Isolering
TypRätt: Har du lust att utveckla varför du inte kunde gräva ur? När vi skulle renovera vår tvättstuga så ville jag gräva ur för att få mer takhöjd. det visade sig inte alls vara någon armerad platta som det var i badrummet vi gjorde samtidigt utan bara 2 cm flytspackel direkt på jord/sand/lera. Gjorde som dvärgarna o hacka o grävde, slet o bar tills det blev djupare kom dock snabbt fram
tommy1980: [citat] Excellent thanks! do you think that the 45 mm stenull needs to be cut to catch the underlying wooden studs or does that matter if the plywood is nailed over the top?
Gtre: [citat] ja det är halva priset. Tog tyvärr fel när när jag handla och får inte lämna tillbaka. Men tack för svar :)
Scout: Jag håller på att förbereda mig för våren och sommarens lilla projekt och önskar kommentarer och råd Vi har i dag en förrådsbyggnad som idag är kallförråd. Nytt kallförråd/garage är under uppförande och denna yta skall istället bli gästboende / för barnen och kommer därmed att ha grundvärme på under vintern. Det är ett förråd på plintgrund med klassisk lockpanel. När
Oldboy: Nja, 400 mm tycker jag är onödigt. 20-25 cm är fullt tillräckligt.
Jonatan79: Kom ihåg att det kan vara kalldrag utifrån som kyler golvet, då hjälper det inte mycket att isolera underifrån på befintligt bjälklag.
brygus: Hej! Har en liknande lösning i min kattvind (Hjältevadshus), dvs ingen ventilation mellan rummen och kattvinden, men att isoleringen och plasten går till takfoten. Såg på gamla ritningar att det var inritat ett ventilationsgaller i varje hörn av huset mellan kattvind och innemiljö, men inredningen utfördes senare och inte av dem som byggde huset från första början och av någon
Rikard.s: Om det är samma problem så borde det vara som allra kallast mot ytterväggen (kattvinden alltså), och även komma lite kall vind där (om det inte råkar vara bra tätat mellan golv och vägg).
Villervalla72: Om du vill slippa plasten ska man undvika olika skiv-material, de innehåller allihopa 5 (hunton)-30 (isolina) % plast. Ta rätt på säkerhetsdatabladen för att utreda innehållet. Produkterna marknadsförs som om de vore komposterbara, men är i själva verket blandprodukter som inte ens är något vidare som markdeponi. Som lösulls-isolering är dock både träull och tidningspapper alldeles
Lennart Holmberg: [citat] Tänkte oxå på att ha reglar och kunna fäste dom horisontal upphängnings listerna till skåpen när man sätter reglarna på samma håll
Tompafix: [citat] Finns lite olika lösningar. Men har du golv på kattvinden så måste ju det bort ifall du ska få det bra. En vindavledare bör finnas och vindpapp där det blir väder utsatt. Isover har flera instruktionsfilmer på Youtube. T.ex. [MEDIA=youtube]2CRtoFT8bmk[/MEDIA]
Smacker: Hej! Håller på att bygga till och har förlängt huset som blir sammanbyggt med ett befintligt garage. Garaget är vinklat några grader vilket gör att det bildas en kil emellan. Nya grunden är gjuten platta och täcker även denna kil. Funderar på hur man bäst löser tomrummet i kilen. Kommer riva bort isoleringen i garageväggen och plocka bort ångspärren och sen dit med isoleringen
LukasTyst: Hej Jag ska bygga ny taras med komposit material och inglasad rum har ni bra tips att isolera under taras ? Jag vill inte att det börjar blåsa från under taras och håller liten mer varm inne i rummet.
tensiden: Värmekamera är ju inte så dumt. Visst går det att "känna med handen", men jag har hittat många små köldhål jag inte visste om tack vare min värmekamera. Finns på hygglo tämligen prisvärt. [bild]
useless: Oavsett om du har ångspärr eller ångbroms så ska ingen fukt vandra i väggen.
bjobri: Jag bor i Norra Ängby i ett trähus med 1,5 plan. Det finns ett litet vindsutrymme mellan innertak och yttertaket på övervåningen som inte är inspekterbart. Taket är dåligt isolerat vilken känns på vintern, förmodligen kutterspån då huset är byggt 1931. Jag funderar på att isolera vindsutrymmet med lösull som man kan spruta in. Är det någon som har erfarenheter av det på denna
Keexet: Intressant tips, händer ju att folk skänker bort markiser på blocket också. Annars tänkte jag spontant grövre presenning.:thinking: Ja pumpen är NOS :crysmile: köpte den ny förra året, tanken var att garaget skulle vidgjorts då, men "projekt Lucy" drog ut på tiden som bekant.:rolleyes: Så pumpen har legat i låda sen dess, snart är det "unboxing time".:cool:
sunnis: Dreva tätt med lite isolering, det behöver inte vara mer avancerat än så.
MartinD Enk: Hej på Er byggare ;) Har 2 garage (traktor garage) som jag tänker isolera så att vi kan använda dom till något helt annat. Tanken är att kunna ha ca 18-21 grader inne i dessa lokaler. Uppvärmning med tex luftvärmepump. Väggarna är av hålsten (betong, se bild), hur ska man göra? Vilken isolering är bäst , "vanlig glasfiber" eller tex icell eller liknade. Luftspalt ? Vindpapp eller
Johan456: [citat] Horisontellt blir stabilare men med sämre U-värde. Därav deras konstruktion som fungerar, men det är en ren skrivbordsprodukt och jag frågar mig hur mycket det kan skilja.
Hockey17: [citat] toppen! :-) Ska upp en dörr i framtiden, så känns lika bra att trycka i lite isolering när man ändå är i farten
Christoffer Johansson2: [citat] Ja tydligen.
Oldboy: I mina ögon är det givet att man isolerar längs ytterväggar och tak. Det är enklare och ger användbara kattvindar. Dessutom är det betydligt enklare att gnagarsäkra hus och isolering. Om man ska vara petig och allt göras rätt så ska isoleringen sitta på utsidan. Med isoleringen på insidan får man köldbryggor vid alla vägg- och bjälklagsanslutningar mot yttervägg, samt riskerar
David_Berglund: Nu har oxå merparten av den utvändiga väggisoleringen kommit på plats; ett lager Optidrain och ett lager 100mm EPS100. Vi har börjat motfylla, och nivåerna börjar närma sig färdiga. På bilderna nedan ser man den lågbyggda vägg som går ut från den höga väggen, vars syfte endast är att agera stödmur emot mark-massor, samt att det skall sitta en trappa på insidan av den. Man ser
lix: Hej Har ett garage (från början en carport) med platt tak med takpapp och råspont. Där väggen möter taket är det tätt. Skulle vilja isolera det invändigt men vet inte vilken lösning som är bäst för att isolera taket. Främsta anledningen till att isolera är att jag har en bil som står avställd i garaget på vintern och vill att den skall ha plusgrader och torrt. Förutom det är
Slippareklam: Har ett 60kvm garage med två såna där motordrivna portar som rullas upp i taket. Garaget värms med en äldre luftluft värmepump med lägsta temp 16 grader. Garaget är välisolerat förutom de två portarna som jag misstänker släpper ut en jävla massa. kör inte in bilarna då det blir så jävla blött å grusigt vintertid så därför funderar jag på någon lösning för att minska