Hej,
Har börjat renovera ett sovrum och tänkte fixa att golven är jättekalla när det blåser.
1½ plansvilla så kattvind utanför (oanvänt, kommer bara åt på ena sidan från garaget).
Det ligger kutterspån på kattvindarna och under golvet enligt följande:
Det svarta fyrkantiga på bilden är en stålbalk ute på kattvinden.
Som ni ser saknas det nån typ av vindskydd ute på kattvinden så min tanke är att det blåser in där, tyvärr blåser det inte från det hållet idag när jag lyfte golvet utmed väggen så kan inte bekräfta det.
Som ni ser har även kutterspånet sjunkit, det är alltså en liten luftspalt.
Min tanke är att jag ska spika dit lite råspont och sätta vindpapp på insidan under innerväggen, även fylla upp så kutterspånet är fullt nån meter in från väggen enligt följande:
Kommer det funka som jag tror dvs vinden lär inte komma in? Kan jag få problem med fukt om jag gör såhär?
Alternativ två är att jag fixar så jag kommer åt den kattvinden och istället lägger vindpapp i stil med följande:
Dvs trycka ner det i kutterspånetutanför balken.
Vad tror ni? Om alternativ ett funkar bra så kör jag på det då jag redan rivit upp golvet ändå och det känns smidigare i nuläget.
Ursäkta långt förstainlägg, men tack på förhand
Har börjat renovera ett sovrum och tänkte fixa att golven är jättekalla när det blåser.
1½ plansvilla så kattvind utanför (oanvänt, kommer bara åt på ena sidan från garaget).
Det ligger kutterspån på kattvindarna och under golvet enligt följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svarta fyrkantiga på bilden är en stålbalk ute på kattvinden.
Som ni ser saknas det nån typ av vindskydd ute på kattvinden så min tanke är att det blåser in där, tyvärr blåser det inte från det hållet idag när jag lyfte golvet utmed väggen så kan inte bekräfta det.
Som ni ser har även kutterspånet sjunkit, det är alltså en liten luftspalt.
Min tanke är att jag ska spika dit lite råspont och sätta vindpapp på insidan under innerväggen, även fylla upp så kutterspånet är fullt nån meter in från väggen enligt följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det funka som jag tror dvs vinden lär inte komma in? Kan jag få problem med fukt om jag gör såhär?
Alternativ två är att jag fixar så jag kommer åt den kattvinden och istället lägger vindpapp i stil med följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs trycka ner det i kutterspånetutanför balken.
Vad tror ni? Om alternativ ett funkar bra så kör jag på det då jag redan rivit upp golvet ändå och det känns smidigare i nuläget.
Ursäkta långt förstainlägg, men tack på förhand
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Rikard, välkommen till Bygga hus-forumet!
Jag skulle valt alternativ 2 om det inte är alltför djävligt att komma åt på kattvindarna.
Men jag undrar om inte vindpappen borde dras ut över hela "kattvindsgolvet" så vinddraget inte kommer in i isoleringen alls.
Och din tanke att fylla upp så det inte kan bli tjuvdrag under golvbrädorna är såå bra!
Nåja, vi får se vad andra tycker också!
Jag skulle valt alternativ 2 om det inte är alltför djävligt att komma åt på kattvindarna.
Men jag undrar om inte vindpappen borde dras ut över hela "kattvindsgolvet" så vinddraget inte kommer in i isoleringen alls.
Och din tanke att fylla upp så det inte kan bli tjuvdrag under golvbrädorna är såå bra!
Nåja, vi får se vad andra tycker också!
Hej och tack!
Jag kommer bara åt ena kattvinden i nuläget, tyvärr den på andra sidan
Där ser det iallafall ut såhär så det lär vara något liknande på den sidan jag är på nu.
Du tänker alltså att jag ska lägga vindpapp från en bit upp på väggen och hela vägen ut över spånet? Då måste jag väl lägga nån typ av krypdel så att det inte går sönder om jag behöver ut där igen?
Se nedan hur det ser ut i verkligheten där jag är nu, om det inte innebär fuktproblem föredrar jag att sätta råspont på den röda delen och vindpapp mot insidan, självklart även fylla upp spån ordentligt på båda sidor.
Då det innebär minst jobb föredrar jag detta, men om det inte är bra långsiktigt så tänker jag självklart om!
Jag kommer bara åt ena kattvinden i nuläget, tyvärr den på andra sidan
Där ser det iallafall ut såhär så det lär vara något liknande på den sidan jag är på nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänker alltså att jag ska lägga vindpapp från en bit upp på väggen och hela vägen ut över spånet? Då måste jag väl lägga nån typ av krypdel så att det inte går sönder om jag behöver ut där igen?
Se nedan hur det ser ut i verkligheten där jag är nu, om det inte innebär fuktproblem föredrar jag att sätta råspont på den röda delen och vindpapp mot insidan, självklart även fylla upp spån ordentligt på båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då det innebär minst jobb föredrar jag detta, men om det inte är bra långsiktigt så tänker jag självklart om!
Hej.R Rikard.s skrev:Hej och tack!
Jag kommer bara åt ena kattvinden i nuläget, tyvärr den på andra sidan
Där ser det iallafall ut såhär så det lär vara något liknande på den sidan jag är på nu.
[bild]
Du tänker alltså att jag ska lägga vindpapp från en bit upp på väggen och hela vägen ut över spånet? Då måste jag väl lägga nån typ av krypdel så att det inte går sönder om jag behöver ut där igen?
Se nedan hur det ser ut i verkligheten där jag är nu, om det inte innebär fuktproblem föredrar jag att sätta råspont på den röda delen och vindpapp mot insidan, självklart även fylla upp spån ordentligt på båda sidor.
[bild]
Då det innebär minst jobb föredrar jag detta, men om det inte är bra långsiktigt så tänker jag självklart om!
Hur gjorde du? Har det hjälpt?
Mvh Alexander
Tack för påminnelsen om återkoppling! Dlåigt av mig.. 
Jag gjorde ungefär som förslag 1, det tog bort det iskalla draget som fanns innan, så det blev helt klart stor skillnad, men det kan fortfarande vara lite kallt längst ut mot väggen, så 100% blev det inte.
I efterhand har jag även satt ut mer "board" på utsidan mellan facken, se bilden ovan från kattvinden, längst ner är det inget vindskydd men nu är det det.
Har dock kvar halva övervåningen, men borde verkligen ta tag i det till våren..
Jag gjorde ungefär som förslag 1, det tog bort det iskalla draget som fanns innan, så det blev helt klart stor skillnad, men det kan fortfarande vara lite kallt längst ut mot väggen, så 100% blev det inte.
I efterhand har jag även satt ut mer "board" på utsidan mellan facken, se bilden ovan från kattvinden, längst ner är det inget vindskydd men nu är det det.
Har dock kvar halva övervåningen, men borde verkligen ta tag i det till våren..
Tack.R Rikard.s skrev:Tack för påminnelsen om återkoppling! Dlåigt av mig..
Jag gjorde ungefär som förslag 1, det tog bort det iskalla draget som fanns innan, så det blev helt klart stor skillnad, men det kan fortfarande vara lite kallt längst ut mot väggen, så 100% blev det inte.
I efterhand har jag även satt ut mer "board" på utsidan mellan facken, se bilden ovan från kattvinden, längst ner är det inget vindskydd men nu är det det.
Har dock kvar halva övervåningen, men borde verkligen ta tag i det till våren..
Har iskalla golv i några rum på ovanvåningen och antar att det är ungefär samma anledning som dig.
Alltså vet jag nu ett enkelt sätt att förbättra det billigt och snabbt.
Tack!
Klicka här för att svara
