju inte tal om att nå upp till åretrunt standard i ett vanligt hus, snarare handlar det väl om att kunna hålla huset torrt och de använda ytorna runt 10c för att snabbt komma upp i behaglig temperatur vid behov. Sommarstugestandard räcker nog gott och väl.
2 svar · 1,2k läst
Kristofferm
Kristofferm: Ok, skyddar du fogskummet så att det inte utsätts för regn eller väta så bör det fungera.
3 svar · 2,8k läst
L
Lotta100: Vad blir skillnaden mellan cellplastkulor och tex. Perlite?
4 svar · 2,2k läst
H
Haddoque: [citat] Jodå, så är det tänkt. Nätade lufthål genom ytterväggen ut i det fria tänkte jag.
5 svar · 1,9k läst
J
Jan-Eric Lundberg1: Jag har börjat isolera mitt garage. Två lager 95 i väggarna och gips på det. Garaget är kallställt och ska så vara det, någon gång kanske jag värmer upp det med ett element om något ska fixas där inne. Jag har valt att inte plasta i väggarna - men vet inte hur jag ska göra i taket. Jag har hört att båda alternativen diskuteras. Om jag slipper plast även där är jag glad. Blir
0 svar · 1,2k läst
A
Alexn72: [citat] Vet faktiskt inte men på blocket finns det firma som sysslar med sånt... Tror inte man har kompressor fast vet ej
5 svar · 2,1k läst
·
S
Solimelo: [citat] Jaha, ja sånt jag inte riktigt förstår. Känns som det jag fick muntligt i första taget, ca 6000kr inklusive material sen tillägg moms på material så kanske 6500kr låter mer rimligt? låter som de försöker få ut mer. De har dessutom skickat en offert på 18.000kr för tapetsering av den väggen samt målning, samt taket i vardagsrummet på 30kvm. Inklusive spackling.
13 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.