Hej!
Har en gästlägenhet som jag fräschat upp och börjar få klart. Märkte dock att det är väldigt kallt under vintern och att isoleringen inte är den bästa. När jag öppnat kryp/kattvinden (se bilden med luckan) så känner jag direkt av kall luft. Själva stödbensväggen och den sneda väggen inne i lägenheten är isolerad. Det är plåttak över tidigare eternittak.
Finns det någon lösning för att isolera taket inifrån? Hur hade ni gjort om ni vill undvika för mycket arbete men få ett relativt bra resultat?
Tack!
mvh
Kalle
Har en gästlägenhet som jag fräschat upp och börjar få klart. Märkte dock att det är väldigt kallt under vintern och att isoleringen inte är den bästa. När jag öppnat kryp/kattvinden (se bilden med luckan) så känner jag direkt av kall luft. Själva stödbensväggen och den sneda väggen inne i lägenheten är isolerad. Det är plåttak över tidigare eternittak.
Finns det någon lösning för att isolera taket inifrån? Hur hade ni gjort om ni vill undvika för mycket arbete men få ett relativt bra resultat?
Tack!
mvh
Kalle
Menar du att du skulle isolera i snedtaket på insidan av gipsskivorna?
Eftersom det är gullfiber så antar jag att det redan är plastat mellan gips och isolering. Om du sätter upp extra reglar och isolering så ska det plastas igen på utsidan av gipset och då tror jag att den plasten ska anslutas till plasten i innertaket och stödbensväggen för att undvika att fukt tar sig in i isoleringen.
Jag är ingen expert men skulle tro att du antingen får sätta nya reglar, isolering, plast och gips i hela rummet eller ta bort gips (och kanske plast) och regla ut. I teorin tänker jag att dubbla lager plast kanske inte är så farligt men jag har inte hört talas om det så det kanske är en risk.
Se om du kan hyra en värmekamera nu i vinter och se var det läcker mest värme så kanske du ser om det finns några svagheter i isoleringen.
Eftersom det är gullfiber så antar jag att det redan är plastat mellan gips och isolering. Om du sätter upp extra reglar och isolering så ska det plastas igen på utsidan av gipset och då tror jag att den plasten ska anslutas till plasten i innertaket och stödbensväggen för att undvika att fukt tar sig in i isoleringen.
Jag är ingen expert men skulle tro att du antingen får sätta nya reglar, isolering, plast och gips i hela rummet eller ta bort gips (och kanske plast) och regla ut. I teorin tänker jag att dubbla lager plast kanske inte är så farligt men jag har inte hört talas om det så det kanske är en risk.
Se om du kan hyra en värmekamera nu i vinter och se var det läcker mest värme så kanske du ser om det finns några svagheter i isoleringen.
Du behöver inte isolera yttertaket inne i kattvinden. Det är inte rätt lösning då du redan isolerat stödbensväggen, i så fall får du isolera mer i väggen. Där ute kommer det alltid vara kallt om du inte sätter in en värmekälla eller tar bort isoleringen helt i väggen och isolerar mot yttertaket istället.
Redigerat:
Hej, tack för svar. Nej menade yttertaket inne i kattvinden. Men har även tänkt på det du nämnt men det tar för mycket av ytan i rummet så den vägen kommer jag nog inte vilja gå.T Trallalaaa skrev:Menar du att du skulle isolera i snedtaket på insidan av gipsskivorna?
Hej, Då är nog tilläggsIsolering av stödbensväggen inifrån kattvinden det enda alternativet. Ska fundera. Tack för svarsurris skrev:Du behöver inte isolera yttertaket inne i kattvinden. Det är inte rätt lösning då du redan isolerat stödbensväggen, i så fall får du isolera mer i väggen. Där ute kommer det alltid vara kallt om du inte sätter in en värmekälla eller tar bort isoleringen helt i väggen och isolerar mot yttertaket istället.
Mineralullsisolering ska alltid vara vindskyddad. Annars är det som en glesstickad ylletröja i snöstorm. Det är också väsentligt att isoleringen sluter tätt överallt, dvs inga glipor eller spalter någonstans. Dessa felaktigheter som enl bilderna förefaller finnas kan i värsta fall göra isoleringen närmast värdelös.
I våra kattvindar är det oftast bra drag så ovanstående defekter är inte bra. Professor Harrysson har i vetenskapliga studier visat att hantverket/utförandet av mineralullsisolering har mkt stor betydelse för hur effektiv isoleringen är i verkligheten.
I våra kattvindar är det oftast bra drag så ovanstående defekter är inte bra. Professor Harrysson har i vetenskapliga studier visat att hantverket/utförandet av mineralullsisolering har mkt stor betydelse för hur effektiv isoleringen är i verkligheten.
Tack för svar. Ska jag alltså montera upp vindskydd vid stödbensväggen? Dvs isoleringen som du ser på bilderna ovan som är mot väggen?Oldboy skrev:Mineralullsisolering ska alltid vara vindskyddad. Annars är det som en glesstickad ylletröja i snöstorm. Det är också väsentligt att isoleringen sluter tätt överallt, dvs inga glipor eller spalter någonstans. Dessa felaktigheter som enl bilderna förefaller finnas kan i värsta fall göra isoleringen närmast värdelös.
Det är en bra början, liksom över mellanbjälklaget. När du ändå håller på så fixar du till så att isoleringen blir jämn och fin samt att den fyller perfekt i facken. På bilderna ser det ut som att framför allt mellanbjälklagsisoleringen bara blivit inkastad huller om buller.Kalle91 skrev:
Edit:
Om det senare visar sig inte räcka så är det dags att gå vidare med undersökningar om vad som kan vara mindre bra i övrigt.
Tack Oldboy för tipsen. Ska ta mig en titt på det och se vad jag kan göra.Oldboy skrev:Det är en bra början, liksom över mellanbjälklaget. När du ändå håller på så fixar du till så att isoleringen blir jämn och fin samt att den fyller perfekt i facken. På bilderna ser det ut som att framför allt mellanbjälklagsisoleringen bara blivit inkastad huller om buller.
Edit:
Om det senare visar sig inte räcka så är det dags att gå vidare med undersökningar om vad som kan vara mindre bra i övrigt.
Hej igen Oldboy. Tänkte tilläggsisolera stödbensväggen innan jag lägger upp vindsskydd. Hur mycket isolering bör jag ha? Totalt 400mm?Oldboy skrev:Det är en bra början, liksom över mellanbjälklaget. När du ändå håller på så fixar du till så att isoleringen blir jämn och fin samt att den fyller perfekt i facken. På bilderna ser det ut som att framför allt mellanbjälklagsisoleringen bara blivit inkastad huller om buller.
Edit:
Liknande trådar
-
Isolering av snedtak i garageloft där bjälklaget redan är isolerad
Isolering -
Isolera vindsbjälklag eller snedtak inifrån, eller båda?
Isolering -
Säkervatten-vägg mot isolerad kattvind och snedtak
Badrum -
Isolera snedtak vid öppning till nock
Isolering -
Isolera snedtak ovanifrån med Fasadskiva?
Tak & Vind